Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4096 ggr
[Angel88]
0

NEJ snälla nej......

Jan orkar inte mer, jag ger upp nu..

Mitt hjärta har brustigt i små bitar….

Granda busade igår, vi skrittade och travade några steg. sedan skrittade ja över några bommar, för att hon skulle se vart hon sätte fötterna och för att hon ska lyffta dom lite högre.

Sissta gången fick hon en knäpp/bus ryck. och släng hoppade bockade över och sedan tvär nitade hon…

jag hamnade helt på sniskan och dunsade till halvt på hennes hals och kalvt i sadlen (nya drassyr sadlen),

blev jätte rädd att hältan hadde gått upp, hon får ju knappt trava ännu, ännu mindre hoppa. hon stappla 3-4 steg sedan normal…

Tog in henne i ridhuset och frågade stall ägaren och en tkjej till och dom kunde kolla när ja testade och lobngera henne i trav, ja tyckte först att hon haltade, men det vart bara pass trav. hon kom fram i en jätte fin låg trav form, ren. phuuu. tänkte jag.. stallägaren sa att hon såg jätte fin ut..

kom ut idag.. vi skrittade och Granda var på hugget, men motsträvig att ställa sig och jobba. ville hällst bara köra fran huvuen och något annat. fick henne till sisst att jobba några steg sedan upp ut med huvudet igen.

hmm tänkte jag, travade en bit med lång tygel, hon gick fint först, sedan känner jag det mardrömmen e värklig hon haltar..

en tjej kom in, frågade henne om hon kunde titta, visst svarade hon. oj va fin hon e tyckte hon inte alls som en travare. men hon tyckte hon såg nått på höger fram, hap det betyder vänster då sa jag. sedan fick hon testa att trava så ja kunde se, hon behövde bara pass trava för att ja skulle se…

Gud va ja har gråtigt, detta är slutet för Granda. Hon höll inte ens för igång sättning. halt  2 månader efter frisk förklarningen.

Jag klarar inte detta, sitter och gråter floder. Det som hadde börjat så så himmla bra, hon började bli så otroligt fin nu..

Snälla sänd helande tankar till henne så att det bara är en vanlig enkel vrikning.. Hon får 1 vecka på sig, sedan tar ja bort henne, om ingen skulle vilja ha henne på foder som föl märr..

Yessica
0

Nej men vad tråkigt! Rynkar på näsan Vad var det som var fel med henne innan hon blev friskförklarad? Har inte varit inne här så mycket och läst på sista tiden.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

CelsiusT
0

Stackare… Men jag kan snyfta med dig för jag har precis gått igenom samma process. För min häst (vbl) slutade det olyckligt. För 1½ vecka sedan fick jag ta bort honom efter att han gått bra i ca 3½ månader, då var det långsam igångsättning och han blev mer eller mindre helt bra så bröt hältan ut igen och denna gången (efter 1 mån behandling) så gav vi upp, han blev bara sämre. SÅ nu betar han på dom evigt gröna ängarna, men jag saknar honom såååå…

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Angel88]
0

#1 maskerad gammal hälta visade sig 3-4 veckor efter köp, och jag hadde ej hunnit besiktiga henne…

orkar inte dra hela nu. finns trådar om det…

är så djävla ledsen nu, hon är min första häst, och ja har bara ägt henne i 5 månader snart 6 (den 28/8 är det 6 månader)

CelsiusT
0

Ja jag fick mitt vbl i början på detta året och det var min första egna häst (första häst som var min på pappret). Så jobbigt, jag lider verkligen med dig.

[Angel88]
0

ja Granda blev min den 28 februari.

[Angel88]
0

Kan man använda laser mot hältor??…

tänkte fråga min massör det när hon ändå kommer ut på måndag..

Alex
0

Men fy vad tråkigt! Håller tummarna för er…

#6 Nej, absolut inte. En vettig massör/kiropraktor/terapeut behandlar inte en halt häst alls om man inte vet vad hältan beror på och det kan hjälpa. Tar man bort muskelförsvaret och hältan sitter i ben/leder så gör man troligtvis bara skadan bra mycket värre.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Angel88]
0

#7 oki då vet ja det.. jo förra gången hittade vi inget på röntgen..

så det sitter troligast i liga menten.. hon har bara blivit sprutad med metakam innan… dom var  aldrig hos veterinären…

få se hur det går.. hoppas det bara är en sträckning eller lätt vrikning sådant ska läka på 1 vecka max två… e hon halt då tas hon bort.. ingen mening  med att dra igång ännu en hält utredning… kommer bara få en ny dödsdom..

lennartsdotter
1

Fy vad trist… Men jag håller mina tummar för dej, hälta är det värsta jag vet… :(

MalinPandora
0

min hästy var så när ag började sätta igång henne med. men om jag skrittade länge så funkade det, fast i början skrittade jag henne i ca 1/2 år och nu fungerar hon som vilken annan häst som helst.

jag håller tummarna för dig!!!

