Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 12764 ggr
alskadeida
0

Tips till alla med problem att sadeln glider.Kolla

Skrattande

Jag var idag och kollade runt på affären efter något bra material som man kan lägga mellan schabraket och sadeln så att inte sadeln glider.

Överallt säljer man dyra antiglid för runt 500 kr eller så.

Finns även på Hööks.

Men denna kostade bara 19 kr.

Vad är det då?

Jo det är en antiglid som man kan ha överallt även under mattor.

Mycket bra och mjukt material som även formar sig efter hästens rygg och gör att det inte skaver.

Jag har nu en mellan westernfilten och westernsadeln.

Fungerar bra.

Sadeln låg nu stilla och fint.

Finns ju även olika storlekar.

Köpte då min på Rusta.

Kan varmt rekomendera denna produkt även om den inte finns med i hästvärlden.

Men fungerar mycket bra.

http://www.rusta.se/zoom-bild_45951009.html

Finns en större för 49 kr.

http://www.rusta.se/zoom-bild_45951010.html

Så nu kanske ni löser ett litet problem.

OBS.

Min sadel passar mycket bra på hästen men kan av den glatta ytan glida lite.

Men kolla alltid upp så att sadeln passar er häst eftersom att den glider.

Skrattande

Thorsson
0

Det var ett mycket bra tips, och bra att du påpekade att din sadel passade! :)

Alex
0

Fast om sadeln tar med sig schabraket är ju en sån rätt värdelös. Flört En dyrare fungerar ju att lägga direkt mot hästen, vilket enligt min mening är klart bättre.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
0

OM en sadel verkligen passar så glider den inte. Mina sadlar är alla glansiga under och välanvända, men jag kan lägga på dem på mina hästar trotts att de är nybadade och har man/pälsglans på. Att tillägga är att denna glans är så glansig att om jag inte tvättar händerna efter jag sprayat på det kan jag knappt hålla i något av ett lite mer glansigt material, t.ex en tygel, de glider bara.

Men trots detta kan jag rida med glans + sadel utan vojlok~ och uta att den rör sig ut fläcken.

Nu är det väll kanske skilnad på en westernsadel och en vanlig engelsk sadel, men en normal sadel borde absolut inte glida - leta då hellre efter en sadel som verkligen passar! En sak är det väll om man hoppar då det blir påfrestning, men för dressyr eller vanlig ridning borde de inte glida.

Det är i.af enligt mina erfarenheter och min mening. :P

Hakuna matata!

alskadeida
0

Ja.

Man kan lägga den större beroende på häst direkt mot kroppen.

Den skaver inte och är mjuk och följer konturerna.

RubHel
0

Ett annat tips är att kolla sadelgjorden också.

Min sadel gled runt mycket på Astra förut, framåt-bakåt och åt sidorna. Hade ut sadelutprovare för att kolla andra sadlar man han sa att min sadel låg perfekt, men sadelgjorden var skit. Fick en ny sadelgjord och sadeln ligger nu helt stilla!

Elshira
0

#5 vad var det för typ av material på sadelgjorden? *nyfiken* har aldrig haft problem med någon sadel förutom under inridning av en ponny då den gled framåt, men för 2-3 månaders ridning så fick en svanskappa lösa den saken vilket jag itne riktig gillar annars :P

Hakuna matata!

RubHel
0

#6 Tror det var en bomullsgjord, alldeles för elastisk och alldeles för lång. Fick med den när jag köpte hästen.

Elshira
0

Ah ok =/ Har använt bommul/akryl gjordar till ponnyerna, men jag föredrar av "gummi" eller läder. Annars ev. med fårskin. Jag har använt gjordarna med resår i (obs!!!) båda sidorna som är gjorda i något gummiaktigt material från hööks som har varit perfekta! =) Man får dock tänka på att köpa den i en storlek så att man precis kan få upp den på båda sidorn först, efter som man sedan sträcker ut den =)

Hakuna matata!

RubHel
0

#8 Min hade också resår på båda sidorna.

Min nya gjord är också resårgjord, men är långt långt långt ifrån lika elastisk som den gamla.

Elshira
0

Ja det är nörvändigt med ordentliga resårer! Mina hade 2 lager relativt tjocka lager, men de har ändå under 4 års användning tujts ut en aning även om de fortfarande fungerar bra. Men 3 ordentliga lager lika robusta som lädergjordarna på hööks~ då håller dem men fyller sin funktion! =)

Hakuna matata!

