Suck* Mer otur!
Somliga kanske minns hältan som fanns i vänsterfram. Det vissade sig vara en hovböld idag när hovslagaren var här och skodde Lord innan vi ger oss av. Den exploderade om man ska säga så när hon klippe i hoven. Först kom det var sedan så bara rann det blod utan stopp. Så nu när det har läkt kanske hältan inte finns längre vänsterfram!
Svullnaden har gått upp efter kuren med Metacam så när veterinären kommer på fredan så ska vi be henne/honom kolla till det och kolla om dom vill skriva ut penicilinen till honom + en kur till med Metacam så att vi kan få slut på detta.
Vi ska även be dom ta med så vi kan vaccinera mot Botulism om vi inte kan få hö i det nya stallet.
Det possitiva som faktiskt kom lite idag är att när Anna, ljusterapeuten var här och gjorde en sista behandling så var det bara yttepytte lite reaktion i högerbak i det muskulära, allt annat var helt bra från ömmande osv. Vet inte vad musklerna hette, så visar vart dom satt på en bild (se bifogad)
Såklart ska vi inte tappa kontakten helt, utan hon behandlar även Tove's hästar som står i Lilla sinnestad? Jag tror att "Peppe" känner henne iaf! Så hon kommer och kikar och håller koll på honom, men hon tror att det kommer att försvinna helt, men dock inte snedheten i korset/bäckenet. Undrar om någon annan kan fixa det.
Så sammanfattat:
Om hovbölden fösvinner och hältan berodde på det, så kommer han bli helt frisk förutom snedheten
Han har haft 9 skador och man inte räknar med skärsår och sådant
Han har kostat dryga 10'000:- i veterinär vård under 1½år
Han är klantigaste hästen jag någonsin har känt!
Jag kommer att kunna rida honom snart om det bara vill läka ordentligt!
Bifogad fil visar vart han har ont i det muskulära

Ännu mer otur! Ni förtjänar verkligen inte detta, Jag önskar ett stort lycka till att få honom frisk!
Fy vad tråkigt :/
Hoppas verkligen han blir bra snart. Lycka till!
#1. Nej, tycker inte heller det, "med det onda kommer det goda" eller om det var tvärt om? Jag tror dock att om bölden läker ut helt, och veterinären skriver ut penicilin och Metacam, så lär det funka sedan. Tills nästa gång han blir skadad vilket är rätt snart…
Tack så mycket dock! :)
#2. Ja…. :( Tack så mycket!

#0 hon behandlar Mariaas hästar typ hela tiden, aldeles nyligen har hon varit där varje dag för intensivbehandling. hon var där idag igen :o)
Tove är min kusin och mig veterligen har inte Anna kollat hennes ponny =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#4. Menar du kanske Tove med ponnyn Summer?
Ja, hon åkte till Maria efter att hon varit hos mig ^^ Jag vet inte riktigt vart Tove har sina hästar, vet inte riktigt vad hon heter i efternamn, men vet att hon har tävlingshästar + att hon ska börja i Gamleby i samma skola som jag, och ha sin häst/hästar i samma stall :)

#5 Tove Birgersson? Hon ska börja i gamleby nu, det är ju Hannas kusin (som Blacky har bott hos i sommar). Dom har sina hästar hemma på sin gård
#6. Just det, Birgersson! Jag sa ju att hon skulle börja i gamleby =)
Anna sa iaf att hon skulle behandla Tove's häst i gamleby med så :)

Tar hon med sig båda hästarna eller bara Mattis, vet du det? =)
Hm, Tove känner en tjej som heter Anna Bengtsson, som jag även känner som går i Gamleby börjar 2a året? (onödig info^^) Anna sa iaf, att hon skulle ta med sig båda hästarna (tror jag). Det lär jag ju märka. Du vet inte när Tove åker upp? (:

