Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 3976 ggr
LinneaG
0

Skicka till inridning - När?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har bestämt mig att skicka iväg min unghäst på inridning/tillridning när tiden kommer. Nu är han 15månader gammal och jag har väl tänkt börja men tömkörning och longering i vinter,vår och sommar. Och tänkte börja sitta på honom i slutet av nästa sommar och höst.
Men känner inte att jag kan tillräckligt för att kunna rida in/utbilda honom själv. Men när brukar man skicka iväg de?

Alex
0

När han är redo, när han är insutten, ev. skrittad lite och så, så går det troligtvis snabbare hos inridaren sen och blir därmed lite billigare.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Yessica
0

Men guuh sicken sötnos! Kyss Jättefin verkligen! Akta så jag inte kommer och snor honom Flört Kan tyvärr inte hjälpa dig med det du frågade, var bara tvungen att skicka en kommentar om hur söt han är!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

LinneaG
0

#1 - Vad är vanligast? 2-3år?

#2 - Tack! Han är precis lika mysig som snygg :)

Alex
0

#3 3-4 skulle jag nog snarare säga. Det tar ju lite tid att sitta in hästen och så, och ska hästen klara av att ridas lite mer intensivt under en period så bör den inte vara för ung.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

LinneaG
0

#4 - Ok, då bör jag alltså räkna med att rida honom själv i ca. 1 år. Tack för svaret! :)

elin
0

Varför ha bråttom?
Skicka han på inridning när han är 4 år.

/Elin

Cilla89a
0

det beror väl på lite vad du har för syfte med hästen? ska den visas på 3-årstestet så brukar man ju börja jobba med dem som 2 åringar och sitta upp vid 2,5 års ålder..
ska du bara ha honom till hobby, för nöjets skull, så tycker ja du ska vänta till han i alla fall fyllt 3 år med att skicka på inridning..
du kan ju vänja vid sadel, träns, tömköra lite innan så han är lite introducerad.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Thorsson
0

Det stallet jag var innan. Där jag red fjordingen och hade hand om 2 halvblod. Hon skickade iväg Faxe, sin 3åring på inridning. Sedan fick hon hem honom, sedan skickade hon tillbaka honom till samma ställe igen på tillridning! :) Nu är han 4-5år tror jag. :)

Peppe
0

jag står ju i ett stall med massa inridningshästar på våren, och över lag gäller att ska han va med på 3års testen så bör du skicka honom på inridning på vintern när han är 2.5 år så han rids in på våren det år han blir 3 år. sen går dom testen i slutet av våren och sen brukar dom få vila hela sommaren för att sen  sättas igång framåt hösten igen =) ska han inte va med på testen kan du ju vänta lite om du vill, kanske skicka honom på hösten som 3-åring istället så slipper du rida när det är kallt och jävligt ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
0

Jag sitter aldrig på en häst förre våren då den fyller tre, dom är inte färdigvuxna för den belastningen innan.

Så mellan 3-5 sker oftast grundutbildningen på mina hästar, jag vill att det ska ta tid så jag kan lägga en bra grund. Något man tyvärr inte kan få (tid) när man skickar bort sin häst, därför rekommenderar jag att skaffa en bra tränare och rida in själv.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Peppe
0

… åtskilliga andra hävdar att det är bra för hästen att utsättas för viss belastning i tidiga år (drygt 2 år - 3 år), att den blir starkare av det….  det är bara du själv som kan avgöra =)

Lorita
0

#11 jag vet det jag vet också att rygg och benskador på hästar har ökat. Medelåldern på hästar har sjunkit med att vi startat tidigare inridingar.

Det finns ju en ekonomisk drivkraft att rida in hästar tidigt och utbilda dom snabbt. Kan du sälja din häst inriden vid tre och inte som på 80 talet och tidigare när en häst inte var där förren vid fyra tidigast, för förr så damlade man inte upp hästen och knycklade ihop den så snabbt i inridingen som är praxis i dag.

Sen måste man se till att våra hästar oftast är uppvuxna i norr med kortare sommar och det är på sommaren hästen växer, söder ut så växer hastar snabbare och jämnare då det är fler soltimmar på ett år. En aspekt som man måste se till när man tar hänsyn till inriding av våra hästar.

Jag är däremot väldigt för att arbeta hästen mycket innan man sätter tyngd på ryggen, har man möjlighet så är inköring het suveränt och det kan man göra vid två år och sen har man mycket gratis när man rider in hästen senare.

Men som sagt det finns ekonomisk drivkraft till att vilja rida in tidigt och det är inte många som i det läget bryr sig så mycket om hästen ska hålla länge.

