Vad kan man kräva?
Är det någon mer som tränar sin travare i dressyr? Vad kan man kräva igentligen? Dom är ju inte direkt byggda för det. tarek är aldrig startad eller inkörd så han har ju lite lättare antar jag. Han kan i alla fall gå i kort galopp i form och fram/bak delsvändning, öppna och sluta och skänkelvikningar. Det är ju inte direkt perfekt men han gör Alltid sitt allra bästa och föröker så gott han kan.
Nu undrar jag om det är dumt mot hästen att träna på det här sättet när han egentligen är byggd för att trava? Han har julite svårare för att säta under bakbenen i volter och så.. Nån som har lite tips???
Jag rider en travhäst som tränas dressyr/används som ridhäst med inriktning dressyr.
Och vi får ju hela tiden tänka och lägga upp träningen efter hennes egna problem och förutsättningar…
Vi har nog som gräns att vi är nöjda med LA rörelser och starta LA om hon nu äns håller för det… Hon har ju inte steg för msv även om hon kanske skulle kunna ta sig runt och göra rörelserna, så utför hon dem ju mkt sämre än vad ett halvblod gör…
Nu när hon har muskelproblem så pressar vi henne inte någonting alls, utan låter henne välja lite friare och rider mer framåt och för att hon ska slappna av ordentligt får hon leka lite travhäst igen och springa på ibland.

vad har hon för muskel problem? tarek blir altid stel i "rumpan" och på insidan av låren på vintern..
Vet faktiskt inte vad det är just nu som strular… Vi har precis löst ett par andra fel hon fått, och nu detta… Hon är öm i flera muskelgrupper och det gör att hon inte rör sig ordentligt, hon har plötsligt gått ifrån att ha haft mkt rak rygg till lätt svankig, så sadeln passar heller inte nu osv osv…Tror hon fallit tillbaka och blivit sned i skeletet även, så kiropraktorn ska ringas efter å se vad han säger.
Problemet är att det är en äldre häst, är runt 17år nu, gått på travet länge och haft en hel del skador förrut…

Klart att du kan träna honom successivt och med känsla för vad som funkar för dagen. Inget konstigare än med andra hästar egentligen, när man väl skolat om dem. Det enda är ju att man bör vara medveten om att de inte når lika lång som de flesta halvblod gör. Mangis är idag som vilken ridhäst som helst.

Jag tycker det bara är att träna på. den tycker det är kul och försåker fins det nog inga hinder för hur mycket du kan lära honom. mitt varmblod vill lära sig saker hela tiden och tycker det är jätte roligt så jag tränar på med henn. Om det är något hon tycker är för jobbit eller så så protesterar och då blir det lte svårt tycker jag för man vet inte om hon inte kan eller inte vill.
Vi har en nordis som är fd travare, och det går bättre och bättre med dressyren, och hon har hoppat hittils 80cm, med hjälpbommar som lite hjälp med taxeringen elr hur man nu ska skriva ;o)

tack så mycket… jag kör väl på får vi se. Man märker väl när det tar emot, han brukar inte vara sen med att säga ifrån