Linnea
0

#6 som du sa en sadel som passar glider inte. inte heller framåt.

Skynda långsamt så går det fortare.

CelsiusT
0

Min pappa är sadelmakare och det är väldigt intressant att höra hur otroligt duktiga alla människor är på att prova ut sadlar till sina hästar (duktiga enligt dom själva alltså). Massa människor säger: Ja min sadel ligger så perfekt på min häst (och än värre när folk säger att deras sadlar ligger lika perfekt på alla deras hästar). Så kollar pappa på sadeln och oftast är det något fel med hur den ligger (vad gäller dom som kommer till honom för att dom har något problem, ex att den glider - men den passar perfekt enligt dom själva så det är absolut inte det som är felet!).

Ja det jag vill komma till är iaf att många tror att deras sadel ligger perfekt men har man problem med tex att den glider eller liknande så i dom flesta fall är det pga att sadeln inte passar. Låt en sadelutprovare kolla sadeln istället för att bedöma själv.

En sadel som passar bra glider inte!! Speciellt inte vad gäller westernsalar!!!!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Linnea
0

min ena sadel gled. den var för vid och den är nu såld. har en till men den är för smal och är på väg att säljas. sadlar är svårt och troligtvis inget man fixar själv.

Alex
1

Jag är beredd att säga emot er lite faktiskt. Visst, i de flesta fall handlar det säkert om att sadeln inte passar helt. Men när det gäller islandshästar, som i stort sett saknar manke och där man lägger sadeln längre bak, så ökar risken att sadeln glider fram lite, även om den passar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Linnea
0

#14 men det är väl inte så vanligt att islänningar har svanskappa? de sadlarna ser ju också lite annorlunda ut i framvalvet, säkert av en anledning.

Alex
0

#15 På Island är det vanligt, men där kan man ju diskutera utprovningen av sadlar som knappt existerar… Flört Här är det klart vanligare med antiglidpad, det vet jag väldigt många som har, även med välutprovade sadlar.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#12 jag har en sadel, jag bara älskar den och skulle aldrig sälja den då jag fick den av min pappa året innan han dog.

Den ligger bra på många hästar, det är över 50% av mina hästar har den passat ock legat väldigt bra på. En anledning till det är att jag och dom flesta andra med mig väljer samma typ av häst när man köper häst och då är det också troligt att sadeln passar.

Just nu så passar den bara en av tre hästar, "konstigt nog" just den jag köpt, dom andra två är uppfödda på gården och lite smäckrare och med mer manke än vad jag brukar köpa.

Så det är inte så konstigt att samma sadel passar stallets alla hästar så har det varit för mig också, men som sagt nu så är det bara Kiara som får ha min nostalgisadel.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

alskadeida
0

Jag tror inte att alla som är sadelinprovare kan ha rätt iaf.

Många har väl det men det konstiga är att alla har egna åsikter och en del säger att den ligger bra andra inte.

Så vilka skall man lita på?

Vem har eg rätt?

Så länge inte sadeln trycker och förhindrar att hästen rör sig naturligt eller klämmer över ryggen och inte är för lång tycker jag att den ligger bra.

Sadlarna jag har på min ponny passar honom bra.

Enligt mig och tränaren med flera.

Har allround och westernsadel.

Den varken trycker eller klämmer på honom.

Den ligger bra och följer fint hans rörelser

CelsiusT
0

#17 Enligt vem ligger din sadel bra på så många olika hästar? Man kan jämföra det med kläder, ryggsäckar, skor osv till människor, även om storleken är densamma så är inte utformningen likadan. Bara för att mina jeans passar bra påmig så betyder det inte att alla min kompisar med liknande kroppsform tycker att dom är lika sköna eller att dom ens sitter helt bra.

Jag säger inte att en sadel inte kan ligga bra på flera hästar, men det är väldigt otroligt att så många människor som man möter och alla påstår att just deras sadel är så bra att den ligger perfekt på alla hästar (speciellt när pappa sedan undersöker sadeln på hästen och ser att den ligger gräsligt på hästarna).

För övrigt så ska en sadel provas in med ryttaren i sadeln för att det ska vara någon vits. Annars blir det som att prova en ryggsäck utan packning i och sedan packa den på ett sätt och tro att den passar lika bra även då och sedan packa den på ett annat sätt och tro att den ligger lika bra även då. Så om man är två ryttare på samma häst så kan man behöva två olika sadlar ;)

#18 Frågan är ju vad dom har för utbildning. Sadelutprovare är (mig vetligen) ingen skyddad titel vilket innebär att vem som helst får kalla sig det oavsett utbildning eller ej. Det gör att det är viktigt att ta reda på var personen ifråga är utbildad. Min pappa är utbildad på sadelmakeriskolan i tärnsjö som skickar sina elever till bla strömsholm m.m. + tar in erkänt duktiga sadelutprovare m.fl. till skolan för undervisning.

