Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1428 ggr
SSAA
0

EFTERLYSNING!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I vintras fick jag min första medryttarponny, hon var min kompis och helt underbar :)

Dock hade hon sina små egenheter som att bitar och vara ganskaså aggressiv mot folk hon inte gillade, även mycket spörädd. Detta kommer dock inte från varken mig eller min kompis utan ifrån Holland där hon är importerad ifrån :(

På sommaren syns det stora ärr på hennes bakdel, hemskt hur människor kan förstöra djur :S

Hon är brunskäck (registrerad som rödskäck) och ganska "avlång".

Hon är född 1996 och är 140 cm (C-ponny)

Hon har tävlat l:a men har hoppat väldigt mycket högre!

Dock blev det ett bråk mellan två ickeomnämnda personer och hästen blev "såld", försvann och ingen av oss inblandade (förrutom "ägarn") vet vart hon tog vägen :(

Tror att hon blev såld till linköpingstrakten.

Om någon vet någonting om min älskade Bellinda så skriv till mig! Älskar henne otroligt mycket och är sjukt ledsen över att hon är borta :S

Linnea
1

vet tyvärr inget om hästen, skulle bara säga att det ser ut som att pannluggen är röd, alltså är hon rödskäck, inte brunskäck (då hade pannluggen varit svart).

Skynda långsamt så går det fortare.

SSAA
0

Jo hon är registrerad som rödskäck men ändar färg efter årstiderna så på vintern är pannluggen mörkbrun. (inte min bild utan de förra ägarnas)

jen
0

jag sökte på google, och fick fram det här…

där står det att hon är såld till västervik

länk

SSAA
0

#3 Ja jag bor i västervik och det var till min kompis hon blev såld och det var där jag hade henne som medryttarhäst. men hon har blivit såld ännu en gång efter det att hon stog på bellen :S

jen
0

#4 aha. ok

SSAA
0

putt… ingen som vet någonting om Bellinda?

SHV-Pysen
0

Vet inget, men jag håller tummarna för att du får fram nått, vet hur det är att ha haft en medryttarhäst elr liknande som bara försvunnit sådär

SSAA
0

tack. det va ett tag sen hon försvann :/

SSAA
0

nu äntligen har vi hittat henne! hon står ett antal mil härifrån och tävlas av en ryttare som har två  andra ponnyer.

gilla rinte direkt den här "nya" ryttaren då hon överanstränger Bellinda, när jag kollade på hennes bilddagbok hade hon hopptränat varannan dag i en vecka och sedan hopptävlat på helgen, så bellinda har varit halt en tid :/ vill verkligen ha tillbaka henne då hon är världens underbaraste ponny!

Bellinda = Guld Värd!!

Linnea
0

stackars henne. hoppträna kan man inte göra varje dag..

SSAA
0

näe, ska försöka få ägaren att byta fodervärd, har upptäckt att detta är min drömhäst, vill egentligen inte ha någon annan än henne längre :(

Elshira
0

Oh hoppträning varannan dag… Det var inte bra =/ Brukar hoppträna mina hästar kanske 1-2 gång/vecka och ev något litet skogshinder emellanåt om det är en tävlingshäst.

Hakuna matata!

SSAA
0

jag vet, därför är jag inte så förundrad över att hon har blivit halt för första gången i sitt liv! men jag hoppas att han som äger henne ska ta sitt förnuft till fånga och ordna med en känsligare fodervärd om inte jag kan få ha henne här hemma… :/

SSAA
0

nu har det hänt någonting underligt!

ponnyn stog som sagt ett par Mil hemifrån mig. tar mer än en timme med bil;

Kände för att ta en promenad ner mot stallet och skogen däre nere, och så när jag kom nedanför stallet så kollar jag mig omkring, och gissa vad jag ser!! BELLINDA (!) hon står i en hage bredvid stallet och tittar lite förvånat på mig, jag är inte helt säker på att det är hon så jag springer hem och hämtar kameran, tar cykeln ner till henne denna gången, ta kort på hennes tecken och från alla vinklar. skyndar mig hem och jämför med dom jag har på datorn sedan tidigare! och visst är det hon! msn:ade den förra ryttaren, min kompis att våran stora kärlek helt plötsligt står nedanför mitt hus efter att ha varit borta i 5 månader!!!

Min kompis och hennes mamma som älskar hästen minst lika mkt som jag åker ut till mig och hälsar på henne, min kompis börjar gråta och man känner verkligen att hon är lycklig ;)

sen börjar vi visitera henne och vi hittade saker som va mindre roliga -.-, dels har hon "knottror" på ryggen av en dåligt anpassad sadel, båda frambenen är varma och hon har ett stort HÅL i hoven, dessutom hade hennes känselhår på milen blivit avklippta -.-!.

sen kollade vi på fodervärdens bilddagbok och fick reda på att ett par dagar sen hade hon varit och blivit besiktigad men klarade inte böjprovet, dagen efter besiktningen tävlades bella i hoppning!

min kompis frågade hur hon ens kunde tänka sig att tävla på en halt häst och fick svaret; det spelar väl ingen roll?!

nu ska jag ringa ägaren och se till att jag får ta hand om henne, ta ut en veterinär och en hovslagare och fixa iordning henne, tror inte att det är några kroniska skador det rör sig om!

Birke
0

#14 Ush för folk som inte tar hand om sina djur ordentligt

SSAA
0

japp :// jag är nog glad att hon ens kom tillbaka så nu börjar arbetet med att fixa hennes ben igen -.-

Caspianowner
0

# 16

Har du redan hunnit tagit över henne som fodervärd ?

SSAA
0

Ägaren flyttade henne till stallet nedanför mitt hus och sa att han inte hade någon som tog hand om henne.

inte fodervärd, mer som skötare fast lite mer som min egen då det egentligen va sagt från början att jag skulle ha henne på foder  ;)

Linnea
0

så roligt att du hittade henne. hoppas hon blir bra igen!

SSAA
0

#19 tack så mkt :)

blev ganska chockad när hon stog typ 100 meter hemifrån mig när ägaren bor en bra bit bort härifrån också :)

SSAA
0

sk försöka fixa bilden med hålet i hoven -.-

SSAA
0

nu käns det verkligen underbart, den förra fodervärden och jag har haft endel samtal via internet och det känns som att vi har kommit överens om att allt är okej :)

känns verkligen bra att ha fått allt förklarat och att det aldrig blev någon riktig konflikt!:)

Birke
0

#22 Härligt att allt har lös sig till det bästa :D

SSAA
0

jag är jätteglad att jag har fått reda på vad som har orsakat hennes skavanker, och ännu skönare att det inte var några kroniska skador!

alltid trevligt med folk som tar åt sig och lyssnar istället för att "veta bäst" hela tiden Skrattande

Jappeloup
0

Vad kul att du hittade henne :D

Anna
0

Vilken solskenshistoria!

Hoppas hon blir bättre fort nu :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

SSAA
0

tack allihop!

hoven visade sig ha varit en blödning men hålet börjar sakta men säkert krympa :)