Börja tävla dressyr.
Jag är så sugen på att tävla lite i dresyr, men jag är totalt novis på tävlingar (annat än klubbis). Vad för licens behöver jag? Måste jag ha ridstövlar, eller fungerar jodphurs och chaps?
Och först och främst, är det några ponny-dressyrtävlingar unden hösten? Jag har fått för mig att dom bara är under våren :$

Du behöver ryttarlicens, och ponnyn behöver ponnylicens om en tävlar regionalt och uppåt.
Du måste ha ridstövlar ja, på inbjudningstävlingar får man byta ut ridstövlar mot jordphurs och chaps.
Klart det finns ponnytävlingar under hösten. I alla fall här i Skåne.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
inbjudningstävlingar? 
Svårt att tro att jag faktiskt har ett grönt kort, men jag minns inget från kursen :P
Jo vilket program är lättast att börja med?
Jag skulle tagit hjälp av min hemmaklubb eller tränare, de har koll på allt du behöver veta.
#1 På lokala tävlingar behöver man inte heller ha ridstövlar, men på högre än lokala måste man det. :)

#4 jag skummade igenom TR innan, och då läste jag det som att man måste ha ridstövlar förut på inbjudestävlingar.
#2 typ klubbtävling :P
LC:1 är det lättaste programmet..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#5 Var tvungen att kolla i TR nu, tyckte det lät skumt eftersom alla har sagt till mig att jag inte behöver ha ridstövlar nu när jag ska börja tävla lokalt. I TR står det i alla fall: "Vid inbjudnings- och lokal tävling får ridstövlar bytas ut mot jodphursskor och stövelskaft
eller enfärgade shortshaps utan fransar." :)

Man behöver inte stövlar på lokal nivå. Jag red i skor och chaps i höstas, det är helt okej.
Du behöver en ryttarlicens och det kan man ordna genom Ridsportförbundets hemsida men då behöver du först vara medlem i en klubb. Du behöver också ett eget grönt kort om du är över 13 år, vilket du är så det behöver du ordna. Och det kan kolla med den klubben du väljer att bli medlem i. Läs mer om ryttarlicens och grönt kort på Risportförbundet (här kan du även lösa din licens när du väl har ett medlemskap i en klubb).
Viktigt är också att din häst är vaccinerad. Det är bra om du har grundvaccinationen på papper också, och inte slarvat bort ed. För de kan kräva att se att hästen faktiskt har en grundvaccination (jag har råkat ut för det). Din häst behöver vara registrerad och ha ett registreringsnummer.
LC:1 är det lättaste programmet, men jag har aldrig sett det på tävling. De vanligaste programmen på en lokal tävling är LC:2, LB:1 och LA:1. Jag råder dig att plugga in LC:2 och LB:1, så har du inga problem att hitta tävlingar och behöver inte ha tio program snurrande i huvudet.
Under sommaren är det ofta dött med dressyrtävlingar för ponny. Men under finns där en hel del så det är bara att tävla på ;)
nu har jag inte löst hela förvisso.
Men jag tävlade en lokaldressyr på ponnt förra året, och jag hade dojjor och chaps?
LC är de lättaste programen som finns ute på lokal tävling. På svenska ridsportförbundet kan du gå ut och söka tävlingar just i ditt län bifogar länk tävlingstermin
På stallbacken´s hemsida kan du hitta hur alla dressyrprogrammen ser ut 
Nu har jag anmält mig till en tävling!