Jag undrar om din häst har samma uppfattning som dig om vad en passande sadel är ;)

Ooanna
0

Min sadel gled också förut. Nu har jag en ny utprovad sadel och rider alltid med en hoppgjord för att få en större yta. Den ligger helt stilla :)

Lorita
0

#19 jag säger inte att den ligger bra på alla hästar men att den har passat många av dom hästar jag ägt genom åren ca 50% av dom skulle jag tro.

Just nu har jag tre hästar och den ligger bara bra på en av dom, den har också tillbringat år i sadelkammaren du den inte passat någon av mina hästar. Sadeln är 26 år, på dom åren har jag hunnit med en hel del hästar. Sadeln är inte en vanlig sadel som man kan köpa på var som, det är en engelsk handsydd sadel med kvalité lite utöver det vanliga.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
0

#19 Så kan man ju se det hela såhär - räkna antalet hästar och räkna antalet sadelmodeller. Jag tror att det är rätt uppenbart vilken siffra som kommer bli betydligt högre. Och då är det ju ganska logiskt om samma sadel passar på flera hästar, eller hur?

Speciellt om nu hästarna är av samma ras, samma mankhöjd och samma kroppsbyggnad.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

alskadeida
0

Håller med.

Min sadel passar både nordisar och andra grövre raser eftersom min ponny är grov själv.

=)

CelsiusT
0

#22 Njae, men bara för att det finns några olika märken så betyder det inte att alla deras sadlar är lika dana. Alla sadlar är lite olika och mer olika borde dom vara för att passa optimalt, det är långt ifrån alla hästar som kan ha en vanlig sadel rakt ifrån affären utan att den stoppas om efter hästen. Sedan säger jag inte att en sadel inte kan passa på flera olika hästar, men det är väldigt ologiskt att 50 människor som vardera har en sadel som passar på sina 5 olika hästar där det är dom själva som bedömer att sadeln sitter bra (och sadelutprovare ser direkt att sadeln ligger fel). En sak är att en sadel kanske sitter hyfsat på 2-3 hästar i stallet, men knappast att den sitter perfekt på alla 5-10 hästar i stallet, även om hästen är av samma typ så har dom endå olika form på ryggen.

Jag har nyligen köpt en ny travare då jag fick ta bort min gamla, hon är av samma typ, lika stor osv men trots det så fick pappa sätta sig nu och bygga om sadeln. Hästar är olika i kroppen, precis som vi människor är. Hur skulle det se ut om affärerna började ha några få olika jeans eller skor så alla får anpassa sig..

Alex
0

#24 Om du läser igen ser du att jag skrev sadelmodeller och inte sadelmärken. Flört

Tycker det är synd att du utgår från att alla som har en sadel som passar flera hästar har provat ut sadeln själv och inte har tillräckligt med kunskap om det. Det finns folk som tar ut sadelutprovare och får veta att samma sadel passar flera hästar. Samt att det finns de med tillräckligt med kunskap för att prova ut sadlar själv, utan att nödvändigtvis jobba som sadelutprovare.

Sen finns det ju självklart alldeles för många som provar ut sadlar själv utan tillräckligt med kunskap, men det gäller faktiskt inte alla.

Och sen skulle jag vilja veta på vilket sätt det är ologiskt? När det gäller islandshästar är många väldigt lika i ryggen, för de avlas efter ett mål på exteriören, och därför blir ju många väldigt lika i kroppen. Vad jag vet så avlas travare efter att trava fort, och inte så mycket annat?

Men när det gäller islandshästar så finns det några märken och typer av sadlar som är väldigt vanliga, som provats ut av utbildade sadelutprovare, och som passar på väldigt många hästar. Varför skulle då inte en ägare kunna ha flera hästar som kan ha samma sadel?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CelsiusT
0

#25 Jag säger inte att det är så med alla, men jag tror knappast att det är vanligt att folk tar ut en sadelutprovare som säger att deras sadel passar (jag har träffat otroligt mkt folk när jag åkt med pappa, och pappa har tärffat ännu fler, som säger att deras sadlar sitter perfekt på alla deras hästar men dom har aldrig haft ut en sadelutprovare innan pappa kommer). Visst finns det dom som tar ut en sadelutprovare, visst finns det dom med utbildning själva, men denna kategorin är väldigt liten tyvärr. Även om det inte gäller alla så gäller det dom flesta, det är på tok för många människor som hävdar att deras sadel sitter perfekt mendan man ser klart och tydligt att den inte gör det.