Zabbio
0

Om du inte ska visa vid viss ålder så vänta.

Först när hästen är ca 6 år har ryggraden och kotpelaren växt färdigt och förbenats helt, tänk på det när ni rider in ;) Vid 4 års ålder är risken att något händer vid inridningen ganska minimal (med tanke på skelettet) plus att en del tonårshormoner har lagt sig och hästen har mognat mentalt.

Viss ansträgning i god tid är bara bra, men belastning är det sällan. Köra in kan man börja med vid 3 år ca, utan att riskera något direkt (då har iaf benen vuxit klart och mognat). Träning som att gå med hästflocken i kuperad teräng, eller om det ine finns tillgängligt, att gå med matte/husse i varierad mark, är bara bra, och andra övningar. Sen finns det mycket man kan göra inan inridning; miljöträning har man tex igen väldigt mycket (=hästen är van vid soptunnor, blomkrukor, påsar m.m.) och all vanlig hantering som lastning, spola ben, sko/verka, bli ledd, ta bettet fint och låta sig tränsas m.m. har man ju god tid att lära in ordentligt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Alex
0

#11 Viss belastning, ja. Markträning kan jag sträcka mig till. Men vid inridning och träning bör hästen vara tillräckligt stark och tränad för att klara av den belastningen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Peppe
0

som sagt är det upp till henne att bestämma =)

LinneaG
0

Kan säga att jag har inte räknat med att ha med honom på något 3års test. Och har egentligen inte bråttom med inridningen.
Hittills har han haft träns och bett, även sadel 3 ggr.

Yuuuhanna
0

Jag tycker det här med att man inte kan ska sitta på hästen förän den är si och så gammal är skit löjligt. Tror ni verkligen att det är mer fysisk belastning av att sitta på hästen i 30sekunder än när unghingstarna rider på varann i hagen. Då kan man snacka om belastning. När en annan två årig hingst hoppar upp från sidan och landar med en duns på sin hästkompis rygg.
Nej, att sitta på hästarna och sakta men säkert sitta in dem tror jag man kan göra ganska tidigt. Det är snarare den mentala ålderna man ska titta på där.

Kimpa
0

Jag har te x eb tre-årig hingst som jag hade tänkt rida in nu i sommar.
Han har varit enormt sen i sin utveckling och väldigt "valpig". Nu först har han vuxit i sig och ser propertionerlig ut, men han är defenitivt inte mogen att bli inriden.
Har provat hängt på honom med sadel och han ramlar nästan omkull för balansen är så dålig.
Kommer jobba honom på töm och annat från marken och ta upp inridningen i vår på honom ist.

Så jag tror inte man ska haka upp sig FÖR MYCKET på ålder, utan även se till individen.

Invisible
0

#17 Jag tror knappast att hästarna lägger sig på varandra. När hästarna stegrar och "rider" på varandra i hagen, har dom i princip all belastning på bakbenen och inte på kompisens rygg. :p

Och hästen är inte tillräckligt stark för belastning vid för ung ålder. Börjar man rida en häst på 1-2 år, förstör du mer än vad du vinner på det. Och dom är absolut inte mentalt ridmässigt mogna vid den åldern heller.

Varför inte börja rida hästen redan vid tre månaders ålder, liksom ? :p
Nejdå, men jag tycker absolut inte att det är "skitlöjligt" med att rida in vid en viss ålder. Hästen måste få en chans att växa och mogna till sig. Annars kan du sabba rejält för framtiden.

Vid tre-fyra års ålder tycker jag är lagom att rida in, beroende på hur pass tidig/sen hästen är i utvecklingen.

Yuuuhanna
0

#19 Självklart är en häst inte mogen vid 3 månaders ålder men så dum är väl ingen i alla fall? När min unghäst var hingst gick han i en unghingstflock. Haha, jag är övertygad om att när en stor hingst reser sig över en annan lägger den mer vikt på den under än vad en människa gör.

Sen är det enorm skillnad på att rida in och sitta in en häst. Men jag anser att det är värre att snabbt rida in en häst på 5år (eller mer) än att försiktigt börja hänga över sin 2åring. En häst måste få tid att anpassa sig och bygga upp sig för arbete. Det är sjukt att kräva så mycket av en häst i den åldern som inte gjort något tidigare. Det är bättre att göra allt sakta och under en längre tid än att börja så tvärt som så många gör. För precis som du sa, hästen måste få tid att mogna och växa och dessutom anpassa sig. Och det är väl lättare att anpassa sig och se ridningen naturlig om den tidigare och under längre tid (självklart också på rätt sätt) blir en del av den naturliga vardagen.

