Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2426 ggr
Citron
0

Dunk i fingertopparna

Det här har kanske inte så mycket med ridsport att göra, men jag har sökt överallt och inte funnit något svar. Så jag testar här. 

Ni som rider i vinterkylan måste ju alla veta hur ont i fingertopparna man kan få när man direkt efter kylan, kommer i i värmen. Det dunkar så mycket att man har lust att skrika. Jag går ut sent på nätterna med hunden, och alltid är det extremt kallt. Jag undrar om ni har något tips om hur man undviker detta, eller får bot på det?

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

charlie
0

Det viktigaste är nog att man håller händerna varma. Eftersom händerna är som dom är så är det den första kroppsdelen som kroppen "stänger av" blodflödet till.

Eftersom händerna faktist konstant svettast så är det viktigaste att man han ett par handskar som transporterar vätska snabbt. Om man måste ha god rörlighet i handen så rekomenderas ett par åtsittande handskar i Windstoper eller liknande syntet matterial (OBS om handskar innehåller bommull så är dom måhända bra handskar på sommaren, men inte när det är kallt ute).

Om man inte behöver ha god rörlighet för händerna så fungerar vantar bra eftersom fingrarna värmer varandra. Bästa materialet för vantat är ylle eftersom detta bibehåller en hög värmeförmåga trots att det blivit fuktigt.

När det är riktigt kallt kan man kombinera, lager på lager funkar lika bra för händer.

---

Kiara
0

Jag har jätte problem med det sen jag förfrös mig. Det viktiga är att hålla sig varm och även huvudet för från huvudet försvinner mycket värme. Lager på lager när det gäller kläder för stillastående luft isolerar bäst.

Sen har jag ett tips till eftersom man när man rider och även fotograferar inte alltid kan ha vantar på så för svinner mycket värme vid handlederna, ytliga blodkärl har man ju där. Använd svettband sådana som tennisspelare har det är nog det viktigaste i min vinter utrustning.

Varma skor med kraftig sula och gått om plats för tårna är ju bra det också.

Jag värmer händerna under rinnande ljummet vatten men det får inte vara för varmt då förstörs blodkärlen.

gejsa
0

Charlie såg du möjligen programmet PLUS i veckan? Flört

Carola

Citron
0

Ajdå, då ligger jag rätt illa till. Jag använder varken vantar eller mössa. Ett par prasselbyxor (vindbyxor) och en fleas-tröja är de klädesplagg jag använder mig mest utav när det är vinter. Prasselbyxor kan låta kallt, men det håller både fukt och vind ifrån kroppen. Det finns även fodrade prasselbyxor. Men jag brukar istället ta dubbla byxor på mig. :-)

Som #2 Kiara säger, är det inte så händigt med handskar på sig när man fotograferar. Man vill ha ett stadigt grepp om kameran och lätt kunna knäppa på avtryckaren. Men det där med svettband måste jag prova.

Det där med att spola ljumet vatten har jag också testat. Man får då bort dunket ifrån fingertopparna. Men nu börjar det istället att stickas och kännas olustigt. Jag fick dock nyss reda på att man kan sätta sig på händerna för att få bort det. :)

Kiara
0

Bandy är också kalt det sticker i mina fingertoppar Generad

Citron
0

#5 Kiara - Fast i bandy får man använda handskar va? :D

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Kiara
0

Jag är mamma och sålde mackor Glad annars är handskar ett skydd i bandy och det måste man ha för att inte skadas av skridskorna vid en olyckaFlört

Linda
0

#3 Nää men han är enormt duktig på vandrings prylar mm och är en sådann som tar reda på allt om all utrustning.

Rebecca
0

My fingers dont freeze , but at the moment my feet are little blocks of ICE and I mean even after a warm no sorry a boiling hot bath they are still cold…

Linda
0

Thats becuse you are so hotFlört

gejsa
0

#8 Ok! Annars så var det prat om vad man ska ha på sig för sorts vantar på programmet PLUS i veckan som gick. Och det han skrev ung sa dom på programmet.

Trodde att det var därifrån han sett det och kommit ihåg vad dom sa.

Carola

charlie
0

#11 Skulle aldrig titta på PLUS eftersom de enligt min mening är ett program som är menat att sprida politisk propaganda. Är allergisk mot alla sk. Public Service som utger sig för att vara Objektiv.

För att lära sig om vad man ska ha för kläder på sig så finns det gott om böcker i ämnet överlevnad. ;)

---

gejsa
0

#12 Har lärt mig mycket av just programmet PLUS tycker jag. Inget fel med det programmet. Likadant Aschbergs program som du säkert inte heller tittar på då?

Jag lärde mig tex detta med olika handskar i programmet förra veckan. Glad

Pelle
0

Till att börja med så skulle jag välja vantar istället för handskar. Gärna ett par dunvantar med bra ventilation. Vantar är varmare än handskar iom att fingrarna värmer varandra i en vante, och har mindre yta exponerad för vädrets makter. Om det inte räcker med en vante kan du köpa "silverhandskar". Det är en form av värmereflekterande innerhandskar som vi alltid hade när vi tränade hockey utanhus i timtal när jag var barn. Om man sätter på sig dem när händerna är varma minskar avkylningen avsevärt. Däremot så får de inte bli kalla, för då reflekterar de kylan istället.

För fotograferingens skull så tycker jag att du skall kika in i en jaktaffär efter ett par kombinerade tum och fingervantar. Det är som ett par fingervantar med tumvanteöverdrag som man bara viker tillbaka/skalar av när man vill knäppa av (bössan eller kameran). Köpte såna när jag gjorde lumpen och inte ville förfrysa mina bara fingrar under aktivt skjutande iom att vi bara fick tumvantar till vinterutrustning.

Försiktig med vatten på frusna kroppsdelar, om du är riktigt nedkyld så är det inte bra att tina upp för fort. Inte heller gnugga på huden om du är frusen, det räcker att lägga på en varm hand eller om handen är kall stoppa den i armhålan och håll still.

Kiara
0

Fodrade prasselbyxor och dubbla dessutom då har du ju nästan optimalt på benen, mycket luft och vindtätt om du skaffar en vindtät jacka som du kan ha utanpå fliströjan så har då bra på överdelen också och på huvudet kan du ju ha samma huvud bonad som på bilden på din sida. Då ska du se att fotografen inte kommer att frysa riktigt så mycket, du kan ju undvika bandyplan för där fryser man vad man än har på sig

charlie
0

Kan tillägga att det är bra ifall handskarna/vantatna går upp en bit på armen. Eftersom köldreceptorer sitter på handleden.

Det är ju trots allt hjärnan som stänger av tillflödet…

---

Kiara
0

# det därför jag använder svettbandSkrattande

Citron
0

#14 Pelle - Jag ska gå in i en jaftbutik och titta efter. Men de måste ju vara snygga också. :-)

Jag hade en massa svettband i sommras. Jag får ta och leta fram dom. Man kan inte tro det, men dom är faktiskt rätt bekvämma trots att de är tajta.

Snön har ännu inte landat här i Eskilstuna. Så det är lugnt för nu. Men det är ju aldrig försent att förbereda sig för den riktiga kylan. 

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

gejsa
0

Citron! Bor du i Eskilstuna? Det gör ju jag också. Glad