Bomlös sadel
Hur fungerar bomlösa sadlar. Vet att man räknar sitsens mått men eftersom den är bomlös passar den då alla hästars rygg?
Nej det gör den inte. Men de passar lättare än en bomsadel.
Beror mycket på vad för bomlös det är. Undvik de billiga, de är livsfarliga.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Varför är de billiga livsfarliga?
Vad avgör om dom passar då?

#2 Dom billiga kanske inte håller en bra kvalite, för sadlarna måste ligga perfekt, annars går det illa med ryggen. Ta ut en sadelprovare.
De lgger inte som de ska. Ens en häst med normal rygg och bra sadelläge ligger de dåligt på, de 'är opålitliga och kan glida tunt trots att sadelgjorden är spänd. Finns ingen stadga i dem som håller dem på rätt köl om du tappar balansen och trampar snett i stigbyglarna, då är det säkrare att rida barbacka.
Dessutom tvivlar jag skarpt på tryckfördeningen, ens med skitpadd ;)
Men det finns många bomlösa som är bra. Jag föredrar speciellt de med ''riktiga'' paneler under, där man inte behöver kladda med specialpaddar o. dyl. Enligt mig ska en bra sadel inte behöva padd, och det gäller bomlösa med.

Någon som kan lite mer precist gå in på vilka märken som är bra och vilka som är mindre bra/dåliga. Har faktiskt just idag kollat runt lite efter bomlösa och sett att priserna varierar från ca 2 500 kr upp till 24 000 kr. Vilket prisläge bör man upp i för att slippa få en dålig, sladdrig sadel som inte ligger still? Om det nu går att svara på det?
Vet inte vilket prisläge som generellt är bra men rekommenderar som sagt de med paneler undertill istället för padd. Tex Star trekk.

Jag har en Knight bomlös. och jag är super nöjd med den. Min häst är väldigt svår att hitta sadel till så jag vart rekomenderad denna. och hon har nu fått mer muskler och nu kan hon ha bomsadlar.
Jag har bara haft henne i 2 månader.
Hon har gått med för trång sadel innan därför va hon inte så musklad när hon kom.

sadeln från hööks e inte bra då med andra ord.
#8 Den orsakade en krossad handled för mig.

#9 krossad handled? hur?
#10 Läs inlägg 4 och gissa ;)

#11 ajdå….