Lagförslag
Jag och Charlie jublade när vi hörde på radion i morse att kanske tvingas flera ridskolor att stänga eftersom kanske kommer lagförslaget om krav på utevistelse.
Visserligen är det synd att flera går miste om att få börja rida men krav på utevistelse borde vara en självklarhet.
Vad tycker ni?

Självklart ska en häst ha hagar att gå ut i varje dag. Är otroligt eg att dom inte har bestämt det förut. Det är ju som höns i burar. Dom får ju inte heller gå ut.
Carola

Inte en dag för tidigt
sen skulle det ju vara bra med minimått på hagen som max X antal hästar i en paddock (20*40) eller motsvarade. Vi har en ridskola i närheten där alla lektionshästar får gå i samma grusade hage, måste vara 30-40 hästar på en yta på 120 * 60 meter, man kan ju tänka hur dom hästar som är lågt i rang mår
Länk

Jag tycker som ni men ett steg i taget igentligen är hästar anpassade för en hektar per häst, vilket vi har som regel på sommarbete.
Mvh Linda

#3 då skulle mina dö av övervikt om jag inte grusar varje hektar
Jag har löst det med långsträckta hagar, jag har en lång gång mellan två små hagar så att dom får gå långt för att hitta vatten, skugga och mat. Livet måste få vara lite tuft om man är ponny…
Just att man inte tränger in för många hästar för tätt på en yta tycker jag är viktigt. Jag måste ha grusat på vintern till min New Forest för hon får lätt mugg och har haft blodförgiftning en gång och det vill jag inte att hon ska få igen. Så vinter hagen är grusad (ska grusa mer till våren) sen så går dom i paddocken också den är 35 * 40 meter och vinter hagen är nästan lika stor den (men inte färdig grusad än) för tre hästar och det är ganska lagom.