jag har trillat av men aldrig fått en bestånade men förrutom en knöl på nyckelbenet när jag bröt det.
min syster däremot har wipflash skada och det kommer alltid förförlja henne.
och min kompis blev förlamad från magen och neråt.
så det är en farlig men underbart sak vi håller på med.

Kul att läsa :D Ridning är tyvärr inte riskfritt, men ag har aldrig skadat mig alvarligt.
Intressant, men jag undrar hur de fått fram statestik om antalet blåmärken och skrapsår? Det skulle jag nog tro är betydligt fler än vad som står där… 
Tack och lov har jag klarat mig undan lindrigt, en bruten arm är det värsta jag har drabbats av. En kompis fick hjärnskakning vid samma tillfälle. Annars är det bara blåmärken, skrapsår och annat ömt jag fått.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

jag har en bestående skada i axeln som Peppe åsamkade mig (okej det var mitt eget fel hehe) för 3.5 år sen. kommer inte riktigt ihåg vad det är för fel men axeln är iaf väldigt klen och känslig för överansträngning. kan inte lyfta armen uppåt-utåt och den besvärar mig ofta i ridningen av "guppen" sas. är som sagt väldigt klen där och blir trött fort vilket inte är nåt bra när man rider Blacky ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#3 Bra fråga
Blåmärke statisktiken kan jag tänka mig är olyckor där man tror att man skadat sig allvarligt men det efter röntgen visar sig vara bara ett blåmärke. Är nog stooort mörkertal…
Har själv ett bakre korsband som skadats, antagligen i samband av ridning. Är ingen skada jag "borde" lida av såvida jag inte börjar träna och tävla på högre nivå i hoppning. Det upptäcktes på magnetröntgen och skadan var antagligen då gammal.
Med vänliga hälsningar
Chess
Lite hjärnskakningar, ledband som nästan gått av, stukade fingrar och ett brutet ben..
Går med jobbiga komplikationer av benbrottet just nu, så jag tycker ridning är farligt.. :\
HAr haft 5 hjärnskakningar, en inreblödning, 2 brutnafingrar, en liten förskuting mellan två kotor i nacken, tilltryckt knä, Det var det tror jag. Det ända jag känner av idag är knät och lite i nacken, men inte så att det gör jätte ont

Bestående då är det bara en fotled som jag har vrickat vid en ofrivillig avsittning och så har jag en muskel med en grop i efter en spark men det är inget jag har ont av.
Jag har tappat luften några gånger, fått en hjärnskakning, slagit i svanskotan och sen fått en massa blåmärken och skrubbsår.
Svanskotan var det enda som höll i sig ett tag.

Har aldrig ramlat av…och andå har ja ridit i många många år då ja är uppväxt med dom.., så ja är lite orolig för när de är min tur att dratta av 

_Sprickor i arm + fingrar, knä och axel ur led. Fått en liten förskjutning på tvåp kotor i nacken.
Inga jätte allvarliga skador men är lite lur på sprickan jag hade i ett finger då det är över ett år sedan det hände och jag har fortfarande ont :S_
Allt man gör i livet ä farligt men man kan inte undvika allt.
Du kan spela fotboll och få en spark i magen eller en fotboll i ansiktet och avlida.
Du kan simma och få kramp och drunkna.
Du kan gå ut till din cykel och snubbla och skada dig.
Du kan köra bil och krocka
Du kan äta mat och sätta i halsen och kvävas.
Ja listan kan göras lång.
Oavsett vilken sport man utövar så är den farlig om man tänker så.
Därför är det viktigt med rätt utrustning och skydd när man rider för att minska risken för allvarliga skador om man faller av eller på annat vis blir skadad av sin häst.
Även vara rätt försäkrad om olyckan skulle vara framme.
Jag HATAR folk som går och tänker
" Det händer inte mig"
Utan allt kan hända.
Men man kan heller inte sluta leva bara för att man är rädd för att skada sig eller hur?
Man skall ta det säkra före det osäkra och rida med huvudet inte med fantasin då menar jag att man skall tänka efter före.
Jag har vart nära att bli krossad mot en sten när jag föll av då jag var yngre. Hästen skenade och jag gled av 1 meter ifrån en stor sten med huvudet.
Kunde slutat illa.
Lika skadat foten och fått lite längre ledband med mera.
Men slutar ej rida för det utan rider med skallen nu och tänker mer på säkerheten.
Som förälder så vill man komma hem till sin familj oskadd och även vi som barn vill inte behöva oroa någon när man rider.
Även viktigt med en trygg och trfiksäker häst än en hispig häst bara för man kan hantera dem är det INTE TUFFT som folk tror.
Så… Rid men sunt förnuft.

Jag ser det såhär: Det ÄR farligt att LEVA, men det är värt det :P Men jag är jävligt smart o lever så säkert som möjligt, för att ha kul så länge som möjligt.
Jag har klarat mig SJUKT bra under de 11 åren jag varit i kontakt med hästar. Det värsta är väll svanskotan som jag antagligen har en spricka i efter jag åkte av på ett ridläger. Den besvärar mig inte mer än då jag sitter för länge på hårda underlag.
Fick vänstra handens lill- och ringfinger stukade då jag blev omkull sprungen av en ponny i gamla stallet förra året.

