Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3971 ggr
blippen
0

Mineraler och vitaminer

Alla pratar bara om att de ger mineraler och vitaminer. Men vad för mineraler och vitaminer ger ni? Olika märken, hur stora "förpackningar" och dylikt.

Berätta gärna hur mycket ni ger osv..

Finns säkert någon tråd redan, men jag har inte hittat någon.

Cilla89a
0

Man måste analysera sitt hö för att veta hur mycket miniraler hästen behöver.
Jag ger krafft miner blå, 1 dl till båda hästarna.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Caspianowner
0

Våra hästar har fri tillgång. Från Mineraljan eller från sina olika stenar som de har sitter i sina boxar.

De har fungerat ypperligt under alla mina hästår och därmed tvingar man heller inte i dem något mer än de inte har behov för.

Har man alltid tillgång till mineraler och ren salt så styr de upp sina behov utmärkt själva.

Precis som vi människor styr in eget intag av våra behov.

Vissa hästar konsumerar mera än andra vilket jag kan se lätt i och med hur deras mineralbaljor går åt eller stenar på väggarna tar slut.

Har sett att ju äldre de blir ju mer tillgång till salt vill de ha, då menat ren salt.

PetraJohansson
0

jag ger min häst 1dl mustang mineral blå varje dag, de innehåller en massa olika mineraler och vitaminer och fungerar jättebra :) och nu på sommaren har de även en mineralsten ute i hagen som dom slickar på när de vill, men som #1 säger, man måste göra en hö analys föa att få reda på vad hästen behöver ^^

Primee
0

Uträknad foderstat på analyser/näringsvärden o förra året behövdes inga mineraler.

Får se hur årets hö blir..

jeanette
0

Hästar vet inte om dom behöver mineraler eller inte. Mineraler har oftast tillsattser med något gott i, tex salt vilket gör att hästar äter. Fri tillgång är rent förkastligt både för hästen, plånboken och miljön.

Caspianowner
0

Vet vi människor bättre om hästens egna behov av mineraler / salt  av behov ? ?

Varje individ har sina behov.

Det du läser dig till är rekomendationer = inte deras individuella behov

Eftersom jag kan själv se åtgången och ser snart också vilken häst som står i behov mer eller mindre än den andra, så ser jag ju också att det finns de som inte knappt har behov alls, medans vissa har mer behov. Säger iallafall en sak att hästar är individer precis som vi människor, alltså att olika behov finns.

Då ska man också veta att de äter samma grundfoder, alltså grovfoder. och trotts det visar olika behov av mineral el salt behov.

Helt klart kostar det att låta fri tillgång styra.  Men vad kostar inte allt annat man köper i onödan till hästarna.

Självklart skulle de kunna sätta i sig en mineralsten om de varit utan en längre tid. Men då har de också inte fått mineraler på en god tid. Men har de alltid tillgång till stenarna eller baljorna så går det inte åt några större mängder alls.

Har kört det här i 20 tal år och jag kan säga att inga hästar som var med från den här starten, de lever faktist än idag i all välmående.

Däremot har jag fått hem hästar från England / Frankrike som visat stora behov av att få sätta i sig baljorna el stenarna, men då har jag tagit ifrån dem och portionerat ut under några månader, tills jag kan se att det börjar gå under kontroll. .

Även från svenska hästar som kommit hit har av vissa visat upp samma symptom, så även med dem hästarna har jag då fått plockat ifrån.

För mig har det iallafall klart sagt att något har varit klart brister från därifrån de kommit

Ska vi sen tala om miljöförstörelse mitt i detta så får vi alla nog ta och upphöra med djur och upphöra att som art själva existera.

Men ärligt talat så förstår jag inte vad mineraler kan göra för skada på vår miljö kan någon förklata det ?

WhoCares-01
0

båda mina får dr.schaettes Ursonne - de e mamma som säger va dom ska ha xD men tror den är bra för att hålla hästarna friska, pigga och bra för matsmältningen. Wilma får mer än det, hon får kisel(nånting) som ska vara bra för hovarna och skelettet, biotin som är för hovarna =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

jeanette
0

Åtgången har ingenting med att en häst tror sig ha brist, åtgången handlar om att mineraler har tillsatser som smakar gott. Annars skulle ingen häst äta mineraler frivilligt om det inte smakade gott. Hästar vet inte vad dom behöver eller inte, annars skulle deknappast sätta i sig både stånds och ekollon som ex. Vad spelar det för roll om allt annat onödigt kostar ?? Måste man köpa onödiga saker menar du ?

