Seg häst
Jag rider på ridskola och en hel del hästar är väldigt sega och vill inte lyssna till skänkeln.
Vad kan man göra för att få hästen framåt och lyssna bättre? Och hur kan man göra det om man inte vill använda sporrar (ostadig underskänkel)
:D
Skänkeldöva hästar får man ofta på ridskolor~ Jag ahr aldri haft någon som varit extrem, men även om du gör allt som står i din makt för att ändra det så kommer ju fortfarande massa andra rida hästen och "förstöra" det arbete du gjorde med hästen…
Så att få en ridskolehäst att lyssna bättre på skänklarna är nog inte det lättaste… =/
Hakuna matata!

Använd grisfösarn…
Nej skämt åsido så tycker jag att det ofta kan hjälpa att göra så små hjälper som möjligt för att få hästen uppmärksam på vad du gör. sen rid mycket med säte och rösten istället så kanske hästen vaknar till av att någon gör något nytt.
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Mitt absolut bästa tips för just detta är att bara vara glad hela tiden, och tänka massa possetivt!! berömma hästen massor och uppmuntra med rösten. Tex. Duuktiig kille!! Kom igen nu! Då jag ofta fastnar för "sega" ridkolehästar så vet jag att (iaf för alla odm jag ridit) detta är det bästa sättet :D Bara tänk att ni ska ha kul, så att hästen blir possitiv till arbetet :)
Ett annat tips är att inte sitta och gnaga med skänklarna hela tiden. Ta hellre i bestämt en gång, mindre jobbigt för hästen och den lyssnar mer.
#1,2,3,4 Tack för tipsen :D Ska tänka på det till nästa gång :D
#4 Hur ska man säga till bestämt? Ridläraren säger att man ska ta spöet och piska 2ggr på baken, men ska man verkligen göra det?
"Putsa" av knapparna i skritt! Så funkar det i de andra gångarterna.
#6 Sorry, men jag förstår inte riktigt.. Menar du att man ska börja med att få hästen att komma igång i skritten och lyssna och gå frammåt redan där? :)
Typiskt traditionella ridskolor, om du inte gillar den typ av ridning tycker jag att du borde leta efter en westernridskola eller liknande.
Där de använder mjukare metoder för att få fram hästarna.
Ingen ridning blir behaglig om man ska sparka och spöa fram hästen. Enligt mig är det inte det sättet ridning ska handla om.

#8 hur tycker du man ska göra? om hästen inte lyssnar?
(jag syftar främst på privathästar som inte går fram, som rids ut i stort sett varje dag och alltid framåt, som rids väldigt varierat och på ett sätt som skulle få min kuse helt oregerlig)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
när jag red på ridskola så fick jag jobba mkt på volten, rund och fyrkantig, där jag fick håla mig och när jag tyckte hästen lyssnade så gick jag ut på spåret och jobbade där. fastnade för den envisaste som inte tyckte om att lyssna så det var mkt jobb.
men om du får, rid mkt olika vägar istället för att nöta varv efter varv. jobba på volter. fram- och bakdelsvändningar och berömm hästen mkt(!) när det gör rätt. bli inte sur när den gör fel och bara gör om istället. ha roligt när du rider så får hästen det också.
sen hade jag även turen att ha en ridlärare som red med oss så hon visade på sin häst hur man gjorde samtidigt som hon förklarade. så vi fick se på en gång hur det skulle se ut när man gjorde rätt.

Har inte läst alla inlägg, utan tittade snabbt o hoppade ner för att skriva.
Nå, ridskole hästar är enligt mig sura, hjärndöda och skänkel döva. Små barn som rider, sparkar, rycker. Ridhus varje dag, kommer ut i skogen en gång i kvartalet. Ridskolehästar lyssnar på ridläraren, inte på ryttaren. Det är min anmälla uppfattning om ridskolehästar som inte är nya i verksamheten. Sen finns det vell finare o bättre ridskolor, men jag har aldrig o kmr aldrig rida robotar.
Till ditt problem, på ridskola gör man vell som ridläraren säger, så övningar har man nog ingen nytta av här. Jag kan inte hjälpa dig här då jag inte har jättestor erfarenhet av ridskolehästar.