[Angel88]
0

#10 det låter ju hopp fullt :)

ska till stallet lite senare..

ja det har ju gått upp och ner, fick ju upp henne i trav för några veckor sedan då vart hon jätte fin.. sedan började ryggen.. och nu detta.. känns ändå som att det vore snällast att ta bort henne ändå..

är så rädd, ledsen och ja vet inte vad… kommer nog sluta med hästar om ja får ta bort granda..

Cilla89a
0

det blir nog bra :) det är ju lätt hänt att hästen drar på sig en vrickning när dem okontrollerat springer iväg för dem blir rädda eller busar, speciellt med ryttare på, då blir ju belastningen större när dem väl trampar fel..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Thorsson
0

Känner igen det där. Det var likadant med Lord.

Lina
0

Hur det än blir så tycker jag inte att du ska läga av med hästar! Jag håller tummarna för henne.

Birke
0

Fy vad tråkigt! Jag håller tummarna för att det löser sig, men om det slutar illa så ska inte du sluta med hästar bara för det. Låt det smälta in, o så känner du sen när du är redo att börja om. Kram

Zabbio
0

Kanske borde vänta mycket längre egentligen, det mesta läker under tid. Är säker på att du följde veterinärens råd så jag klandrar dig absolut inte eller säger att det var ditt fel, hästen skuttade ju iväg själv. Hade kunnat hända i hagen med :)

Hoppas att det bara är en vrickning och att den riktiga skadan läker ordentligt! Tycker inte att du ska sluta med hästar oavsett vad som händer, såna här bakslag kommer att hända men alla framstegen är definitivt värda det.

Stor kram på dig och lycka till!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Angel88]
0

#16 hon har redan läkt ut den gammla skadan, den är hon helt frisk förklarad från. men sedan började ryggen efter igångsättningen. innan  dettravade vi på och hon gick jätte fint då…

nu vet jag att det bara är dålig muskelatur som orsakar ryggontet.. så det vart bara att rida på…  och nu hände detta det jag är rädd för är att hon ska ha dragit upp den läkta skadan, eftersom tjejen trodde det vart höger ben, det trodde vi förra gången med men dert var vänster.

så om hon har dragit upp den gammla, kan ja bara avliva henne eller låta henne bli avelsmärr. Hon överlevde döds dommen förra gången, tror inte hon kan lura den två gånger, men gud va ja hoppas hon kan det. på fredag har jag ägt denna sjönheten i 6 månader, varav det varit normalt häst ägande ca 1-2 månadder. sedan har vi utstårr skador m.m.

Jag orkar helt enkelt inte mer, detta tär så otroligt mycket på mig…

är till och med rädd för att åka till stallet nu, e rädd för att se henne halta i hagen.

jag lät henne vila igår och i dag.. i morgon efter massören varit ute testar ja och longera henne… så får ja se hur det ser ut.. värsta är att ja fyller 21 på tisdag, kommer ställa in allt om hon e halt.. vill bara vara ifred då.. även om min familj ville komma ner..

Finns ingen annan häst som Granda, vill inte ha någon annan en henne hon är bara 14 år, trodde ju att ja skulle få ha henne i minst 6-11år till minst.. då skulle hon bara vara 25…

Pia-Lena
0

Vet inte om longering är så bra, hade nog valt att promenera med henne i stället.

gejsa
0

Longera är absolut inte bra. Gå ut och gå och sedan skritta långa turer. Tror att du börjat för tidigt efter vilan. Det tar tid för en häst att få upp kondis och muskler men fort att tappa dom.

[Angel88]
0

#18 hon går knapt att promenera för hon blir väldigt strässad, går knappt att rida ut på henne, och ingen vill skritta ut långsamt med mig. så jag går bara ut kortare sträckor och torer någon eller några gånger i veckan. hon blir väldigt strässad av det. varför vet ja inte. .. longering går hon super i.. och ja har frågat vett… jag använder nästan hela ridhuset när ja longerar, så hon går inte på något jätte böjt spår i en liten liten volt utan större än stora mittvolten.. ja rör mig helatiden.. så det funkar och aldrig längre än 30 minuter dvs arbeta max 5 min varige sida i trav eller samlad/inspänd skritt…

detta har funkat innan. och det var inte detta som utlöste hältan, utan hopp, släng bockningen.. hon har inte haltat innan dess, sen hon vart friskförklarad..

hon longeras 2-3 gånger i veckan… har frågat andra om detta och dom säger att det går bra när ja gör som ja gör.. då det inte är långt från ridningen..

