Jakt
Avstår ni att rida i skogen när det är jakt?
Det gör jag.
Ja jag avstår också.
Jag rider i skogen, men har reflexväst på mig och reflexländtäcke på hästen.
Hästen är lite älglik så vill inte rida utan reflexer.
Nej, jag rider även när det är jakt.
Jägarna får inte skjuta om dom inte är 110% säkra på att det är en älg/annat djur. (Visst finns det idioter också som skjuter ändå)
Gör som #2 och använder alltid reflexväst och så många andra reflexer som det är möjligt för att minimera risken.

Jag rider på som vanligt i skogen, har aldrig haft några problem vid jakt…
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Ja, men bara då det är ljust, och med reflexerna på.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag rider som vanligt, finns mkt älg och jakttorn där jag rider men har självklart reflexer på.
Där jag hade Sylgja förut hade vi kontakt med jaktlagsledaren till det jaktlag som höll till där omkring, och kunde därmed ta reda på vart de befann sig för att veta vart vi kunde rida.
En trygghet för både oss och dem. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vi håller oss undan skogen, det inträffar ju tyvärr olyckor emellanåt.
#7 Bra, det tycker jag man ska göra. :)
avstår absolut(!) tycker inte det finns någon anledning att riskera något. mammas sambo är jägare så jag vet ju att risken är liten att et händer något eftersom de ska se djuret såpass bra att dom kan få ett bra skutläge. då ser dom också om det är rätt djur. men det kan ju fortfarande komma jakthundar som är på drev.
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

brukar avstå att rida i just den skogen där dom är.

nej. jag rider ändå. dock med reflexer och lite extra sång.. :D

Rider i skogen, med massa reflexer o sjunger alltid på snappsvisor för att höras :D
brukar rida i skogen men oftast på de lite större grusvägarna vi har i skogen och med massa reflexer på både häst och mig och sedan en hel del sång
brukar även ha pannlampa på
Vi hade en skylt i utanför stallet som jaktlaget vände på när dom gav sig ut. Så de dagar då det stod "Jakt Pågår" så gav man sig inte ut i skogen den dagen.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Jag rider ut i skogen, dock kanske det är lite dumt om man har en brun häst och man rider på små skogsstigar. Men själv har jag bara skimmlar jag rider för tillfället. Och dessutom på lite mer "trafikerde" vägar/stigar (fotgängare/enstaka bilar). Här vet de att folk går och rider.
När det är jakt/börjar skymma så har jag alltid reflexväst eller en jätte stor knallgul t-shirt med reflexer som jag drar på över jacka och allt, då syns man ;) Och man ser riktigt biffig ut… haha
Hakuna matata!
jag rider bara på anlagda ridvägar under jaktsäsongen eller på mindre vägar som inte är starkt trafikerade om jag rider ut. undviker skogen i största mån när jägarna är ute. annars så håller jag mig till ridbanan eller något fält som jag får rida på.

även fast jag rider på anlagda ridvägar så har jag ALLTID reflexer på hösten, olyckor kan hända…

JAg rider ändå! Annars kan man ju bara rida under sommaren, nu är det ju rådjursjakt i skogarna och det bekommer mig inte. Som alla säger.. reflexer på och ut i skog och mark. Vi har tyvärr ingen möjlighet att stämma av med alla jaktlagen i området då det är en hög :) Men man kan ju alltid fråga när man rider igenom gårdar osv.
Däremot rider jag aldrig de tre första dagarna på älgjakten som i år infaller 12-13-14 okt i Västra Götaland samt de första helgerna där efter! Då är det onödigt att ge sig ut tycker jag.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Under den vanliga jakten rider jag precis som vanligt. Det finns ju alltid något att jaga
Det är svårt att veta var de jagar o när Men första älgjakts dagarna håller jag mig lugn. Rider inte när jag vet att de jagar.
Jag är försiktig när det är jakt, speciellt när de gäller större djur såsom älg, hjort och rådjur.
Här kan ni söka på ert län och se när och vilka djur som jagas:
http://www.jagareforbundet.se/jakttider/

#21 Tack för länken.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Nej, jag kollar vilka områden de jagar och vilka dagar. Älgjakten är det då jag tänker på.
Annan jakt är ju inte speciellt vansklig för ryttare..
#22 Ja, den länken är guld värd, hoppas att den hjälper flera.

Jag avstår när ja vet att dom jagar, jagar (dock under uppsikt) själv och de är inte kul när du sitter på pass och de kommer nåt som knackar och du gör dig klar så får du se att de är en häst men en ryttare som antingen för väsen lr bara är tyst det förstör hela jakten du kanske suttit i 1 h så knakar de till och de är en häst de är en besvikelse!
Så jag tänker inte bara på mig och hästen utan även på jägarna de är inte kul att få jakten förstörd. Men rider jag ser ja till att de inte är nån som jagar och så har ja reflexer oavsett årstid!
Ja, fast man kan ju inte förbjuda folk att rida i skogen för att man jagar älg.
Innan mothugg kan jag ju berätta att jag själv är en passionerad jägare (mest älg o björn). Och givetvis har mååånga timmar på pass.
Jag är inte speciellt störd av att folk passerar men är MYCKET besvärad av folk som stannar o diskuterar vädret osv. för det STÖR

jag rider absolut ut i skogen!
reflextäcke, benreflexer, lampor på stigbyglarna och reflexväst!
sjunga va ju en bra idé :P
Jag rider fast det är jakt.. men i vissa skogar runt omkring mig så sätter dom upp en skylt: jakt pågår då undviker jag den skogen och tar en annan eller rider någon grusväg istället:) massa reflexer och pratar mykt med hästen:)

26# Nej självklart kan man inte förbjuda någon att rida bara för att det är jakt!
Men jag undviker att rida där jägarna är eftersom ja inte tycker de är kul att bli störd av en/elr flera hästar med ryttare när man sitter på pass..