Lorita
0

#8 mina har fritt med mineralbaljor olika sorter och jag märker framförallt på vintern att dom äter olika mängd ur dom beroende på vilken bal hö jag öppnat. Höt är från samma åker men det är en natur åker så det är lite skillnad på växtamman sättingen i balarna och hästarna känner alltså av när dom behöver mineraler.

Jag skulle aldrig portionera ut mineraler och framför allt inte salt till mina hästar, då jag märker att dom själva känner vad dom behöver.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Caspianowner
0

Nu ska jag hålla mig till en ras jag känner till en hel del om. Nämligen den Caspiska hästen

Därifrån de kommer i sitt fria leverne bland bergen

Där sätter de faktum sina tänderna direkt på bergsdelar som är mineralrika. Dessutom sättert de i sig en del jord.

och beteendet har visats sig finnas även hos mina. Trotts att de går i fångenskap. Så mina baljor är allt bevisade ha sin fyllda funktion.

Fråga mig inte hur deras tänder och magar håller. Men håller, det gör det !

Men mineraler det styr hästarna bra själva.  Får de inte styra sina behov utan att det ska människan göra, så förvånar mig inte heller att det står en och annan häst och har sina brister.

Hur man nu vill kosta på det här med mineraler i säck eller i baljor, det är väl upp till var och ens plånbok.

Jag vet många som knappt ens har mineraler till sina hästar. De tror att en saltsten räcker.

Det här med kalk och Zink är också något som inte talas om.

jeanette
0

Mineraler ser ni ju om det fattas. Ni analyserar väl erat grovfoder ?

Lorita
0

#11 en analys är ett snitt från en åker eller i värsta fall en bondes hela skörd. Min åker varierar väldigt, från den en änden till den andra. Riktigt superfint ekologiskt hö men det skiljer mycket från en bal till den andra i värde beroende på vilken grästyp det är och vilka örter det är.

På det så har mina hästar fritt med hö, jag har inte en aning om hur mycket varje individ äter. Räkna på det du, lösdriftshästar ska ha fritt med hö och dom äter olika mängd beroende på hur kalt det är/vilken bal det är.

Sen så går mina hästar och betar minst 6 månade på ett år, det är halva tiden och jag har ännu inte hörtalas om analys på betesgräs.

Jag litar på mina hästar som får sina mineralhinkar och saltstenar mm och får själva förse sig med vad dom vill ha för dagen.

AnnaLundin
0

#12 - om analysen är ett snitt från en åker så är det också ett snitt på vad hästarna får i sig under vintern… Dvs det är exakt så det är tänkt att analysen ska fungera.

Med analys har du en fingervisning om vad det innehåller, utan analys kan du fodra fullkomligt vansinnigt jättefel…

Jag köpte hö från öland för flera år sedan och säljaren hade bara analyserat energi + protein. Jag tänkte först att det borde ju innehålla massor med kalk när det vuxit på ölands kalkrika marker. Men sen bestämde jag mig ändå för att göra en mineralanalys - och tur var väl det, för det innehöll MER fosfor än kalk! Och en låg Ca/P-kvot kan urkalka skelettet även om man ger tillräckliga mängder…

Lorita
0

#13 jag säger inte att jag inte tar analys, jag skriver att det är ett snitt och har man otur så är det bondens alla åkrar och inte ens i närheten av vad man köpt.

Jag har bara en åker och får hö från den så för mig är analys enkelt, men jag analyserar inte betet, gör du? betet är ju halva året Skrattande

fridak
0

stallets hästar får antingen miner blå eller miner vit, kommer inte ihåg vilken för vi bytte med förra höskörden. ponnyerna får en halv dl/dag och hästarna 0.75 dl/dag.

de har även saltstenar i boxarna, som byttes ut till mineralstenar. en av hästarna började då slicka och tugga i sig lite väl mycket, tre stenar gick åt på en månad så sen byttes hans sten ut till vanlig saltsten och då blev inte åtgången lika stor längre.

höet är analyserat, det var därför vi bytte mineraler antingen från miner vit till blå eller tvärtom för att det ena kompletterade höet bättre. Jag tvivlar därför på att hästen hade brist på någon mineral utan troligtvis gillade smaken av någon tillsats i mineralstenen och därför åt lite väl mycket och han slickade inte bara i sig utan han bet av småbitar och tuggade i sig dem.

