Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 3416 ggr
Optima
0

Ni som har egna hästar

Tror ni att ni kommer äga er häst så länge den lever?
Har ni den ambitionen?
Eller har ni lätt för att byta när det inte känns helt rätt?

lisette
0

brago som är min egen tänker jag ha kvar så länge jag har möjlighet till det. jag säljer inte honom i första taget och kommer att låna ut honom på foder om ngt oväntat skulle hända.

merry, hästen jag lånat vill jag ha kvar så länge jag får. =)

oskar, fjordingen jag lärde mig rida på för femtioelva år sedan köpte jag för att han skulle få sitt sista hem hos mig. ambitionen där var att han skulle få dö hos mig, vilket han gjorde ca ett år efter köpet.

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror deffinitivt att jag har kvar mina pojkar hela deras liv :)
Tuffis har jag redan haft i 14 år och Peewee i 10. Båda kom till mig när dom var små (tuffis 6 månader, Peewee 2 månader/flaskföl). Dom är perfekta :D <3

Alex
0

Jag har faktiskt ingen aning, det beror helt på hur mitt liv utvecklas. Om jag kommer ha råd och möjlighet att ha häst i framtiden. Men självklart hoppas jag det…

Byta ut henne kommer jag inte göra, men så är hon verkligen rätt häst för mig också, det hade kanske varit annorlunda om det inte hade fungerat perfekt. Däremot kan det ju bli fler om jag får möjlighet till det senare… Flört

Den enda anledningen jag kan tänka mig som skulle kunna få mig att "byta ut" henne vore om jag sen, efter fölet kommit och allt, verkligen inte har möjlighet att ha kvar henne. Då skulle jag troligtvis sälja henne, men behålla fölet och låta det gå i unghästflock i några år och hoppas på att jag har möjlighet att ha häst igen när h*n är redo att tas därifrån.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lassie
0

Jag kommer aldrig att sälja en häst, de kommer att vara kvar livet ut.

Elshira
0

Våra avelshästar är lla försökrade så med operaton till 70 000 kr och 0% självrisk, så vi brukar göra det mesta som går. Är det väldigt många olika problem återkommande/regelbundet med en enskilld häst kan jag anse att den får tas bort, men en normal häst har jag tills den är så smal att den inte klarar~ sig längre eller har andra fel som kommer med åldern :)

Hakuna matata!

AnnaLundin
0

Jag föder upp hästar och merparten av dem säljs förr eller senare - eftersom Ni andra hästägare ska ha några hästar att köpa…

Jag har haft flera hästar till deras sista dag också. Så här varierar det alltså, vissa hästar blir kvar tills de dör medan andra säljs.

Stallmima
0

#4 Jag sa så om min första häst, men sålde henne för många år sedan som familjehäst, bättre det än att gå och skrota i en hage då vi har fler hästar att ta hand om. Så på frågan om vi behåller hästarna livet ut är svaret nej.

Lorita
0

Jag vet inte, Ametist som jag rider själv han och jag funkar just nu väldigt bra ihop så jag har väl en tanke att ha kvar honom hela hans liv om jag orkar. Annars är jag inte främmande för att byta häst, jag älskar just att utbilda hästar så jag får se.

Sen har jag tre B-ponny ston där den enna egentligen ska säljas men just nu så har jag lite planer på att ha kvar alla tre, jag får se efter vintern om jag vill har kvar alla tre och vem som ska säljas.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Aribigga
0

Ambitionen är att James ska leva tills jag blir 60, alltså i fyrtio år så att mina syskonbarn ska hinna ha god tid på sig att lära sig att ha hand om hästar tillsammans med honom :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

[chriistina]
0

Holly är ju bara 25% min. Men jag hoppas och tror jag ska kunna ha henne till den dagen det är slut… Hela nästa år kommer förhoppningsvis den andra ägaren få ta henne, men sen hoppas jag kunna ta "hem" henne igen och inte behöva släppa henne.

kamjo
0

Har aldrig sålt en häst som jag köpt och har inga planer på det heller, men då jag håller på med avel så säljer jag ju avkommorna.