[Angel88]
0

#19 och ibörjan longeras hon enbart i skritt och bara i en 10-15 minuter… det är bättre än att hon strässar så hon blir svättig, halvstegrar sig och ja ser allmänt vätt skrämd ut, tok andas m.m.. vilket hon gör nar man går förlångt, och om det kommer minsta plötsliga rörelse eller ljud, eller om det ligger ett lskigt löv eller gran, pinna gräs strå på vägen.. och nej hon går inte på havre.. hon har nästan ingen kraft alls, det har ej med den att göra, vi tog bort den helt hon fortsatte.. så nu får hon igen, då ja jobbat henne

[Angel88]
0

pluss att nej ja har inte gått för fort fram. ja skrittade henne på vettens ordenation under 1 månad innan hon friskförklarades, och nu har ja skrittat henne i 2 månader i man 30 min, jobbat 15 min i skritt.. longeringen innan ryggontet var uppe i 5 minurer varige sida blandad trav och skritt i arbete. hon gick som en klocka. har bara travar rakr fram en gång ute på gräs ca 3 minuter, och sedan bara en raksida 3 gånger i ridhuset vilket tar ca 2 sec att göra, mer för att känna att hon är ren..

vi skulle snart börja jobba mer på alvar lägga mark bommar skritta över, snart börja med traven uppsutten.. sedan besiktiga henne..

sedan lite vila sedan igång..

[Angel88]
0

asså hon har max gåt 35min i ridning, och då skrittar ja fram och av henne i minst 10 mi på lång tygel.. 10 min fram och tio min av…

MalinPandora
0

prva skritta längre tider. min veterinär så också att det inte var någon fara men ändå haltade hon, så tillslut började jag med att bara skritta jätte länge och nu går min häst som en klocka.

men självkart vet du bäst vad som funkar för dig och din häst :) hoppas att det löser sig i alla fall!

Pia-Lena
0

Jag tycker fortfarande att promenader är bättre för en konvalescent, kan du inte hitta någon snäll människa som kan följa med er ut med sin häst, det skulle kanske göra Granda lugnare?

Min islänning har haft problem med SI-leden och under 8 månaders tid har jag inte gjort något annat  promenerat med honom, ungefär varannan dag. Vi har gått såpass länge att muskulaturen har hunnit värmas upp så att jag har kunnat stretcha honom som avslutning. Nu har jag ridit honom ett tag och av hans tidigare ryggproblem märks ingenting.

Yessica
0

Det bästa är väl att bygga muskler från marken? Typ tömköra, gå promenader, så man inte belastar en rygg utan muskler med vikt plus arbete. Så tänkte jag när jag tog en omusklad 4-åring i alla fall. Jag tömkörde mycket och musklerna började komma. Tyvärr blev det inte riktigt som jag tänkt mig och han blev inte min utan jag hjälpte bara till och sen blev ägaren knäpp, antagligen för att hon ville rida och sket i att jag försökte bygga musklerna så han skulle hålla längre. Då hade han inte varit skadad. Men jag tänker nu mest på det här med muskler. Jag tömkörde (arbetade honom) varannan dag och promenerade med klättring varannan och då tog det någon månad innan man började se skillnad.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Angel88]
0

#26 klättra kan jag inte finns inga backar i skåne, iallafall inte där ja har Granda. Tomköra kaninte jag, ja gör bara fel….

ska ja rida ut är det på skritt lång tygel. men då är hon extrem tittig även om annan häst är med, och dä höjer hon huvudet och sänker ryggen maximalt.. ja vet inte varför hon blir helknäpp ute, men det blir hon. störra shans att hob börjar stegra och fjompa sig som i vintras när man går ut.. har inget med att hon skulle vara ouppfostrad  å göra, utan att hon blir strässad och rädd..

Marrsson
0

#27 Har du provat att tömköra. Hon är kanske redan inkörd som åring och då brukar dem förstå med en gång? Du gick väl på Naturbruk inriktning häst? Då får man ju lära sig de..

Det kommer säkert gå bra även denna gången för Granda, annars får du själv tänka till hur mycket/lite tid du orkar lägga ner på henne.. Jag för står att de varit mycket blod, svett och tårar kring ditt hästägande och jag lider med dig, det är ju inte meningen att det ska vara så här..

Hon kanske själv mår bäst om du tar bort henne? Hon har väl haft mycket problem med stress, brunster, ryggen mm och det tar hårt på henne. Rådgör med veterinären igen, fråga din massör idag och se om du kan få ett ärligt utlåtande av dem. Tycker dem att det är "någon idé" att satsa på henne?

Lycka till! Jag håller alla tummar och tår för er!