Linnea
0

#8 tror du seriöst att salt- och mineralstenar smakar gott? har du smakat själv? brukar du äta salt direkt från saltkaret? så himla gott är det knappast, hästarna har bättre koll än människor på vad de själva behöver. hur kommer det sig annars att hästar gärna äter bark och kvistar på höst/vinter/vår? de får inte i sig mineraler från gräset då. bark mättar inte så mycket men är däremot rikt på mineraler..

Skynda långsamt så går det fortare.

jackiejohn
0

Mina har fri tillgång till saltsten och mineralbalja dom förser sig själv med det. och de funkar bra, På betet har dom inte mineralbalja, då äter dom av de naturen har att ge :)

Jag analyserar inte mitt hö faktum är att ja tycker de är lite onödigt…ja menar herregud dom åkrarana vi tar hö på nu har tidigare varit näringsrika och fina betesmarker! Och som Lorita skrev (inte kanske i samma syfte som mig men..) Jag analyserar inte mitt bete till hästarna, det är ungefär samma sak tycker ja för om de nu är så viktigt att analysera hö så borde de va minst lika vikitgt att analysera betet! Förvånad Så tänker ja lite oxå…höll dom på att analysera höt för i tiden? Var hästarna dåliga och i sämre skick då? Nää ärligtalat så tror ja inte på allt de där nu förtiden tycker ja att allt blivit så överdrivit med allt nästan.

Gronstedt
0

#17: Nej, hästarna var kanske inte sämre förr, men det fanns många gånger fler olika sorters växter att äta! Nu för tiden äter hästar i stort sett bara gräs - en del påstår att de får ungefär en tiodel så många växtarter som förr. Detta påverkar naturligtvis också mineralbalansen, eftersom olika växter har olika kemisk sammansättning.

Linnea
0

#18 ängsbete med träd är det bästa, där finns mer variation än på en vall.

Linnea
0

#8 dessutom, giftiga växter som stånds äter de bara när annat bete inte finns, alltså överbefolkade hagar eller för lite grovfoder i slutet av säsongen, därför är det viktigt att ta bort de. hade hästarna varit vilda hade de kunnat välja något annat men om allt gräs är slut så tar de vad som finns.

ja du behöver man köpa onödiga saker? fråga de som köper 8 fodertillskott för lederna ist för att ha hästen i hage. det är onödigt. bland mycket annat.

Gronstedt
0

#19: Gärna med lite mindre buskage, så hästarna kan äta löv och grenar också Flört.

En del av problemet är dock att betesmarkerna är betydligt mindre idag, så att betestrycket blir större. Det gör att gräset med tiden dominerar allt mer i hagarna och betet utarmas. Om en äng slagits, eller ännu värre har varit upplöjd, dröjer det många, många år innan den tidigare artrikedomen återställs.

Linnea
0

#21 jag har tur med ett bra varierat bete, dock inte så mycket bunskar men jag ger hästarna alla grenar och kvistar som blir när vi beskär fruktträden. speciellt glada blir de när där hänger kvar körsbär..

Gronstedt
0

Det är spännande att se - första gången jag slängde in plommongrenar blev det ett glufsande, men när de fått äta dem ett tag är det inte så spännande längre. Detsamma gäller när jag givit olika örter: Alla hästar gillar inte samma sak och varje häst gillar inte samma sak alla dagar. En äter vass, en annan klöver, fast de går fritt och kan välja.

Jag tror definitivt att de har viss koll på vad de behöver. Sedan kanske de inte behöver fullt så mycket socker och äpplen som de skulle kunna äta, men det är ju inte så konstigt Flört.

Linnea
0

mina älskar körsbär.. brukar plocka de som är lite ätna av fåglarna och ge.. de sätter näsan i burken för att se om där möjligtvis finns några till..

jeanette
0

Du ska inte jämföra hästars smaklökar med en människa…så dumt.

