Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthästjuridik
Läst 1067 ggr
Chestnut
0

Hur täckande kontrakt?

Sitter här och har börjat klura lite lätt på ett fodervärdskontrakt. Hur noga ska man skriva gällande vad hästen får användas till? Tänker på min häst som inte får hoppa högre än 60-70 och det bara någon enstaka gång och inte får ridas för mycket och kräver lite pyssel efter ridning. Ska jag skriva med rubbet eller lita på att jag hittar en vettig människa som håller sig till hur jag sagt att denne ska sköta min häst?

Har inte ens satt ut hästen på annons än så vet inte alls om det blir någon fodervärd..

/Amanda

Med vänliga hälsningar
Chess

Cilla89a
0

Jag tycker nog det är bättre att skriva för mycket än för lite..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Linnea
0

som #1 plus att du får förklara alla saker ordentligt annars blir det kanske att personen avstår för det står så mycket "du får inte det och det och det…", så att hon/han förstår varför det inte går att göra vad som helst.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

normalt så ska man inte snärja in sig i för mycket text.

Jag skulle skicka med kopia på veterinärutlåtanden och hänvisa till det som en bilaga och sen skriva att hästen inte får överansträngas.

Det är så lätta att glöma ett om, om man skrivar för mycket.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
0

Jag håller med Lorita, låt bli att skriva för mycket "skötselråd" på kontraktet. Då tycker jag det är bättre att hitta en fodervärd som är ute efter en promenadhäst, som då kan få en promenadhäst som även går att göra lite andra smågrejer med ibland, istället för att hitta en fodervärd som vill ha en ridhäst men då blir extremt begränsad…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

perlino
0

Skriv hellre en sak för mycket en en sak för lite, man kan inte lita på alla, inte ens om det faktiskt känns helt rätt.

Birke
0

"Inte rida mer än så o så länge, inte hoppa högre än xx, bara ngn gång (förvirrande, vad betyder det för olika personer?), efteråt ska hästen tas hand om så o så.."

Hitta ngn du litar på. Kolla upp stall o skötsel av andra hästar där o skaffa dig en bild om hur häst skulle komma skötas. Lita på fodervärden, för annars kan du lika gärna skita i det. Inte för mycket krongel.

Silenos
0

Skriv ! Specificera så mycket du kan.

Chestnut
0

Vilka olika bud jag får Flört

Är så mån om hästen, vill inte låna ut henne men verkar inte ha något val.. Är livrädd för att de ska missköta henne på något sätt så att bronkiten eller någon av hennes benskador blir värre Gråter

En fråga i samma ämne; är det bäst att skriva kortfattat i annonsen och sedan ta upp saker som bronkit och vad det innebär och helt enkelt specifiera sig mer vid "seriösare" kontakt eller ska man skriva en uttömmande annons? Känns som om det är lätt att avskräcka många om annonsen innehåller för mycket info.

Med vänliga hälsningar
Chess

Alex
0

#8 Nej, skriv inte för uttömmande i annonsen. Bara det viktigaste, grundgrejerna liksom. De som är seriöst intresserade får väl ringa och få mer info. Tycker i alla fall jag är det bästa. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Silenos
0
QALM
0

När man sätter en häst på foder får man räkna med att hästen blir skött så som fodervärden tycker är bra. Vilket nästan aldrig är samma sak som man själv tycker.

Om du har en häst med en massa problem så är det jätte svårt att få en fodervärd som sköter hästen perfekt.

Det spelar ingen roll vad du skriver i kontraktet om du inte varje dag kan kolla upp att det följs.

För att det ska bli så bra som möjligt skulle jag ta en fodervärd så nära så att jag kan åka dit utan förvarning och kolla att hästen mår bra.

Lycka till!