Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 9870 ggr
lisette
0

styngflugeägg

hur tar ni bort äggen från styngflugorna?

ena ponnyn har fått massor, att ta med en ryktsten är ett evighetsjobb och jag tycker inte en sten funkar till äggen!

JMax
0

Jag skrapar bort dem med naglarna, tycker det går ganska bra faktiskt. Ryktstenen är sådär man får ju bort lite med den iaf.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

lisette
0

de sitter ju som berget, så naglarna funkar inte för mig. har lite för dåligt tålamod för en sådan tidsödande sak med. :D

har hört om rakblad?

Alex
0

Rakblad borde ju funka, så länge man är beredd på att råka få med lite päls. Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

JMax
0

Rakblad kanske kan funka men lite otäckt, kanske om man provar att sätta dem i en sån där liten fönsterskrapa eller vad det heter? Man får ha en bra teknik så man inte råkar raka av pälsen med!Skrattande

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Maja
0

#3 - Det finns ju nakenhundar så varför inte hästar? ;)

lisette
0

men rakhyvel menar jag ju. :D fast det är klart, ett slött rakblad fungerar kanske med. så länge hästen står stilla. :S

lassie
0

Jag tar bort dom med naglarna.

Elshira
0

Dra med ryktstenen, det som blir kvar tar i.af jag bort med naglarna. Visst det är lite pillit, men bättre än att de får i sig dem!

Hakuna matata!

cordenia
0

jag har använt en slö sax och skrapat bort dem med och även naglarna

Birke
0

Jag låter dom sitta. Dom sitter ju som berg. Det kan vell inte göra mkt att låta dom sigtta, utom att det ser fult ut?

Lorita
0

#10 och att hästarna kliar och får ner dom i magen där det blir parasiter (mask) av dom.

Det där med en rakhyvel ska jag prova om vi får det här, normalt har vi inte styngflugan och i år har vi inga insekter alls att tala om. Typ att man ser en insekt på en vecka, jätteknepigt. Jag såg en mygga i förgår och sen har jag inte sett någon mer insekt Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

cordenia
0

#10 här står det lite mera om styngflugeägg

Birke
0

#11 Oj! Usch, då får jag göra ngt åt det.

#12 Tack så mkt!

MalinPandora
0

skrapar bort dom med ryktsten och de flesta brukar gå bort :)

OJ, de där om masken visste jag inte! bra att ni tog upp det! jag har baraa tagit bort dom för att de ser så fult ut.

emeliekarlssoonn
0

Ryktsten är värdelöst, slutar ändå med att jag sitter och pillar bort med naglarna.
 Det med rakhyvel ska jag nog prova på! Låter smidigare. En fördel att ha en häst som står som drogad när man håller på med honom x)

Birke
0

Jag tkr det låter väldigt läskigt med rakblad! Tänk om hästen blir rädd, lr gör en rörelse, o man slinter till med bladet? Foten i munnen

Lorita
0

#16 man får väl använda en engångs rakhyvel, något annat skulle inte jag våga mig på.

Birke
0

#17 Okey, e¨men måste se förjävligt ut om man råkar raka dän pälsen hah :D

[Nesslan]
0

Naglarna.. Får inte bort nått med ryktsten, gummiskrapa eller piggborste. Tur att dom syns så bra annars hade det tagit ännu längre tid. (Har svart häst)

Repoort
0

tror aldrig att jag har sett styngfluge ägg. Är det mer vanligt söderut? Om någon kommer ihåg så får ni gärna fota och lägga upp här.

Smex
0

men styngflugans larver är ju inte så farliga, då man inte ens behöver avmaska bort dom. För larverna tar inte sån skada på en häst då dom bara glider igenom och går ut genom bajset.

Så jag brukar låta dom vara om jag inte får bort dom med naglarna.

jen
0

jag använder alltid rakhyvel, funkar jättebra.

men även om man får bort dom så har säkert hästen redan hunnit slickat i sig av dom.

så avmaskning med ivomec är det som gäller i höst

Lorita
0

#20 det är olika på olika orter, jag bor i Göteborg och där jag bor finns dom inte när jag hade häst i Jämtland då hade dom ägg på sig.

lisette
0

#20 jag fixar det sedan!

[Angel88]
0

ta rikligt med pälls glans på benen, flugorna får då svårare att fästa äggen. går lätt att pillla bort dom sedan… granda har nog haft max 20 ägg i sommar…

Zahara
0

kan man inte ta med en lusa kam?

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

lisette
0

jaaa det borde kanske funka? jag ska ta en på jobb imorgon och testa! kan återkomma med resultatet!

Em--ma
0

Sitter och drar bort det hårstråt styngflugan sitter på. D.v.s ett hårstrå i taget ^^

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här har vi bild på äggen

cordenia
0

#28 tar det inte långt tid att rycka ett i taget, det skulle jag nog aldrig orka göra, eller det beror ju på hur mkt det är ifs Flört

#29 oj det var rättså mkt ägg Rynkar på näsan, jag hade tur Lillen fick knappt några på sig och de satt mestadel fram på skenbenet.

QALM
0

Jag gör ingenting åt äggen för det är omöjligt att få bort alla.

Istället avmaskar jag alltid mina hästar ordentligt på hösten.

Repoort
0

#29 tack för bilden. Tror inte mina har haft sånna ägg på sig. Kanske något enstaka som inte märks.

Zadeira
0

Har faktiskt inte heller varit med om att nån häst jag ridit haft såna på sig…

lisette
0

flugorna finns väl inte överallt förmodligen.

lustigt är att ponnyn jag visade bild på har mkt mer ägg än den andra som gå i samma hage. undrar varför.

Lorita
0

#34 han kanske inte slickar i sig så mycket ägg Tungan ute

Kimpa
0

Vi har aldrig haft styngflugeägg förr, men de sista tre åren har de fått på sig. Men däremot sitter det förrutom på benen i år, även uppe vid bogen och  början av halsen!

silvery
0

blanda 2 dl jodsalt med 5 dl vatten och sparya på, äggen försvinner och de sätter inte ägg där igen =)

cordenia
0

#37 åh tack för tipset, det ska jag testa nästa år om de kommer tillbaka Skrattande

lisette
0

#36 det är precis samma sak här, på en av ponnierna!

lisette
0

kan meddela att en luskam inte fungerade! äggen var för små. kammen tog ytterst få ägg.

#37 då får man prova ditt knep! det är väl inte försent än?