Många kramar Marielle

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

bell
0

#27 Varför inte först longera henne o efter det ta en promenad med henne? Då har hon kanske jobbat av sig det "värsta" o är lättare att leda. Det är ju tråkigt att ha en häst som är svår att leda varesig den är halt eller inte. Lycka till. Hoppas hon blir bra snart igen så ni får en härlig tid ihop igen Glad kram

[Angel88]
0

#28 ja ja har gått på natrbruks gmnasium. men bara för att ja gjort det betyder det inte att ja kan töm köra, dom gav upp på skolan med att lära mig detefter ett halvår till ett år. Det gick helt enkelt inte, vist att styra och få dom att stanna och gå det kan ja, men inte jobba dom på töm. då bygger hon inga muskler. Förra gången tyckte veterinären att ja skulle avliva hene, hon suckade riktigt när ja sa behandla. och hon var själv väldigt förvånad att hon sedan gick igenom och blev friskförklarad då, det erkände hon själv till mig. Så nej det är inte värt att lägga 7000kr gen efter bara 2 månader för att hon är haltigen på samma ben, hur mycket ja än vill det så går det inte för mig att betala 5000kr i månader + vetterinär kostnader som ja kommer få göra varannan månad och sedan bara klappa på henne..

det gör ont detta så ont, men ja måste ju se vad hon får ut av det hela. Ja vet att hon inte tycker det är så kul att gå och skrota…

Jag hoppas såinnerligt att det bara är en sträckning eller en lätt vrickning. Det bör vara läkt på en vecka eller max 2.

Jag ska testa och se om ja kan leda henne, tyckte ja såg att någon hadde ett stig bett  stallet, då kan hon inte stegra sig så lätt… ja menar hon måste ju komma över detta förr eller senare..

Det var ett väldans jobb i förra stallet, men längs dessa vägar fins det fladdrande läskiga fågelskrämmor ute på fälten, och märdarsvärmor med flugor… farliga "mördar sniglar" m.m. som hon blir jätte rädd för. känns som hennes hjärta ska dunka ut ur hennes rygg ibland.

Min massör tyckte vi skulle avackta behandligen ett par dagar till hon vill ju inte behandla ryggen, och kanske släppa spänningar, som ändå kommer tillbaka lika fort igen om hon e halt. så hon kommer ons eller tors 07,30 eller kl 13 på sön. så får vi se. min medryttare kommer ut på ons, tors och hjälper mig då kanske vi kan gå ut och gå..

jag har testat det förr att rida ut henne (innan första hältan) då var hon super snäll ute. men isamband med hältan blev hon rädd för alla plötsliga saker och ljud. och nu sitter det i. som det är nu är hon lika hispig som innan man longerat, skrittat eller vad som hällst om man rider eller går ut med henne. hon e lite lungnare om man sitter på henne..

om hon inte visa något nu, rider ja ut henne på gramanen, då har ja lite mer kontroll över henne, sisst ja gjorde det vart hon konstigt nog ganska lungn. behöver nästan bara ha gramanen helt slapp, använder den bara när ja behöver den. hon trivs med det…

Hur e det att gå men ett stig bett?

Cilla89a
0

varför inte bara låta henne gå i en hage och "skrota" 6 månader och sedan se om hon är okej?
visst, det är förjäkla tråkigt att stå med kostnader för en häst som inte går att använda och jag vet själv att man vill komma igång så fort som möjligt..
men det tar tid att läka skador.. att hålla på att spruta i leder o.s.v. är igentligen bara för att påskynda läkeprocessen.. och man brukar säga att det tar 6 veckor för en led att bli återställd, ändå får man återbesökstid typ 3-4 veckor efter första besöket..
jag tror man har alldeles för bråttom..
jag vet flera som haft skadade hästar, halta, sprutade, igångsatta, och sedan halta igen..
två av dessa vars hästar blev utdömda på klinik..
dem gav inte upp, det dem gjorde var att låta dem gå 6 månader till ett år i en hage och "skrota", det dem gjorde var att promenera från box till hage..
båda hästarna är friska som nötkärnor idag och tävlas..

det var precis som när Schess var på klinik då, kotledsinflammation, vet sa "antingen sprutar vi och så kommer du tillbaka om 3 veckor, eller så låter du han få sommarlov och kommer tillbaka efter sommaren" detta var i Juni då det var sommarbete..
jag valde spruta, för jag ville ju som alla andra, kunna få en frisk häst så snabbt som möjligt och komma igång igen..
nu var han frisk vid återbesöket eftersom det var så minimal kotledsinflammation, han var knappt 0.5 grader halt bara..

kan du inte hitta nån lösdrift och låte henne få 6 månader? det blir ju billigare än att ha henne uppstallad..

[Angel88]
0

#31 jag har som sagt ingen möjlighet att låta henne skrota i hagen, det har min kille sagt blangt nej till. det är just nu han som betalar dom större kostnaderna då skolan och csn kronglar. sedan skulle ja inte vilja det själv, då jag i stort sett redan gjort detta i 6 månader nu. ja har inte ridit mycket alls..

jag betalar inte 5000kr i månaden för inget, mer än att borsta och mocka. det är fördyrt. anledningen till varföe ja vill ha i gång henne något och vill ha henne re e för att vi skulle besiktigat henne nu. hon bar bara en A2 i försäkring, och hon ska snart släppas ihop med stona. eftersom det kommer bli en del bråk då vill ja ha henne försäkrad högre.. ja har inte hur mycket pengar som hällst..

