Vad kostar era hästar?
Jo, det är så att jag och en kompis planerar att bo på en hästgård när vi hittat jobb och gått ut gymnasiet.
Vi kommer då ha två hästar. Min fråga är då, vad kostar era hästar/månad? utan boxhyra då vi har våra egna. Vi är intresserade av halvblod, islandshästar och fjordingar. Man kan ju inte svara på veterinär kostnader då man inte vet om hästen kommer skada sig eller om den är frisk hela tiden. Sedan kanske man köper olika mycket saker till hästarna. Det är mest foderkostnader, hökostnader, vacc. hovslagare och avmaskning.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

De är så olika va de kan kosta per månad, beror på foder priser ibland dyrare och ibland billigare och vart man bor i landet.
Hö: ca. 3kr/kg
Havre: får vi för ca. 1,6kr/kg
Hovslagare: skoning ca.500:- verkning ca.100:- beror helt och hållet på vilken hovslagare man har alla har olika priser
Avmaskning: är väl ca.250:- för ett träckprov som man ska skicka in innan för och se om man behöver avmaska och sen är de sprutan inte helt hundra på pris men ca. 100-200:-
Vaccinationen: Kostar inte så mycket i sig de är alla andra avgifter hos vet. som kostar mest så som resa, och andra avgifter kanske ca. 800-1500:-
Om man räknar ca. 10kg/hö per dag blir de ca.900:- Havre ca.2,5kg/ per dag ca.120:- så de blir ca. 1020:-/mån i mat plus minus allt annat som man kan behöva,

Som sagt beror det på vart i landet man bor, men för mig kostar det:
Hovslagare 800 kr/varannan månad
Ensilage ~500 kr/12 kg dag i en månad
Kraftfoder ~100 kr/månad
Försäkring ~500 kr/månad
Spån ~80 kr/månad (mycket billigt!)
Tandrasp 800 kr/år
Vaccination 500 kr/år
Träning och tävling 200 - 700 kr/månad
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

det finns redan MASSOR av sådana hära trådar…
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Smakar det, så kostar det. Här i Göteborg kostar en häst för oss;
- Hö 1116:-/månad
- Övrigt foder o mineraler 200:-/månad
- Spånbalar 375:-/månad
- Hovslagare 1000:-/sjunde vecka
- Vacc, avm, tandkoll ca 1600:-/år
Är mycket nogrann med analyserat foder och bra kvalitet på allt som har med hästar att göra.

Sen beror de ju på om man har tillgång och kan ta sitt eget hö då blir det genast mycket billigare…,
# Ja fast det kostar i tid att ta sitt eget hö. Den tid då du måste hålla på med höskörd och allt vad det innebär måste du kanske avstå ditt vanliga arbete och kan inte tjäna pengar. Det är också att tänka på. Liksom att #0 säger att boxen blir gratis för att man har sin egen så måste man tänka på att sin egen innebär dels kostnaden för gården, kostnaden för allt som måste repareras (+ tiden för allt sådant), osv osv. Ingenting är graits här i världen och det finns en orsak till att vi som inte har "vår egen" box måste betala för att hyra en boxplats, det är inte bara för att stallägaren vill tjäna pengar utan för att det faktiskt kostar.
Min häst kostar
Försäkring: 1394:-/år (117:-/mån)
Kraftfoder: 179:-/säck i 8mån (100:-/mån)
Fodertillskott: ca 200:- (200:-/mån)
Grovfoder: 500:- (ca 8 mån/år) (300:-/mån)
Lösdrift: 400:- x 9mån (300:-/mån)
Sommarbete: 250:- x 3 mån (62,50/mån)
Hovslagare: 400:- varannan mån (200:-/mån) (verkning)
vaccination: ca 700:-/år (60:-/mån)
avmaskning: ca 120:-/år (10:-/mån)
träningar + resor: (~800:-/mån).
2150:-/mån
Men som sagt, lösdrift och sommarbetet är inte den stora summan.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#6 håller med dig, det kostar även mkt att ta in eget hö,
ta bara traktor och alla maskiner som behövs sen är dieseln inte billig heller.
#4 har inte räknat på det men tror att jag har ganska så likt dig i utgifter.

Jag är lite avundsjuk på er, kanske skulle dra ner på mina hästar
.
Min årskostnad på ett ungefär:
Hö: 60.000kr
Hösilage: 75.000kr
Hovslagaren: 18.000kr
Kraftfoder: 20.000kr
Vacc: 9000kr
Summa: 182.000kr = ca 15.000kr/mån
Jag ska nog tilllägga att jag har 30 hästar som mumsar i sig allt det här 

Jag har inte räknat jätte noga, men det hamnar på 1500kr/mån i mat för två hästar och skoning på 1400kr varannan månad för båda (dock endast verkning på den ena). Men det som inte är inräknat är vaccinering, avmaskning och vet. besök.
Och det är räknat på en vintermånad.

Klart de kostar pengar de oxå traktor ska ha disel och man ska ha snöre men det blir billigare att ta sitt eget hö och de vet ja för ja har inte bara hö till 2 hästar utan även en folk får och en hög kor (vi tar även ensilage) skulle vi köpa hö/ensilgae herregud va dyrt de skulle bli! Så i vissa fall blir det mycket billigare att ta sitt eget hö. (nästan alltid skulle ja vilja påstå…)
Farfar säljer sitt hö säg ca 2000 småbalar va kan de kosta(?) traktorer med disel sen snöre sen familjen som ställer upp och staplar/kör traktorerna mellan 10-15 000 (om de ens är så mkt!) och när han sålt detta har han drygt 60 000:- i plånboken vilket är billigast att göra eget elr köpa? göra eget om man har möjligheten så klart
Så eftersom ja har mky gratis blir de billigt,
- Spån
- Foder ca 2-3 säkar om året..
- Elräkningen till stallet, va ligger de på vet ja inte då de går ihop med hushållet.
- hovis när stora ska skos ca 500:-
Gården är betald så inga skulder där.
Och 6# Man bruckar ju ta höt på sin semester har aldrig hört nån som jobbar och tar ledigt för att ta höt iaf. Hovis är kanske här på vintern annars verkar vi dom själva (lång historia) men hovis är bara här om nån ska skos elr typ nån skada hovböld, fång etc.
#10 Ja om man har möjlighet att ta höet på semestern, men jag vet flera med "hästgårdar" som tar sitt egna hö som får jobba över så dom får ihop semesterdagar att ta ut till höskörden eller som får ta ledigt.
Medarbetare på westernridning.ifokus