Regnkläder i stallet?
Det är dags för mig att införskaffa nytt regnställ denna terminen, men jag är otroligt kräsen då det ska användas på jobb (ut och intag av hästar, uteritt i regn osv). Jag vill inte att det är stelt då det ska gå att röra sig i, och jag har lätt för att bli varm innifrån så det måste andas bra. Det får inte vara för dyrt och måste tåla slitage bra…
Vad har ni för märke på era regnställ som ni använder i stallet? Vad är bra och dåligt med era regnställ?
Köp ett regnställ på någon sportaffär, där är de ju till för att man ska kunna röra sig och vara funktionsdugliga :) Själv har jg byxor och jacka från Didrikssons
Hakuna matata!
Jag har ett från Didriksson tror jag de heter.. funkar bra, men har man grejer i jackfickorna så blir dom blöta tyvärr.. men jag blir inte blöt.
Jag har köpt mitt i sporthandeln, det är Cruft. Väldigt bra, och billigt var det faktiskt. Sedan har jag regnrock (cacadua) som jag har på mig vid ridning, underbar är den.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Didriksson har alla olika varianter, från 250 till över tusenlappen. Jag köper mina i Grundsund där de har en outlet.
ok, jag provade ett Didrickson-ställ som kändes skönt, men osäker på hur det andas samt håller tätt… kanske ska satsa på det iallafall, det verkar ju vara ett bra stall-regnställ.
Är inne på mitt andra didriksson, läcker som ett såll (fick ett nytt på garantin). Vindjackan håller regnet borta bättre. Kan inte annat än att vara mycket missnöjd!
Å jag är jättenöjd med Didirkson-regnställen. Visst, helt vattentäta är de ju inte, men skulle de vara det skulle de inte kunna vara så andande och välventilerande. Mina regnställ från D har hållit undan ösregn under en ridtur på ca 45 min utan problem.
Vil man ha helt regntätt får man skaffa sig ett galonställ.
#7 Fast har man gore tex så är det helt tätt men endå andas.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Det beror ju helt och hållet på vilken modell man köper. Det jag betalade 250 för på outlet andades inte men höll regnet ute. Däremot blir man ju rätt blöt ändå om man rör sig i det. Nu har jag köpt ett med helt annan kvalitet, får väl se hur det känns under tuffa omständigheter.

Jag andvänder (för utom ridbyxor) bara kläder som jag slutat använda förövrigt i stallet, stallet är sista utposten innan soptunnan för mina kläder.

#10 haha samma här.
köper dock en billig jacka som tåler regnet att ha i stallet. då kan man skita ner sig hur mkt som helst.
Nu har jag iofs. eget stall och kan se ut lite som jag vill där utan att någon ser mig… Men den kallare årstiden när hästarna bara ska ut/in matas osv så har jag mina vardagskläder på mig under och sedan har jag bara en overall på mig över det. Kan rekomendera hööks overaller, riktigt varma och bra att rida i!
På sommaren är det andr hans sortering av kläderna som gäller :D
Hakuna matata!
Dubbelt
Hakuna matata!
Jag har goretex jaktbyxor, visserligen regntäta men jätteläskiga när man inte har något under för yttertyget blir dyngsurt och jättetungt, inget kommer igenom innertyget. Fast det känns kallt o blött om man inte har tex långkalsonger under, inte så praktiskt varma dagar med funkar detta till trots.

Jag har ett Fjällräven regnställ :) Jackan går att dra ihop där nere med en dragsko på insidan så den blir lite pösig eller som en vanlig :) och så är den lagom lång. Byxorna är också jättebra. Lagom svalt och tåligt material :) Och så är det bra att det är kardborre vid handleden så man kan spänna fast ärmen hur långt upp man vill :)

Jag tycker att det är helt omöjligt att rida i regnbyxor, då jag halkar av hästen hela tiden, men det finns ju sånna som bara ligger över låren. För man kan ju ha två st ;) Men märke vet jag inte. Själv rider jag i en ful, stor o vit galon-regnjacka HAHA vattentät iaf, sen att kompisen inte vill rida med mig för att jag e pinsam spelar ingen roll :D
Mina funderingar kring galon är väl snarare så att det inte andas, är det inte så?
Har hittat ett billigt skönt galonställ, men om det inte andas blir jag ju lika blöt iallafall…

#17 Nej, det andas inte särskillt bra, men om jag vet att jag kmr bli varm/svettig så har jag inte mkt under.

Har inget regnställ, utan ja har vardagskäder som är försmå/trasiga o.s.v. när dom har gjort sitt i stallet är de soptunnan! som jacka under höst/vinter/vår brukar de va en sliten gammal vinterjacka men förra året investerade ja i en bra jacka! Ni vet blåkläder? DOm har ju en tjock fodrad jacka som är både varm och vatten/vindtät :) en liknande sånm köpte jag på Swedol för 200:- och den är suverän tycker jag! :) och de blir inte svettigt i den utan man är behagligt varm :)

Jag använder Hööks olika jackor samt lite gamla vardagsjackor i stallet, jag blir inte blöt..

#19 Så kör jag med. Gamla skitkläder som inte duger till annat ;) Funkar bra o jag bryr mig inte om hur jag ser ut :P
Men gamla skitkläder håller ju inte tätt mot regnet! Det är just genomblöt av regnet jag vill undvika…

#22 Jorå, gamla fula jackor, precis som min galonregnjacka ;)
#23, problemet är ju just det att ja ghar använt sönder min gamla fula regnjacka nu så den är helt uppsliten och bara väven kvar på axlarna…

Är det någon som testat denna?

#24 Okey