Jag har en bestående skada i form av ett odugligt knä :( Gick omkull med hästen när jag var 13 år och hamnade med benet under hästen och kanade en bit.
Ingen skojjig historia som ger mig problem vid "vanlig" träning så som aerobic, step up mm, vilket jag tycker är jätte skoj! Sen kan jag inte hoppa med häst utan att få ont och gör jag det ändå så kan jag knappt gå dagen efter.. :( snyft..
Men peppar peppar som man säger! Jag lever än och är så glad att jag har haft möjligheten att ha häst i så många år för det är de roligaste man kan göra!
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Ja har haft ryggproblem sen jag var ung och sen åkte jag av en häst som skena förra året och sen dess har jag jätteproblem med ryggen kan knappt sitta ibland. Så ja och jag la av med ridning efter det

Jag har klarat mig bra från skador! Har nog faktiskt inte fått någon skada över huvud taget. Under de tio år jag har ridit har jag endast ramlat av två gånger, och ingen av de gångerna har jag skadat mig. Senaste gången jag trillade av var för att en person på läktaren kastade ut kaffe precis framför hästen så att den blev rädd :) "Hoppade" nästan av och landade på benen. Min kommentar till ridlärarens "Hur gick det?" var: "Bra, fick lite sand i stöveln bara!".
Den största skadan som jag kom på nu är nog när jag tog in en häst från hagen och den trampade mig på högerfoten så jag ramlade omkull och skrapade upp knäet, och har ett fult ärr nu, men det räknas knappast som allvarligt.
Jag har brutit båda armarna vid olika tilfällen, spräckt läppen 3 ggr, sammanlaggt över 20 olika ärr över hela kroppen.
Men det värsta som hänt i samband med hästar är att jag raspat mig i fingret och fått en blånagel :D Är uppväxt med stuteri =)
Hakuna matata!

Jag har fått bestående skador p.g.a avramling.
första gången jag någonsin ramlade av så skena hästen och ramlade med mig. det var på asfalt och jag fick hästen på mig plus att jag fick ett hårt fall mot marken, hästen klarade sig hur bra som helst men mitt knä ar ganska pajj just nu. på halva mitt knä är det som om att knäet har somnat fast med mycket värre känsla, ganska obehagligt.
denna skada kommer tyvärr följa med mig hela vägen :/

Jag har bara lyckats skaffa mig blåmärken och skrap och skavskår.
Den värsta olycka jag varit med om var när ponnyn gick omkull med mig. Jag fastnade i stigbygeln och hästen blev rädd och började springa runt i ridbanan. Lyckligtvis kom jag loss, och inga skador drabbade vare sig mig eller ponnyn. ;)
oj, denna listan kan göras lång.
Har fallit av en unghäst och landade på bäckenet så det försköts några mm men tillräckligt för att jag ska få bekymmer av det.
Flög av mitt fullblod, slog i huvudet och fick hjärnskakning plus en illa tilltygad armbåge, tack och lov inget brutet men kross-skada mot muskler och sådant runtomkring armbågen, huden spräcktes på armbågen, har fortfarande ärr.
Blev trampad av harry på foten i våras i skritt när jag ledde honom från hagen. Det knakade och foten svullna rejält, har fortfarande problem med foten som värker när jag går "för långt" o det är allt från 50m förmycket en dag till 3km förmycket.
Vred om knät i våras vid en uppsittning så att knäet knakade till med en rejäl smäll, läkarens bedömning, ta en ipren och två panodil och vila. fick röntga och grejja men ingen skelettskada, men att det troligtvis är menisken som gått åt fanders brydde sig inte läkaren om. jävla pucko.
Stukade fingarar och tummar, näsblödningar efter att ha blivit bufflad med tjocka hästskallar. Sönderbrända handflator både pga grimskaft, tyglar och longerlinor. Men jag har haft tur, det hade kunnat gå mycket värre.
jag rider med huvudet numera. och tänker aldrig "det händer aldrig mig" utan jag är väl medveten att jag också riskerar livhanken varje gång jag sitter barbaka på hästen ,utan hjälm och med bara grimma o grimskaft och rider den kilometern det är från betet till stallet. Det är en medveten handling där jag är väl införstådd med riskerna.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Min "värsta" skada är nog att jag blev släpad ca 10-15 meter på asfalt när ett föl fick panik.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Ojoj, den risken får man ta
Man får nog räkna med dom riskerna när man håller på med hästar. Aldrig lyckats falla av, hållt på men alltid klarat mig. Men snart så faller jag nog.
alskadeid - Jo du har rätt, MEN ridsport är så mycklet större risk att man dör av att den trampar än en fotboll som kommer i världens fart i magen. En fotboll väger inte 700 kilo. Och hästar kan vara envisa och springa iväg till kina om dom vill. Men en fotboll kan vi styra över, eftersom den inte lever. Men säger inte att det inte finns grymt många mer risker än ridning. Men vi kan inte alltid styra över något levande djur, så den kan göra vad den vill med oss. Medans vi kan göra vad vi vill med bollen.
Har aldrig skadat mig ordentligt, men jag vet väl att det kan hända precis när som helst. Enda "skadan" är att jag fick skrubbsår och ett stort blåmärke på min fot och kunde knappt gå i några dagar.
Va lycklig och gör andra lyckliga<3