Hästar äter grenar, löv, kvistar, det har dom alltid gjort. Men för den skull har dom knappast brist på något. Nej du, hästar äter inte bara giftiga saker när det är dåligt bete. Dags att läsa på lite kanske ? SLU har många bra studier om sådant. Bara leta i deras arkiv.

jackiejohn
0

18# Nej men på ett sätt förstår ja inte varför de är så viktigt att analysera höt man har, Man borde ju analysera betet oxå då Obestämd de blir ju så gott som samma sak!

Mina hästar mår prima och är friska som nötkärnor (bortsett från att en haft fång innan min ägo) och jag har inget analyserat hö elr ger dom massa foder och saker dom har sina stenar och baljor och på vinterna får dom lite foder.

AnnaLundin
0

#26 - analysen är ett hjälpmedel så att man slipper gissa ifall hästen får i sig vad den behöver eller inte.

Att åkrar tidigare har lämnat bra grovfoder betyder bara att det var så då, inget annat. Det är mycket mer än jordmånen som avgör ifall det blir bra näringsinnehåll i grovfodret; gödsling, skördetidpunkt och vilka växter som ingår i vallen t.ex. En veckas skillnad på skördetidpunkten kan vara skillnaden mellan välmående häst eller häst med proteinbrist på vintern. Med analysen kan man redan från början förebygga detta och slippa bristen so mvisar sig först när det är för sent.

Och vad gäller hästarna förr så är det ett känt faktum att man talade om bra och dåliga årgångar av unghästar. SÅ här i efterhand kan man se att de dåliga årgångarna är födda de år då det var dåliga skördebetingelser, så att de fick växa upp med brister på både det ena och det andra…

Man vet mycket mer idag än man gjorde förr, varför inte ta till sig kunskapen som finns och kombinera den med den erfarenhet man har själv?

Linnea
0

#25 påstår du att jag inget vet om hästar? personligt påhopp kanske… du har ingen aning om vad jag vet och vad jag har läst så du ska nog inte stå här och be mig läsa på! en häst äter inte stånds om det är gott om bete och det är inte bara jag som påstår det utan den/dom som skrev en artikel i ämnet i ridsport! stånds smakar beskt så varför äta nåt som är äckligt?

jackiejohn
0

27# Okej tack för förklaringen jag har inte riktigt fatta de där med att analysera hö. Men vadå hur gör du skickar du en hötuss någonstans som dom sedan tar prover på?

Gronstedt
0

Jag tror det är så att hästar har nedärvt i sig att undvika vissa smaker och lukter. Men numera finns hästar i många biotoper där de aldrig varit naturligt, och då stöter de förstås på växter de inte har något "program" för. Därför kan de äta giftiga saker - för att de inte vet att de är giftiga. Stånds kanske smakar/luktar "fel" för dem, medan ekollon inte gör det?

WhoCares-01
0

just nu får min större häst B-vitamin 2 msk, Biotin 2 msk, nåt soja protein ca. 0,5 dl och ca. 1 dl ursonne mineral

min gamla ponny får 1 msk B-vitamin och ca. 0,5 dl ursonne mineraler

B-vitamin och biotin är samma mäsrke men inte säker på vilket. biotinet för att Wilmas hovar är dåliga och har svamp, B-vitamin för att dom sätter vinterpäls. Sojaproteinet vet jag inte heller märket men det är iaf för att hon ska gå upp i vikt. ursonne är bra för imunförsvaret och är av märket Dr. schattes   =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

jen
0

Eftersom det var MINERALER och VITAMINER tråden handlar om så svarar jag..

Krafft miner blå ger jag till mina.

Förut gav jag ko-mineraler som nästan alla andra gjorde.

vet inte om skillnaden är så stor faktiskt.

Vet nån det här kanske?

Linnea
0

#32 komineraler och hästmineraler innehåller inte alls samma saker, hätar kan få bristsjukdomar av komineraler. man ger väl inte kofoder heller till hästar?

jen
0

#33   jag vet många som ger just ko-mineraler.

Frågan var om någon vet vilken skillnad det är på dom?

Linnea
0

#34 som sagt de innehåller inte samma mängder av varje vitamin/mineral. hästar och kor har helt olika näringsbehov.

jen
0

#35  ok. man kan ju ge det om värdena passar mitt hö..  får kolla upp det