jag menar ja köt minst 3 mil omdagen till henne det är minst 400-500kr i bensin eftersom ja kör moppe. och det är kallt.

jag vill inte vara ego, men ja måste få ut något för det oxå inte bara betala betala betala.. vist hon e mysig i stallet och så. men ja köpte en häst för att få rida, inte som en förvuxen hund.

kanske låter hämskt. men 5000kr i månaden kan ja lägga undan till anat sedan då..

ja vet inget just nu.. e bara så himmla ledsen och besviken och helt slut körd

[Angel88]
0

6 månader = 30 000kr och sedan vad, få veta att hon inte håller?? då har ja lagt ytteligare 30 000 kr på inget, bara foder, stal m.m.

nej finns inga lösdrift här, och hon måste ha täcke på sig då hon annars blir spänd i ryggen om hon blir kall eller blöt och det kan hon inte gå med hela tiden dyngnet runt i ett lös drift.

Marrsson
0

Sälj henne till någon som har tiden då? Så kan de finnas en ljusning för henne.. Det verkar ju vara en mysig häst och det finns säkert någon som kan tänka sig att ha henne, kanske på en stor lösdrift el liknande så hon kan sysselsätta sig själv..

Eller så får du helt enkelt ställa in dig på att ta bort henne. De ser ju inte ut att finnas någon annan lösning.

Var bor du som har så dyr hästhållning som 5000kr i månaden?

// Marielle

[Angel88]
0

#34 hur stor chans tror du att hon hamnar i ett bra hem?? hon har redan flyttat mellan 4 olika hen under en tid av mindre än 4 månader innan mig. Det är en travare vi pratar om, dom respekterar inte många människor. nej ja skuklle aldrig sälja henne, risken e större att dom tröttnar på henne och hon säljs igen, och dom glömmer säga till om hältan så är ekorrhjulet igång igen..

och vem köper en "trasig" häst, med ett "stort" kanske att hon aldrig går att skritta ens?. hon kan inte stå i vilka stall som hälst, hon "måste" ha en egen hörn box annars står hon och skriker, atackerar grannen mot väggen, hon får inte se att det står en häst brevid henne i stallet. hon sparkar sönder boxen totalt då och sig själv, hon kan inte gå med alla hästar då hon kan få flipp anfall. just nu går det bra med valaken, hon värkar trivas bra i detta stallet. Varför stässa upp henne igen nu när hon facktigst har funnit sig till rätta nästan helt. Ska ja då slänga ut henne igen.. Ni har ju själva sagt att det är elakt att sälja runt travhästar, då är det väl bättre att ta bort henne när hon e glad, om det nu kommer till det..

nej hon ska inte bli en vandrings bokal, möjligen om någon bor väldigt nära mig att ja kan ha ut henne på foder som avels märr då hon har en fin stamm..

stallhyran ligger på 1800kr månaden

hovslagaren var 5-6 vecka (för det mässta var 5) 900kr

Extra mat tillbehör,

äppelcider vinäger 165 kr var 50 dag

biotin 120-160kr var 50dag

linfröolja 165kr var ca50dag.

E-vitamin 150-250kr (olika sorter) var 40-50 dag.

andra saker så so vettvård, massage, ny utrustning m.m. bensin m.m. bara bensinen kostar minst 500kr i månaden nu.. de är lite mer än 3 mil dit och hem..

blir ca 5000kr i månaden, nu senaste månaden har det gått på betydligt mer..

[Angel88]
0

#34 tiden har jag i massor, men ja vill inte lägga en massa pengar i onödan om det inte finns något att göra åt hältan… ja fick en klar dom av vetten förra gången det är 2 månader sedan, och nu är hon halt på samma ben igen, säger inte det dig något. det går inte att rädda alla hästar, ja har nog redan lagt långt över 50 000kr på henne varav 15 000 är vetterinär relaterat eller "medisinskt" utrustnings relaterat, special foder för hennes humör och nbbrunst m.m.

Birke
0

Kanske bäst om hon får somna in, för som jag har förstått har det vart mkt problem med hästen?

Lorita
0

Jag tycker det låter som du bestämt dig och jag tror du tänker rätt, för hur som när en häst visar hälta så har dom ont. troligen har hon varit dålig långt innan du fick henne och kanske har skaden gått upp flera gånger tidigare.

Det är så lätt att ge hästen en chans till och en till och en till men till vilket liv.

Beslutet är tufft hur som och när man än behöver ta det.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

Jag tror att det enda raka är att ta bort henne. Både för Grandas del och för din egen. Du går just nu runt i ovisshet och mår dåligt (jag vet, har nyss varit där och det är skittungt), du vet inte om något av det du gör kommer att göra henne frisk. Granda går runt och mår dåligt (har ont, är rädd osv) och jag tror knappast att hon mår bättre av att gå och göra ingenting. Jag tror heller inte på att sälja henne efterosm hon då kommer gå och göra ingenting, eller ridas/tränas dock problem och det kommer inte kännas bra för dig.