Pia-Lena
0

Min första häst fick jag när han var 7 månader och jag hade honom kvar tills han avlivades 40 år gammal. Häst nr 2 kom till mig när hon var 16 år gammal, hade henne kvar tills hon avlivades vid 24 års ålder. Tredje hästen, föl till nr 2, fanns hos mig från födseln tills han avlivades 20 år gammal. Mina nuvarande hästar är 21 resp. 6 och 3 år gamla och jag hoppas kunna behålla dem hela deras livstid.

SofiaOfSweden
0

Marabou som jag haft i 6 år (köptes som 4 åring) tror jag aldrig att jag kommer kunna sälja, det är alldeles för stort och vi har sagt (jag och mamma) att han blir kvar livet ut.

Nu är det ju lite samma med Twister som köptes när han var 3 (4 idag), jag har försökt att inte fästa mig alltför mycket vid honom men det kommer nog att bli svårt att göra mig av med honom också.

Vill inte tänka på det, när den dagen kommer så vet jag vad mitt beslut blir, ser ingen mening med att planera inför det för det blir ändå aldrig som man tänkt det.

JenD
0

Har haft 2 hästar (egna) har kvar båda. Ponny köpt i januari och som köptes in som 1,5 år (stoet), är idag 12år. Har dock inte stoet hemma men äger henne fortf. Kommer inte sälja om inte en katastrof skulle dyka upp, vad det nu skulle vara!

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

jn84
0

Jag hoppas att jag aldrig kommer behöva sälja Dandelion, utan att jag kan låna ut honom när jag inte kan ha honom kvar.

Zabbio
0

Crow ska stanna hos mig tills han är 120 :D

Man kan ju aldrig garantera att det går, men man kan ju hoppas :)

Solon vet jag inte, vi får se hur han utvecklas och vad han blir för häst :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Angel88]
0

Granda hadde ja velat ha livet ut… men ja skanske får ta bort henne redan nu.. det är för dyrt hatt ha en häst uppsatallad i ett fint stall om ja bara kommer kunna klappa på henne. pluss att ja tror inte hon kommer att trivas med det.. hon kostar just nu ca 5000kr i månaden…

LinneaG
0

Troya ska jag ha kvar så länge hon lever! Finns ingen tvekan på det. Skulle vara väldigt oroligt att sälja henne, rädd att hon skulle komma till ett ställe där hon rids för hårt eller inte rids alls.

Eloge som är så ung, skulle jag nog kunna sälja om jag kände köparen och vet precis vart han hamnar. Men självklart inget jag planerar eller vill.

Rita-S
0

Det är min intention att nästa flytten Gejsa gör är till Trappalanda när den tiden kommer.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

kamjo
0

får väl fylla i sen sist… min ena hät fick avlivas i morse Gråter så hon fick stanna livet ut, dessutom fick jag tack å lov begrava henne hemma, så stannar här för alltid.

hestellen
0

Kommer definitivt ha kvar Cindy tills nån av oss dör, dom andra vet jag inte, får se hur livet ter sig=)

lisette
0

#20 :(

QALM
0

Mina avelston och min avelshingst är inte tillsalu och stannar här tills dom somnar.

Men nästan alla föl jag får är tillsalu!

sthlmsjenna
0

Min kille har inte haft det lätt i livet. Han kom till mig och trivs här. Därför stannar han hos mig oavsett vad, tills han somnar in.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

kamjo
0

#22 Tack Gråter

HannaT
0

Jag hoppas att Kalle får stanna med mig för alltid!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

J-Parnebo
0

Min ponny kmr jag sälja förhoppningsvis till dom som hyr honom just nu, om dom vill köpa honom! Men om han hade vart större så hade jag haft kvar honom hela hans liv eller mitt liv. Om inte de skulle bli någon ekonomikris eller ngt.
hästen jag har nu, ska jag definitivt ha kvar hela hennes ellr mitt liv, om inte något kommer ivägen :)

jackiejohn
0

Dom kommer stanna här tills dom somnar in. Shettisen pga att han haft de väldigt svårt i livet och jag älskar honom och han trivs och mår bra här än sen om han inte tål hård träning! + att han är 17½år så aa…

Vbl kommer stanna vi funkar verkligen ihop som handen i handsken! Sen vet man aldrig hur länge man får ha dom.