Även om vissa raser avlas efter exteriör så ser dom olika ut i ryggen, visst dom ser nog väldigt mkt mer lika ut i ryggen än hästar som inte avlas efter exteriör. Men även två tvillingar ser olika ut så varför tro att två hästar av olika stam (eller samma stam) ser lika ut? Visst kanske det i det fallet går att hitta sadlar som sitter hyfsat på fler hästar, men om du ska ha en perfekt sittande sadel så passar den tyvärr inte mkt mer än till just den hästen (sen kan man ha ofantlig tur att den råkar passa en eller ett par hästar till).

Jag säger inte att det inte alls finns hästägare som kan ha samma sadel till sina hästar, men det är inte det vanliga att det faktikt fungerar så, det vanliga är att folk påstår sig kunna ha samma sadel (oftast är det för att sadeln varit dyr, extra snygg eller liknande) men i verkligheten sitter sadeln förjävligt på flertalet av hätarna och kanske hyfsat på 1 eller två (om man har tur).

Jag överdriver inte när jag säger att 50 människor vardera har en sadel som dom påstår passar på sina 5-10 olika hästar där det är dom själva som bedömer att sadeln sitter bra, det är snarare en underdrift. Alltså är det vanligt att folk har en sadel som dom själva bedömmer sitter bra på flera hästar.

Och kommentaren: Denna sadeln är så bra så den passar ALLA hästar!! är inte det minsta ovanlig, jag tycker jag hör den kommentaren flera gånger i veckan när jag är med pappa ute. Dom blir väldigt snopna sedan när pappa visar och förklarar att sadeln inte passar en enda häst i deras stall (det konstiga är ju att folk talar om för pappa att deras sadel sitter perfekt på alla hästar innan han hunnit kolla om den passar när anledningen att han är där är för att prova ut sadel till deras häst).

Alex
0

#26 Jag har inte sagt att jag inte tror dig när många säger så och det inte är sant. För det vet jag att det är. Men det finns faktiskt fall där det fungerar. Det jag har reagerat på är att du verkar ta förgivet att Lorita bara tror att hennes sadel passat flera av hennes hästar, samt att om en sadel glider passar den inte och är inte utprovad rätt.

Min sadel är utprovad av en utbildad och duktig sadelutprovare. Men ändå kan den glida fram lite, pga hur min häst (och många andra islandshästar) ser ut i typen samt placeringen av sadeln.

Jag kan ju säga såhär, att det finns en islandssadel, Hrimnir Legacy, som är extremt vanlig bland toppryttare, tränare och många andra med islandshästar. Tror du då helt ärligt att nästan alla av de här gått och köpt en sadel för 20'000 kr utan att den passar hästen? Finns det verkligen ingen chans att det helt enkelt är så att sadeln passar väldigt bra på väldigt många islandshästar?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CelsiusT
0

#27 Jag har inte sagt att det inte finns fall där det fungerar. Men när flera här i tråden verkar tro att det är helt normalt att en sadel passar 20-30 hästar så reagerar jag då det är ganska ovanligt att det fungerar så. Det normala är endå att det inte fungerar så men att folk påstår (utan kunskap) att sadeln passar.

Jag tog inte förgivet att Lorita bara tror att sadeln passar. Om du läser det inlägget en gång till så ser du att jag direkt frågade: Enligt vem ligger sadeln bra på så många hästar? Och i nästa stund säger jag att jag inte påstår att en sadel inte kan ligga bra på flera olika hästar men att det är väldigt ovanligt och att min erfarenhet är att man möter massa människor som alla hävdar att deras sadlar är fantiastiska när dom inte alls är det.

En väl utprovad sadel bör inte glida nämnvärt, sen att en sadel rör sig ex när an sitter upp m.m. kan ju såklart bero på hur hästens rygg är utformad. Ja det finns hästar som har så konstig form på ryggen att nästan ingen sadel ligger bra (men om den då glider så kan man inte säga att den passar, för då glider den för att den ligger dåligt, kanske beroende på att hästens rygg inte går att passa in en sadel på), men i många fall går den endå att bygga en sadel som passar.

