Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 552 ggr
LinneaG
0

stretching..

Stretchar du din häst innan eller efter du rider?

Hur ska man göra och till vilken nytta?

/Linnea

Linda
0

När vi hållt någon häst i tävlings form försöker vi stretcha dem lite för att mjukgöra.

-Ja du har väll varit med?

mvh Linda

LinneaG
0

Jag va bara med när du testade på Jana, men vet inte om ja vågar va själv när ja ska 'dra' Sandy i benen.

gejsa
0

Nej, du ska inte hålla på om ingen har lärt dig. Det är farligt att bara stå och dra i benen. Det sa eqiteraputen (säkert felstavat) till mig när hon var hos mig för något år sedan. Kan inte själv så jag kan inte förklara heller. Gör det nämligen aldrig själv. Orkar inte det med min onda kropp.

Däremot brukar jag leka morotsleken. Han får böja huvudet så långt bak som möjligt och ner mellan fram benen osv. Då håller jag alltså en morot som belöning varje gång han gör så. Det är ju också en sorts strechting men att han böjer så mycket han själv vill. Obs får endast göras när dom har varit uppvärmda. Inte innan en ridning tex. Dom kan lätt få en sträckning då.

Carola

Linda
0

Det är riktigt man ska veta vad man gör men enkla övningar som jag visade dig är ingen fara.

mvh Linda

gejsa
0

Vad gör du för enkla övningar? Har aldrig gjort något dyl så jag har ingen aning.