Rid täcke?
jag funderar på ett sådant tecka.. men nu vet ja inte efter som det verkar som arr mitt sto blivit halt igen..
Känner inget behov av ett sånt täcke.. Hästen klarar av att bli blöt!
Jag brukar bara ha ländtäcken om jag rider, med ridtäcke som går från framkanten av sadeln och bakåt förstår jag mig inte på.
Kan dom inte göra dem som en jätte schabrak~? Istället för att det ska vara utrklippt runt sadeln… Sitter bara konstigt och en kant som råkar komma in under sadeln är väll inte alltid helt skönt för hästen. Så antingen ett helt eller ett ländtäcke. Något annat har inte jag erfarenhet av =)
Hakuna matata!

Jag har köpt ett sånt på Eko
Haha hästen ser ut som en korv och så halkar man runt om man har regnbyxor, men annars funkar det bra 

# 6 Tror nog att ett ländtäcke skulle vara bättre än sånna ;)
Jag använder ett skrittäcke som är fleecefodrat och vattentätt! :)
Jag använder även ett fleecefodrat, vattentätt reflextäcke (skittäcke) :)

#10 Tänk på brodd.

#12 Bra, tänkte att det ba lika bra att säga.

#14 Ibland har jag mina stunder *bra tänkt* :D
Jag använder mig av ett kort ländtäcke som man fäster i sadelgjords-stropparna eller ett längre ländtäcke som fästs med kardborre framför framvalvet. Beror lite på om jag ska rida "ordentligt" eller bara skritta ut i skogen. Båda två är fleecefodrade och regntäta. :)

#17 Jo, tänkte lite.. Ska du ha hästen klippt i vinter? Isf kan ju ett ländtäcke bli lite kallt. O sen så håller du hästen i rörelse när ni rider, så drf tror jag inte den skulle frysa mkt…

#19 Om han inte kmr va klippt tror jag absolut att det kmr funka super med ländtäcke.

#21 Men hur ofta ska hästen duschas o vrf? Att fettet går ur pälsen vet jag inte om det gör så mkt skillnad på hur bra pälsen isolerar, så det kan inte jag svara på.

#23 Ok, jag vet inte vad det gör för pälsen. Får man fråga vrf häsetn ska schamponeras så ofta?
Att duscha hästen med schampoo torkar bara ut huden ännu mer. (Eller är jag helt ute och cyklar nu igen?)
Använd dig istället av fårskinnsludd eller vadderade paddar mot skav där träns, sadelgjord, nosgrimma mm. sitter åt.

Förstår inte riktigt vad du är ute efter, inget av täckena du visar är ju ridtäcke. Täcket på bilden i tråden är ju ett vanligt thermo/regntäcke och knappast lämpligt att lägga en sadel ovanpå, det blir för mycket veck som kan skava och du säger ju själv att hästen är känslig för skav. Täcket du länkar till är ju tänkt att skydda häst och utrustning mot regn vid t ex tävling, det ligger alltså ovanpå sadeln och är inte tänkt att rida i. Kolla på några ridsportbutiker på nätet de brukar ha särskilda rubriker för länd/ridtäcken.
Även om din häst inte har ridits ute vintertid tror jag inte det blir några problem med att den fryser så länge den är i rörelse. Däremot kan det bli kallt för den om det regnar för när du schamponerar hästen så ofta tvättas, som någon nämnde, fettet ur pälsen och hästen blir inte "regntät". I det läget kan det vara befogat med ett länd/ridtäcke som håller hästen torr över korset.
#27 ja tror hon menar att lägga täcket ovan på..
köp hälfre ett ylle täcke med hals en stl större en vad han ska ha, klipp hål för stig byglar och ry runt hålen. ta en flaska inpregnerings medel och spraya på eller tvätta det i sådant medel..
ja gorde ett vanlig bommuls täcke till rid, rengntäcke genon att bara tvätta det med ipregneringsmedel funkar super..
#0 det täcket det blåa är ingen värme utan bara syddar mot rengn..
ett fleec länt täcke fungerar med…