Allt va planerat för mig och min fjording (Fanny) vi va lika gammla vi skulle flytta hemifrån tillsammans och blablabla hon fick sonma in endast 14år gammal.

Så JA dom kommer stanna oavsett. Deras framtid är säkrad om inte hela min familj/släkt skulle dö alla på en gång!

CelsiusT
0

Det beror alldeles på. Jag är ung och min häst är ung (3 år) och jag har ingen aning om hur mitt loiv ser ut om 1. 5, 10 eller 20 år, men jag har inga ambitioner på att sälja henne. Men jag har väl kanske funderat på att låta ta föl efter henne och om man behåller fölet eller ej är ju inte helt klart.

Jag hoppas på att jag har råd och tid att ha häst i hela mit ltiv, och har jag det så ser jag ingen direkt anledning till att låta sälje henne. Därremot kanske det blir fler hästar med tiden =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cezanne
0

Mitt sto köpte jag med avsikten att behålla henne så länge hon lever. Jag har haft henne i sex år och hon är 19 nu och det har aldrig känts som att jag vill sälja henne.

Däremot säljer jag hennes avkommor om de inte blir de ston jag vill ha.

tindra21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag äger 2 hästar min 16 åring ska helt klart stanna tills hon somnar in hon är min egna lilla ögonsten. Vår ridponny den som lever får se säger jag där, där har väl barnen ett finger med i spelet

Peppe
0

När man inte har någon egen inkomst så kan man tyvärr inte bestämma sånt själv. Peppe är såld och Blacky kommer vara såld inom ett år och jag kan inte göra ett skit åt det…

Men får jag möjlighet i framtiden så kommer jag köpa tillbaka dom, men det är ju mycket som ska klaffa så troligen blir det inte så heller =(

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Primee
0

Med Pelle säger jag tveklöst - JA, tillsammans resten av livet! Har haft honom sedan han var 4 år o nu är han 18. Skulle kunna göra mig av med allt i livet bara jag hade kvar honom. Med nya pållen vet jag inte än…

MalinPandora
0

Pandora har haft det väldigt jobbigt i livet och jag hade bestämmt mig redan innan jag köpte henne att ha kvar henne tills hon dör. och den ambitionen har jag fortfarande! :)

imsuchadiva
0

Min shettis kommer jag helt klart ha kvar tills han dör. Har haft honom sedan hösten 93 då jagbara var tre år :)
araben kommer jag också fortsätta äga, ev att jag lämnar ut honom på foder som sällskapshäst/promenadridning.

Caspianowner
0

Har kvar hästar som jag införskaffade mig för 20 år sen.

jen
0

Wambezi kommer jag att ha kvar tills det är dags för honom att få somna in!! Här ska han få bli en glad pensionär när den tiden kommer.Han är nu 17år

Cayenne hoppas jag också ska få bo hos oss tills det är dags. Men hon är ung nu, bara 5år så det är ju svårt att veta vad framtiden ställer till med, nu när det är dåliga tider.Men jag hoppas att hon kan bo hos oss livet ut

AusaBausa
0

om inget drastiskt händer så ska Ludde vara kvar livet ut o även Kefir sen vet man aldrig med shettisavkommorna till henne om de stannar eller säljs..vill ju ha liten shettisavel så det blir ju till o sälja ngn av avkommor framöver..

liljegren
0

Jag har varit med ända sen Bellis föddes och jag tänker inte släppa henne.

Självklart kan det ju hända pförutsedda saker som försvårar det hela, men jag komer göra allt jag kan för att behålla henne.

Glory vet jag inte, blir hon kvar så blir hon. Hon är ju mestadels sällskap och passar väldigt bra då jag inte har ekonomin till två stora hästar då jag studerar. Å andra sidan har jag svårt att tänka mig Bellis utan Glory och vice versa , de har ju blivit så väldigt tighta..