Nej jag tror inte att massa människor går och betalar stora summor för dåliga sadlar, när har jag påstått det? Men att det finns massa sadlar med samma märke/modell innebär inte heller att sadlarna är identiska. Köper man en fin sadel så är den inte den andra lik, dessutom modulerar man otroligt mycket med hur sadeln är stoppad.

Jag tror (vet) fortfarande inte att alla islandshästar (eller andra raser) har så identliska ryggar att du kan lägga samma sadel på dom utan vidare (jo det finns dom som har väldigt lika ryggar, men tror inte många har identiska). Vi har 5 islandshästar i stallet och där passar verkligen inte samma sadel på alla hästarna. Det är 2 hästar som kan byta sadel med varandra där, men då är det inte perfekt passform utan hyfsad passform.

CelsiusT
0

Jag vet för övrigt att islandshästar och många andra kallblodsraser har platta ryggar och liten men bred manke vilket gör det jättesvårt att få en sadel att passa. Om sadeln glider då kan man inte säga att sadeln passar perfekt, för en sadel som passar perfekt glider inte. Men sen kan man på vissa hästar som är svåra att passa in en sdael på (speciellt om ägaren inte har lust att lägga pengar på sadel) så kan en sadelprovare bli tvungen att istället hitta en sadel som ligger hyfsat, men då kanske glider lite - men då är sadeln fortfarande inte perfekt.

En välpassande sadel glider inte.

Alex
0

#28 Vilka i tråden har sagt att de tycker det är normalt att en sadel passar på 20-30 hästar?

#29 Islandssadlar är speciellt utformade för att passa islandshästens rygg, och därmed så finns det många sadlar som passar. Men men, vi har helt enkelt olika åsikter om det. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

CelsiusT
0

#30 Jag har inte sagt att du har sagt att det är normalt att en sadel passar 20-30 hästar.

Jag vet att islandssadlar är speciellt utformade för att passa islandshästars ryggar, och det gör att det finns flera sadlar att välja på. Men faktum kvarstår att islandshästars ryggar är svårare än många andra ryggar att passa in en sadel på (jag säger inte att det inte går eller är näst intill omöjligt, bara att det är svårare). Om ägaren inte har pengar så blir det den sadel som passar bäst efter ekonomin och då är det stor risk att man får en sadel som glider lite (vet jag många med isisar som säger att deras sadel gör) men det gör inte att sadeln sitter perfekt, för en perfekt passande sadel glider inte - så är det bara och det går inte att ändra på (för det går att göra sadlar även till isisar som inte glider).

Alex
0

#31 Nej, men du sa att flera i tråden har sagt det, och jag undrade vilka, för det har jag missat i så fall. Flört

Nu kan jag bara tala för mig själv, men jag hade inga som helst begränsningar när det gällde pris när jag köpte min sadel, i alla fall inte som jag sa till sadelutprovaren, jag hade betalat vad som hade krävts för en bra, passande sadel. Nu hade jag tur och kom ändå väldigt billigt undan, med en sadel som satt extremt bra, för bara 7'000 kr. Trots det kan den glida lite, lite framåt när jag rider. Men så rider ju jag med sätet också, och "knuffar" fram sadeln.

Men sen har vi ju det faktum att en islandssadel lägger man längre bak på hästen. Och om hästens rygg då sluttar lätt framåt, samt att hästen är lite smalare runt magen precis bakom frambenen än vad den är runt magen längre bak, där man spänner sadelgjorden, något som inte är alltför ovanligt bland islandshästar, är det inte ganska logiskt då att sadeln lätt kan glida framåt lite, om det sitter en ryttare i som rör sig, dvs rider med sätet? Även om sadeln sitter väldigt bra på den plats där den ska sitta? Förstår du hur jag tänker? Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Birke
0

#26 Vrf skulle ngn som tkr att den har en bra passande sadel ta ut en sadelprovare för dyra pengar :O ? De människor som du snackar om som "har sadlar som passar 10 hästar/alla hästar" kan inte vara kunniga hästmänniskor.

#30 Jag undrar också vrf CelsiusT tkr att folk i denna tråd verkar tro att en sadel kan passa 20 - 30 hästar :S Tror det där var en överdrift.

Jappeloup
0

Tja, jag har ju problem med min shettis, vars sadel glider, men endast pågrund av att hon är så tjock att sadeln och sadelgjorden far fram xP så jag förstår helt Alex's resonemang :)