#9 nope ingen aning. däremot vet jag att hennes ena häst är den hetaste jag någonsin sett. Han har tydligen gått VM i fyrspann eller nåt så han reagerar synnerligen våldsamt på smackningar… minsta lilla antydan till smackning och han fullkomligt exploderar framåt… hehe
#10. Oj ^^ Ja, så kan det vara, kanske gå att vänja av? Eller det kanske inte gör det.

tror inte, den har ju blivit väldigt tränad att reagera kraftigt på smackningar tidigare… liksom VM i fyrspann kräver ju endel..
Hm, det är ju väldigt sant! Usch, jobbigt. Tänk om någon rider förbi och smackar på sin häst s:

ja det roade sig Hanna med i somras när Tove var på besök med sina hästar ;)
Tråkigt, men ändå skönt om hältan nu var en hovböld. Det är ju ändå väldigt enkelt och snabbt åtgärdat.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Våran Wleh Mountain hingst var inne för akut magsäcksöverfyllnad och cancer på bara 2 år. Sedan 1 år innan det hade han en ink unde rmagen som vart tvungen att opereras! Det blev ca 1 vecka uppstallning på SLU varje gång och snacka om att jag är glad han hade sveland försäkring som gjorde att vi betalade självriksen men inget mer!
Annars hade vi varut uppe i en bra bit över 100 000 nu
Hakuna matata!
Den där snedheten kan du antagligen påverka en hel del genom att stretcha och massera själv varje dag. Skönt att hovbölden sprack upp, det måste varit en enorm lättnad. Det kan göra ruggigt ont!
#14. haha, kan tänka mig det xD
#15. Ja, exakt! :) Får vi bara iordning på svullnaden och såret bak så tror jag han kommer kunna ridas sedan!
#16. Usch då, det var ju inte så kul. Tror det ömmar lika mycket i våra plånböcker!
#17. Jag stretchar regelbundet och försöker massera lite. Ja, och den låg så ytligt med! Tur att hovslagaren kom 2 veckor tidigare bara för att vi åker på söndag, annars hade ju stackaren bara haltat mer!
WOH!
Fick min fot skadad idag, mjukdelsskada/muskelskada i högerfoten. Nu är det inte bara hästen som haltar och är svullen om benen…
Tur att vi inte kommit igång med ridningen alls nu…(!) Oturen följer efter mig. Hoppande hästar är INTE bra..
Nämen Linda! Stackare! När skolan börjar och allt
Krya på er!
#20. Jag vet, men så är det ibland. Jag ahr väldigt otur både med hästen och mig själv. Jag tror jag har röntgat mig själv 2 gånger i våras bara! Bara min fot läker tills söndag/måndag så jag slipper halta. Vet ju hur det är med skadade fötter som man inte får överanstränga, + med en skadad fot kan jag ju inte ens promenera med hästen.
Tack! :) Jag uppdaterara självklart efter att både veterinären och hovslagaren varit här imorgon. Vem vet kanske blir en ny tråd om det. ^^
Hittade en video där hästen höll på fast där var det inte ryttarens fel utan hästen ville nog inte rida. Men ryttaren var duktig som landade på fötterna efter att hästen körde lite rodeo. Vet dock inte om han visste att hästen skulle göra så och hade korta tyglar eller inte, det vet man ju inte.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
sh vilken otur )= men tur att det bara va en hovböld som e lätt till fixat mena jag (= men 10000kr e inte så mycket !!! min häst har vi räknat ut att han har kostat 100 000 på 3år med alla skader

#23 jisses, vad var det för fel på den hästen?
vad den inte försäkrad? 100.000 låter orimligt mycket om den är försäkrad, då har ni lagt närmare 2777 kr i månaden i 3 års tid, enbart på veterinärutgifter..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#23. Jo, när man inte har pengar. Nu under sommaren räknade vi ut att det blev 6.500:- som vi fick slänga ut. Sedan kvittar det om det är 500 eller 5000 när man inte har pengar.