westernhjälp.
Vi har lite planer på att börja rida Jangotösen i western..
jag kan noll, och jag vet inte hur sandras kunskaper är..
men har ni några tips på vart man kan börja ?
hon är inriden av nån nh-tränare så hon har ju lite hum om vissa saker..
men vart ska man börja ? det är ju en djungel av olika saker man ska göra och kan göra…

tror att ta kontakt med en westerntränare är första steget. det är omöjligt att börja själv om man inte har en susning!
här står det ganska mycket om vesternridningen.
http://www.western-ridning.com/
jag läste mycket i början, och hade även en kompis till hjälp som kunde ganska mycket som lärde mig lite grunder

Jag håller med Lisette.
Har man ingen aning själv och inte heller någon i sin närhet som är kunnig och som kan visa är det ett hett tips att ta några lektioner. Det ger så mycket mer än om man ska sitta och gissa om man gör rätt enligt vad böcker och tidningar säger.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Tycker absolut att du kan ta hjälp av någon kunnig. Själv tycker jag att man bör börja med att få hästen att förstå att flytta sig för vikten och via neckreining (tygeln mot halsen).
hur mycket kan hästen då?
flyttar den sig undan tryck? kan den nått mer? engelsk skolad?
problemet är nog att det finns typ inga tränare här alls…
möjligen hopp/dressyr genom ridskolan, men nått annat har jag aldrig hört talas om…
…det är ju ett problem…får klura lite på det..

bubbel - det måste finnas! annonsera, det finns säkert ngn westernkunnig!
joo, det är ju iof en möjlighet, men jag är inte intresserad av tränare egentligen, jag vill göra det för att det är kul….

men kan man inte så är detj u lätt att det blir fel. jag red på westernridskola i usa. det är svårt (tycker jag) och hade jag itne haft hjälp hade jag aldrig lyckats.. :D
nope, inte något i närheten här som det såg ut, men jag hinner iof inte kolla länkarna till hemsidorna nu heller.
nä, klart det inte är lätt om man inte kan nått, haha, men jag tänkte mest att det kunde vara kul md vissa övningar, jag vet ju inte heller hur seriöst sandra menar det heller.
vi får väl se imorron…:)
gör horseman ship. om du inte vet vad det är så skika ett mejl så berättar jag

#12 horsemanship är inte riktigt samma sak som att rida western!
bubbel - det är rikigt häftigt första gången man får hästen att gå i riktigt långsam jog. för mig var det det ivf. för ajg fick kämpa som en idiot! :D
haha, lite skillnad kanske ;P
jaa, det kan jag verkligen förstå, får se vad töserna säger imorron, kanske blir det så, yttersta ansvaret ligger ju inte på mig trots allt ;P
Börja se till så hästen går undan för tryck, när pålle lyssnar fint på det är det egentligen bara att sitta upp och tänka efter vad du gör. Hästen ska alltid flytta sig undan för alla tryck, och gör den inte det får du antingen öka trycket eller stanna upp och fundera på om du gör rätt.
Mycket markarbete är lösningen ;)
som Slo skriver är en bra början.
markarbete först och lära hästen att gå undan tryck…
här är ett väldigt bra sätt att börja träna det på
idag har vi tränat endast markarbete.
stopp och följa john, först sket hon i mig, och gick för fort, och ville inte stanna utan att snurra, men sen lekte vi följa john en stund, genom vattenpölar och i kringelikrok, sen stannade hon när jag stannade :) men det var lite "jobbigt" när sandra var med, inte för att jag inte vill ha med henne, men för att jango koncentrerade sig mer på henne än på mig, så nästa gång ska vi vara ensamma..
bra läsning! ska gå igenom detdär mer när jag inte ska till jobbet, plus att jag ska läsa lite böcker, men vi gjorde en rätt bra start idag, men det tog ett tag.
#17 vad kul att det gick bra!!
"skam den som ger sig" 
ja verkligen, haha, det kändes skönt att skippa ridningen, jag hade inte så stor lust med att rida, jag var mer på pysselhumör, plus att hon hakar i ena bakbenet, Och för att jag vet att vi måste markträna, annars kommer vi aldrig kunna rida ut ensamma. och det måste vi ju kunna göra.