Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4306 ggr
LinneaG
0

Kan inte stå ensam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hingst på 1 år kan inte bli lämnad ensam i stallet. Han får panik, försöker hoppa över boxdörren och även putta/springa upp dörren.

I hagen går det att lämna honom i kortare stunder själv, där får han inte alls samma panik.

Hur kan man träna en häst att kunna stå själv?
Är det taskigt mot honom att lämna honom själv fast att han får panik?

Jag tänkte ta in honom nu och ge honom mat, för att sedan kunna ta in honom 5 min och borsta lite för att sedan öka tiden. Eller finns det något annat man kan göra?

Anna
0

Är det när det inte finns andra hästar i närheten som han blir orolig? Är han lugnare om det är människor där?

Lämna honom väldigt korta stunder i början, visa att hästkompisen/du ALLTID kommer tillbaka! Öka tiden ni är borta successivt.

Så gjorde vi med Wilda när hon var i 1-års åldern och det gick bra, hon hade ju iofs inte direkt panik över att vara själv… Men du kan ju prova.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Maja
0

Att ha på en radio i stallet lugnar vissa hästar!

Birke
0

Öka stunderna han är sj gradvis.

LinneaG
0

Lite uppdatering:

Vi började med att lämna honom tillsammans med en annan häst i stallet när vi red, dock stod de inte bredvid varann men såg varann. Nu har vi börjat lämna honom helt ensam i stallet. Han får sin mat samtidigt som vi rider iväg. Han skriker några gånger sen blir han tyst och äter. Och trycker oftast rumpan i hörnet av boxen, verkar vara hans 'panikställning', han gör alltid så om han tycker något är läskigt eller obehagligt.

Men tyvärr har vi inte fått honom så lugn som vi vill. Vill kunna ta ut honom i gången och borsta, men där vägrar han att stå still när han är ensam i stallet. Några tips?

MalinPandora
0

det är bara att kämpa! försök göra boxen/stallgången till en possitiv plats för hästen så att den alltid förknippar boxen/stallgånegn med nått bra :)

AnnaLundin
0

jag har haft en häst som inte kunde stå inne ensam när han kom till mig, han hoppade till och med ut ur boxen någon gång.

jag stängde in honom i en box son var omöjlig att ta sig ut ur och tvingade honom att lära sig - det funkade utmärkt!

Birke
0

#6 Intressant. Tvång brukar aldrig funka, utan bara göra dom mer desperata.

AnnaLundin
0

#7 - hur menar du annars att de ska vänja sig vid ensamhet?

Jag har aldrig haft problem att lära dem vara ensamma på detta vis, men detta är den enda hästen som varit så svår att han hoppat ut. Eller möjligen enda hästen som stått i en box som det gått att hoppa ut från…

Lorita
0

#6 så gör jag också, boxen med bara höga väggar får hästen stå i och vänja sig och acceptera att stå ensam.

För mig är det något en häst måste kunna, just nu har jag en dam inne för att vi inte har el och då rymmer hon. Jag kan ju inte låta stackar Ametist stå inne också, bara gör att hon går ut hagen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Birke
0

#8 Öka den ensamma tiden mer o mer.

gejsa
0

#4# Du skulle sett Gobban när han stod i stallgången oavsett om någon annan häst stod inne eller inte. Han stod med huvudet och nickade så högt upp han kunde och så ner mot golvet, hela tiden, han gick fram och tillbaka så långt det gick. Det är bara att fortsätta stå i gången. Går han framåt så ta handen och be hästen gå bak igen. Efter kanske två år började han stå rätt så still. Men då ska man tänka på hans ålder. Din är 1 år så det kommer att gå fort att vänja hästen. Kan tänka mig att det kanske tar en månad för din häst att acceptera att stå still i gången om du tar en liten stund varje dag. Traggla på, gör du inte det nu blir det bara jobbigare längre fram.