Det var ett varmblod va, eller minns jag fel? Hur gammal är hon? Har hon travtränats? Om hon har travtränats är det nog tyvärr så att hon inte har så ljus framtid. Mitt vbl var travtränad och det var hälta efter hälta hela tiden. Tyvärr är det så att vbl som travtränats redan vid 1 års ålder (vanligaste) är slut i benen efter bara några år. Att påfresta leder och ligament långt innan benen vuxit klart och stabiliserat sig kan bara resultera i en enda sak - förstörda för framtiden. Dom håller inte så länge. Ett vbl räknas som gammal vid 12 års ålder enligt travet.

Om du tänker såhär: Du lägger idag 5000:-/mån på hästen, om du istället tar bort Granda kan du spara undan dom pengarna och efter 1 mån har du 5000:- (ett billigt vbl), efter 2 månader har du 10 000:- (ett grundutbildat vbl) efter 3 månader har du 15 000:- (ett välutbildat vbl).

Det kanske känns jättehemskt, men jag tror att du gör dig själv en jättetjänst om du biter ihop och tar bort Granda och skaffar en ny häst (det finns fler trevliga och underbara hästar). Det är inte roligt med skadade djur och som du själv säger så vill du kunna rida. Det är lika dyrt att ha en frisk häst som en sjuk, skillnaden är att den friska kan du få ut så mycket glädje av medan den sjuka kostar dig sorj (och kanske veterinärpengar).

Jag kämpade länge med mitt vbl, men när jag väl bestämde mig för att ta bort honom och skaffade en ny häst så var det som en sten som lättade från mitt hjärta. Innan kunde jag inte sova, jag kunde inte koncentrera mig på ngt annat utan gick och mådde dåligt hela tiden. När jag väl ringt och bokat tid så släppte halva tyngden och när jag sedan fick hem min nya pålle så släppte resten av tyngden - problemen var lösta. Och det har skänkt mig så mycket glädje med min nya pålle, även om jag alltid kommer sakna min gamla och stundvis kommer saknaden i klumpar, men jag vet endå att han inte behövde lida mer (vilket han hade fått gjort om jag hade fortsatt att kämpa, då hade han haft ont en tid till + att han behövde se mig lida).

Känns lite hämskt att mitt inlägg blev så inriktat på avlivning, men om det inte bara är en vrickning nu så hon blir bättre så är det mitt råd att du överväger avlivning. Man kan ganska snart, på ganska få månader spara ihop pengar till en ny häst av dom pengar det kostar att ha häst, oavsett vad det är för "ny" häst man vill ha.

Gronstedt
0

Angel88, OM det visar sig att hon blir ohalt på en vecka eller två och OM du bestämmer dig för att behålla henne, så prova att ge henne munkpeppar. För ston kan ryggproblem och störningar i sexualcykeln hänga ihop väldigt nära.

Zabbio
0

Att ta bort henne behöver inte vara fel. Hellre död än lidande.

Ett alternativ hade varit att släppa henne på ett bete eller lösdrift där du inte betalar så mycket och inte måste åka dit och hålla koll på henne så ofta, och låta skadan läka ut helt om den kan det. Lösdrift med andra hästar kanske hade fått henne ugnare i stall m.m. med andra hästar.

Men sen är det inte alltid man kan  lägga så mycket resurser på en häst heller, och då är avlivning oftast bättre.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Angel88]
0

#40 tack för tippset men hon går redan på det, dubbel dos :)

Gronstedt
0

#42: OK, sorry! F'låt att jag slår in öppna dörrar Skäms.Och du hade väl redan fått röntgat ryggen från öron till svans också.

[Angel88]
0

nä inte rönkat ryggen… det har ja inte råd med nu, rygg ontet sitter i musklerna inte i ryggraden..

Gronstedt
0

#44: Ok. Men muskelsmärtor kan komma från till exempel artros i ryggen, från kissing spines, kotförskjutningar eller andra problem. Sådana ryggproblem kan även ge hälta och kan vara väldigt svåra att upptäcka utan röntgen. Jag har känt flera hästar som haft mystiska återkommande hältor, som till sist visade sig ha sitt ursprung i ryggen.

JenniferH
0

Usch då, sånt är hemskt… Känner för dig, verkligen!

[Angel88]
0

#45 då skulle ju inte laser massagen hjälpa?? :)

frambenet om hon fotfarande e halt, ska kolla henne idag, är nog då troligen ligamenten som är förstörda. vi hittade ju inget på röntgen då…. hon har fått ta det lungt och frid fullt i några dagar nu.. medryttaren kommer ut i kväll så ska vi springa med henne så få ja se.. vi har både grus, ridhur underlag och asfallt att springa på.. så det lär ju visa sig då.. e hon ren testar vi med belastning dvs lite trav upp sutten e hon fortfarande ren då. är vi till skritt period, 2-3 veckor frammöver…. hoppas det.. och vila från longering..

