Sadel hjälp!
Jag köpte en sadel till Peewee när han va ca 4 år. Den satt som guten, den var som gjord för honom.
Men efter ca 2 år kändes det inte lika bra. Peewee märkte man inget på men min tränare sa att jag borde byta och jag kände ju själv att det inte var 100%.
Red så sällan men hade den endå i ca 1 år till (letade och provade andra sadlar under tiden men inget pasasde). Men när Peewee fyllde 7 fick han ojämna tryck märken på ryggen efter ridning och jag la sadeln åt sidan.
I ca 3 år har jag letat med ljus och lyckta efter en sadel. Provat allt som skulle kunna passa, varit hos flertalet sadel utprovare. Provat alla sorter av sadlar allround, dressyr, westen, hopp, bömlös m.m. Alla i olika modeller och stl.
Inget passa!
Peewee's rygg är en mardröm för barbacka ryttare och folk skratta nog rätt gott när vi kom klaffsandes i repgrimma och två stora fårskinn fastsatta med en resårgjord över ryggen.
Hade sedan iväg min gamla sadel på försäljning men det lyckades inte. fick sedan hem den efter 1 år i butik.
Under denna period provade jag och Peewee en sadel som försvårade enormt för oss senare.
Den var utplockad av en sadelutprovare (hon är duktig hört många som fått hjälp av henne) vi fick låna sadeln på prov i en vecka.
Så skulle jag prov rida en dag. Sadlade och red runt i sandbanken, Peewee var lite stel men inte så att det var något jag tänkte mer på. Efter en stund skulle vi trava en bit. 1,2,3 PANG sa det.
Peewee som inte höjt en hov i onödan med ryttare på ryggen flög iväg på den värsta rodeotur jag någon sin gjort. 7-8 språng klarade jag innan jag satt som ett spjut i backen med huvudet först.
Trög som man är tänkte jag inte på sadeln (den låg ju bra för ögat) upp igen och fundera vad detta var för dumheter, 1,2,3 PANG.
ca 7 likadanna språng till så var jag nere igen, Denna gången kopplade jag och flög upp. Och slet av sadeln.
Det var inga tryckmärken men pälsen var alldeles tovig.
Stackars Peewee såg så förtvivlad ut. Gav sadeln till pappa som körde hem den med bilen så hoppade jag upp och red barbacka hem.
Peewee gick skamsen men lika snäll som vanligt.
Oj vilket dåligt samvete man fick. Men vissa saker kan man tyvärr inte få ogjorda.
I vilket fall efter detta gick det knappt lägga sadel på honom längre. Så fort man la på en blev han stel som en pinne.
Om de sedan satt bra slappnade han av efter en stund men rörde den sig en mm. Så for huvudet fram och tillbaka eller så började han studsa.
Tillsist gav jag upp.
Som ett desperat sista försöka köpte jag en importerad padd för 3500:- till min bomlösa.
Det gick inte men Peewee trivdes bra med denna speciella padd annars.
Av någon anledning la jag på den och hans gamla sadel endag när jag skulle skritta en runda och tänk.
Peewee reagerade inte alls, stod stilla när jag skulle upp och gick som en klocka.
Padden gjorde att sadlen låg helt ok, så jag fortsatte med detta, även om jag fortfarande provar och letar sadel.
Så idag la jag på hans gamla sadel igen (den enda sadel han går bra med). Fast utan Padd. Och red. Det gick SUPER! Hästen gick hur snällt som hällst, sadeln låg blick stilla fast jag inte dragit åt gjorden ordentligt, allt var perfekt.
Problemet vi haft med denna sadel är att den legat i bakvikt som om den var för smal när man lagt på den och sedan glidit ner och lagt sig på manken när man ridit. Sadel utprovarna jag varit hos har sagt att denna sadel aldrig kommer passa honom.
Detta är alltså en bild från idag. Efter en 1½ timmas tur ialla gångarter.
hur tycker ni det ser ut?
Jag är helt förrvirrad och uppgiven >.< vet inte vad jag ska ta mig till.
Peewee vägrar ju gå med någon annan sadel också så…ja…hjälp!
(dålig mobilbild men den duger nog…)
Hur tycker du det ser ut?