Lorita
0

#20 det är inte naturligt att gå i en unghingst flock för en hingst före 2½ när dom lever vilt, så där sprack det argumentet.

Varför ska man rida in en femåring snabbt? Vad säger att inte tvåringen blir snabbt inriden skickar man hästen på inriding så bukar det går fort och kan man inte vänta ett två år på att hästen ska växa färdigt då är man ju otålig och är man otålig så brukar det gå fort. När man själv rider in hästen hemma och har lagt en bra grund då har man ofta både tid och vilja att göra inridingen i hästens tempo.

Sen är inte själva inridingen och att sitta på hästen det som är svårast att lära dom. Det är bara lite läskigt för ryttaren första gången har man lagt en bra grund så tycker hästen att det är ett OK steg att ta.

Jag har en granne som blev lurad på ett år av hästhandlaren när hon köpte sin häst, ett viktigt år han blev inriden som tvåring och blev snabbt dålig både i rygg och bakben och kan nu bara ridas mycket lätt.

Kimpa
0

Appropå rida in snabbt.
De jag inte själv ridit in utan har lämnat bort har alla blivit inridna och kunnat ridas i alla gångarter på 1 månad.
De har innan blivit ordentligt tömkörda eller inkörda så de redan är vana vid gjordar och att ha något på ryggen ( även longerad och tömkörd med sadel).
Så varför ska man då rida in under en längre tid och nöta på dem?
De jag fått inridna eller ridit in har jag gjort mellan 2½-3års ålder (beroende på hur mogna de varit) på hösten, under 1 månad. Sen har de fått vila i ett par månader innan jag tar upp ridningen igen.

Yuuuhanna
0

#21 Sant, men jag tror säkert att hingstar leker med andra hingstar innan de fyllt 2,5år också. Jag omformulerar mig lite då. Det finns säkert mer än en unghingst i varje flock och även om det inte gör det i alla gör det det i vissa. En hingst behöver inte gå i unghingstflock för att leka och rida på varann.

Jag sa inte att man ska. Men speciellt inom islandshäst världen ser man unghästar som rids in snabbt. Många av dessa (långt ifrån alla) är aldrig suttna på eller har haft sadel. Många tycker det är helt okej och det är det jag är emot.
Håller med. Varför rida in snabbt? Och skicka en tvååring på inridning är ingen smart idé. Jag tycker det ska gå långsamt. En häst är inte gjord för att bära en människa på ryggen. Det tar 1-2år för skelettet att vänja sig vid hårdare belastning. 

Oj, ja det är verkligen inte bra. Ett år är vädigt viktigt.

Jag är inte för att man ska rida in hästar när de är två. Se det inte så svart vitt gott folk. Det jag säger är att man ska ge hästen tid att vänja sig. Hur ska skelettet kunna hänga med om man gör det under så kort tid? Det är tyvärr väldigt vanligt att hästar får ont i ryggen.

Lorita
0

Jag försöker lägga en bra grund på mina hästar sen när dom är kring tre börjar vi belasta och rida lite lätt. Nu börjar ett arbete som måste få ta tid, tid förhästen att tänka tid för hästen att bli stark. Jag rider mina i låg form länge, arbetar och bygger vidare korta stunder varje dag.

Jag har väldigt svårt att dra gränsen när hästen är inriden och bara är sutten på. Rakt fram i alla gångarter det är ju inte så svårt att få som till, det borde alla klara själva om man har en ung häst (det är inte så mycket som kan gå fel) sen kommer finliret, där behöver man oftast hjälp, därför skulle jag spara pengarna för inriding och lägga dom på en bra tränare i stället. Eller rida in hästen få den att gå stabilt och bli star, sen skicka den till tillridning och man befäster det som är viktig grund. (där finns färre att välja på för nu börjar det bli svårare)

LinneaG
0

Kanon tips från alla! Jag kommer vänta med inridningen tills jag känner att han är redo. Han är ganska liten fortfarande med väldigt stabil och lugn. Man hänga med överkroppen över ryggen på honom, men hänger inte helt utan trycker så det blir lite tungd. Han står helt stilla och bryr sig inte ett dugg.

Någon helg framöver tänkte jag börja jobba honom lite i en paddock och börja gå promenader så han lär sig att gå 'fint' en längre bit och inte bara fram och tíllbaka från hagen.

Lindbygarden
0

Jag överväger att sadel/träns vänja och kanske hänga/sitta på i skritt vintern som tvååringar. De åker på inridning hos proffs båda två som treåringar. Vill ha ngn som rider mkt unghästar som gör det första då jag är ensam hemma..

Sen ska ju troligen ngn av dem säljas så en treåring kommer jag ha.