Gronstedt
0

#47: Lasermassagen hjälper ju i så fall på muskelspänningarna, men det kan finnas ett ursprungsproblem i skelett eller muskelfästen. Lycka till, jag håller tummarna för att hon är ren igen.

Marrsson
0

Angel88:

Jag skrev inte mitt inlägg #34 för att bli på hoppad men nu har jag verkligen tröttnat. Du har skrivit så många trådar om Granda och man får ju hjärtat i halsgropen varje gång. Ena dagen så är allt super sen skadar hon sig igen och ska tas bort osv.

Jag förstår att du tycker att det är jätte jobbigt men din häst hade nog med facit i hand mått bättre om hon fick somna in.

De har ju vart hur mycket som helst med henne nu sedan du skaffade henne och du har nog redan bestämt hur du ska göra ändå.

Det är det största ansvaret man har som hästägare.. att fatta rätt beslut när den tiden kommer!

Du får bli hur arg du vill på mig nu men sluta prata om hur dyrt de är med allt, de är dyrt att ha häst. Sluta köp all ny utrustning och lägg undan dem pengarna istället.

Tack för mig och hoppas för grandas skull att du är en ansvarfull hästägare.

// Marielle

Cilla89a
0

#49 jag tycker Angel88 om någon tar sitt ansvar som hästägare!! all heder åt henne som faktiskt ger Granada en chans!!!!
tycker det är mer oansvarigt som hästägare och inte ge hästen en chans till att bli frisk, utan istället skjuter undan problemen genom avlivning!! fruktansvärt!!

Birke
0

#50 Beror på i vilka fall. Hur många chanser som helst funkar för människan, men inte för hästen. Jag ser hällre hällre en avlivning i de flesta fall, än tillfrisknande hit, sjukdom dit, hälsotillståndet fram o tillbaka. När man avlivar djuret gör man det yttersta ansvaret som djurägare, gör det som är bäst för djuret och ett värdigt avslut.

Djurägaren måste släppa taget för djurets skull, inte klänga sig fast o tänka att den har gjort det förut, o kan fixade det igen o tillfriskna.

Så är det inte i alla fall, men så der jag på det i många.

Cilla89a
0

#51 som sagt, så jag kan hålla med om att det beror på i vilka fall det gäller..
men jag tycker alltför många avlivar sina hästar utan att ge en ärlig chans.. det verkar ju som flera här inne hade avlivat Granada för länge sedan om dem ägt henne, och det skrämmer mig..
jag skulle snarare känna så att människorna tycker situationen är jobbig med skadad häst, och skjuter undan den genom avlivning, alt för dem inte vill lägga ner pengar på hästen..
jag känner flera stycken som haft utdömda hästar som idag är friska som nötkärnor och tävlar..
men det tar tid att läka, det tar inte bara några veckor eller några månader.. men det kanske är värt att vänta dessa månaderna för en ung häst? visst, jag kan förstå om det handlar om en äldre häst..
sen visst, alla hästar blir inte friska igen, men många blir och alla är värda en chans..
men man känner ju sin egna häst bäst, och jag tror att man själv vet när gränsen är nådd..

Elshira
0

Här hemma tog vi oss an ett ridponny sto som var förr hos oss men numera var triangelmärkt och skulle avlivas om vi inte ville ha henne för slaktvärdet.

Hon hade spatförändringar ena bak, kroniskt halt ena fram, kronisk hosta (fick bara stå på tidningspapper eller den dyraste varinten av dammfritt spån, äta blött hö, åt även medeciner för det) och matvägrade även havre och annat gott.

Hon fick stå i en utebox med spån till att börja med men så grisig som hon var blev det hlm nästn på en gång som var helt "förbjudet". Jag vet inte när hon egentligen var frisk från hältorna (hon visade aldrig något när hon bara gick i hagen~) men 2.5 år från att det vi fick hem henne stod hon inne i stallet, på halm, utan uppblött hö, utan medeciner, äter som aldrig förr och var dessutom i tävlingskondition och hoppade 100 cm+ (hon var D-ponny som sävlat L:A/L:A). Sedan dess blev hon aldrig sjuk eller halt på något vis och nu har det nog gått en 7-8 åt tror jag och stortrivs nu på ridskola där hon gör det hon älskar bäst, att bli riden!

Dessutom blir hon dagligen ompysslad av en privatperson som rider ut i skogen =)

Hästen har aldrig mått bättre, och det tack vare en ordentlig vila!

Hakuna matata!

Birke
0

#52 Jag gick igenom två års oförklarlig sjukdom med min barndoms vänn, med olika diagnoser, bland annat fång från strömsholm. Vi var beredda att skjuta hästen påfläcken (ursäkta), men åkte endå upp till SLU o fick diagnosen diabetes 2. Dettaslutade ju såklart i avlivning, o jag fick en sån sinnesro när det var klart. Nu i efterhand önska jag att jag hade låtit henne slippa o få vandra vidare mycket, mycket tidigare. Det var absolut inte värt det, även om hon skulle ha blivit bra.  Jag kanske fick längre tid med henne, men för hennes skull borde vi ha gett upp mycket tidigare. Hästen var 11år, i sina bästa år.

Avlivade en 31åring för ett antal år sen. Var hängig på morronen, åt inte ordentligt och låg mycket. Efter att vi iaktagit henne en stund bestämde vi oss för att ta ut bulten. Det kändes rätt, det var fint på något sätt. Att avsluta när det var dags.

Det här är lite min bild av avlivningar, i rätta fall som du säger då. Men jag släpper hellre taget i fall som är för extrema och långvariga än tillfogar mig själv för mkt skada genom hopp, men tänker då framför allt på hästen. Ville bara förklara min syn. Jag förstår hur du tänker, och alla har olika åsikter.

Precis, man känner sin häst bäst och vet själv när gränsen är nådd.

[Angel88]
0

#49 ja det har varit problem. maskerad hälta som varit bra, hältan nu visade sig vara en enkel vrikning eller sträckning för hon var bra igen efter 3 dagas vila. ´

jo ja säger att det är dyrt, för då kanske andra som bara "vill" ha en häst tänker efter, innan dom köper den. Ja räknade inte med att ja skulle behöva lägga ut en halv förmögenhet på mindre än 6 månader på min nya häst. Klart att man ske ge henne en chand.. Hadde hältav  varit kvar om 1 vecka elller 2 då hadde hon fått somna in.

Hon har haft det dåligt innan min flyttat mer än 4 ggr på 4 månader.. och sakador som ej söttes om.. det tar tid och det är DYRT varför blunda för det, det ät dyrt med häst, hund katt eller viket djur som hällst. min hund är tll och med dyrare än hästen nästan :).

Jo visst är det en ägares ansvar och ja kommer stå vid Grandas sida den dagen som det behöver hända.

Jag kommer bara i håg vad vetten min sa förra gången om granda en klar döds dom, och hon blev frisk från den. detta förvånade vetten. och ja blev livrädd attt det va det gammla som gick upp. men det va det tydligen inte.. hon är pigg ocg glad, lite lungnare ute, fast mer påsjut. hon stirrar inte upp sig. så ja av vacktar ett tag till… och ja får facktigst skriva att det är hur dyrt som hällst med hästar, men det är det värt för dom ger hur mycket som hällst tillbakaFlört

kickan74
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Krya på dig Granda.Hoppas att du blir frisk snart Glad

Invisible
0

Ush, vad tråkigt för er! Men det är ju sällan man faktist möter travare som inte haft något problem med benen.. :/

Birke
0

#57 Du måste mena travtävlade travare.

Invisible
0

#58 Jaa.. Flört

_Jag_
0

Hag har ett pissigt travsto som brunstar hela tiden och hade en stor låsning i sin rygg när jag fick henne. dessutom var hon inflmerad i vänster bakknä och mycket öm i bogen vilket gjorde hon halta på böjt spår. Vi köpte henne, böjde henne, gav henne akupunktur, gav henne tlc och behandla senare bakknäet (den inflammationen visade sig först på tävlingsbanan.) Nu för tiden är hon ren, har inte ont i ryggen brunst under kontroll och har sprungit in 10.500:- på tre starter. Visst hon är inte på topp än. men oändligt mycket bättre än när hon kom. ( Hästen kom till mig dagen innan slakttiden var beställd, en proffstränare hade dömt ut hennes chanser som tävlingshäst och sa att hon aldrig skulle kunna springa ett lopp någonsin)  Allt går med tid pengar och mer tid.

Tycker du verkar ha koll. =) Tänkte bara ge dig lite hopp, mycket travhästar har problem och stona är ofta rätt pissiga. men det går att rätta till. bara man hittar en liten nyckel, och inte har bråttom :) Ett stort LYCKA TILL!

[Angel88]
0

Hej allihop, som sagt Granda har blivit bra igen.. Hon hade bara sträckt sig. testade att sitta upp idag, efter att ha låtit henne vila i nägra dagar samt att ja vart ute och gått med henne.  vi travade lite på rakt spår och lite på böjt och hon var helt REN med mycket på bkud ville till och med försöka gå över till galopp…. så nu ska vi bara skritta ett tag, så ska ja även testa å tömköra henne..

[Angel88]
0

Granda är frisk nu… hon hade bara sträckt sig lite.. det var ingen fara fick stå 2 dagar sedan har ja å medryttan varit ute och gårr med henne, testade å springa med henne, då va hon ren…

Idag red ja henne, travade en pytte bit i rid huset och hon va helt ren, med bra på skut och ville nästan gå öcver till galopp.. så nu ska vi skritta ett tag till, börja jobba, och ja ska testa att tömköra henne…