Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 585 ggr
gejsa
0

Är så ledsen!

Jag sitter i en återvändsgränd känns det som. Jag tycker att det är så jobbigt just nu. Jag äger ju 4 hästar varav 2 av dom är så dåliga i magen att  jag måste tvätta dom varje morgon och oftast på kvällen med. Har prövat det mesta. Bytit från hösilage till torrt hö, vetekli, pshylliumfrön, mag- tarm balans, en annan medecin som var dyr kommer inte ihåg vad det hette. Dom har ju bara blivit bra vid betessläpp konstigt nog. Efter betet när man stallar in blir dom lösa efter ett par veckor. Men i år blev dom inte det. Vi väntade med avmaskningen. Dom kunde äta nästan som vanligt innan det. Efter avmaskningen så har dom varit konstant lösa i magen båda två. Det är lite över 6 veckor sedan nu. Var ju till Strömsholm med träckprov förra veckan. Men när jag kom dit så var det för gammalt. Fick bara vara högst 2 timmar gammalt om jag ska ta bakterieprov. Så det var bara attt åka hem igen. Pratade med veterinären och han sa också att det lät som en bakterieobalns i tarmarna. Så han tyckte att jag skulle beställa hem Colicure. En sorts levande bakterie som dom tagit från friska hästar. Det kostade 770 kr per häst plus porto. Det var bara 3 dl och dom skulle ha 1 dl per dag. När dom fick det så behövde jag inte tvätta dom alls det var bara lite blött. Dom liksom fiser blött det är inte helt blött avföringen. Jag tänkte att det kunde vara värt det om det verkligen fungerat. Men nu verkar det ju inte ha gjort det. Jag hade lika gärna kunnat kasta bort pengarna känns det som. Nu nalkas det ju snart jul också så det blir ju dyrt ändå allting. SUCK!

Sedan har vi dom förbannade vildsvinen som gör att det är livsfarligt att rida ut just nu. Jägarna är här varje helg och inte vill att vi ska rida på vår vanliga väg. Men det är ju den enda dagarna som det går att rida ut på.  Det har jag redan sagt till dom. Inte kan dom hjälpa till att skjuta vildsvinen heller. Tycker så synd om dessa små rådjur och älgar som dom så gärna skjuter av. I går var det en jakthund som stressade ett rådjur i över 2 ½ timma innan det blev skjutet. Vi var ute och red Elin och jag. Våra hästar blev ju så klart livrädda när hunden sprang omkring och skällde hela tiden. En gång kom det jättenärma så Gobban ville vända och trippade. Man kan trava honom ca 6 steg sedan ska han ta upp huvudet och titta. Jag måste nästan såga ner honom på tygeln för att han ska gå utan att gå med huvudet högt. I galoppen kan han nästan tvärstanna bara för att titta ut i skogen. Tittig har han blivit pga vildsvinen. Han som alltid varit så lugn. Nej, just nu känns det som om jag ska sluta med hästar överhuvudtaget. Man ska väl inte känna sig rädd när man rider ut heller?!

Nej, usch och fy vad tråkigt allt är just nu. Ingen snö bara lera och blask. Fille min islänning har ju eksem på sommaren så det är jobbigt nog. På vintern mina två som är lösa i magen. Nej, nu slutar jag snart med hästar.

I kväll prövar jag mitt sista halmstrå. Proviva med nyponsoppa åt dom. En del säger att det är bra för lösa magar. Sedan vet jag inte vad jag gör.

Billiga hästar till salu!!!

Carola

Mandysan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

GråterVa synd!!!

Du verkar ha en massa otur nu men det blir säkert bättre snart!
Ge inte upp!

MVH
Amanda

Linda
0

Hej

-Våran gamla häst har lika problem som dina men inte lika mkt.

-Jag tycker du ska direkt rådfråga kunnig analys expert på SVA om råd.

Jag tycker lite att det ser ut som magsårs symtom men eftersom jag vet att du ger bra foder, långa dagar ute i hagen går min teori isär.

Vi fick rådet att sluta ge blöt mat (betfor, morötter och dyl) det hjälpte faktist, tydligen kan betforen bara rinna igenom vissa hästar.

Och det där om vildsvinen det är ju hemskt mina vänner i Bålsta har lika problem..fy och möta en arg galt..

Lycka till och hoppas det blir bättre…

Rebecca
0

Hej Gejsa

When I started reading I thought exact what your vet said bacteria in the Tarmen, but then I also thought  about mask… I know you have avmaskad though I wonder even if there are some still in there … did the vet give you any options if this stuff didnt work… I would be contacting him again and saying it didnt work where do you go now ???

I was thinking a stomach drench …just to make sure all the mask are out and there are no larve in the stomach…

Horse nutrition also needs to be looked at… make sure your not changing the horses diet to often and never change the food sorts to much…. If all fails and until the horses tummy feels better I myself would be going back to real basic solid feeds.

Gosh I hope your horses tummies are better soon …

Dont give up yet !!!

Good luck

Rökkvadis
0

Stackare där! det lät ju lite possitivt häromdan… synd att det inte fungerade….

Linda
0

Här är en bild vi tog förra månaden den enda som blev något sånär ok…Gör henne inte rättvis men tänkte att den kunde muntra upp dig..

Det är Louise min stalltjej som rider.

mvh Linda

gejsa
0

Hej Alla! Tack för era svar. Men jag är så dålig på engelska kan inte förstå allt rebecka skriver tyvärr. Finns det någon som kan översätta åt mig? Skäms gör jag gamla människan.

Linda! Jag ger bara torrt hö nu. Sorro äter ca 17 kg per dygn och Gejsa får 8 kg. Så dom går inte ner i vikt iaf. Dom får inget blött inte ens en morot.

Det kan ju inte vara vattnet heller eftersom det står 7 hästar här som får samma vatten.

Trodde också att det kunde vara magsår. Med tanke på Sorro som inte fick vara hos Soya på nätterna. Eftersom Soya ville ha all mat själv så hotade hon Sorro så han ville ju inte stå där från 3 månaders ålder. En häst kan ju se lugn ut och ändå vara stressad inom sig. Men veterinären sa att då brukar dom slå med tänderna skrapa mot magen osv. Dom har inga symptom alls. Man ser inte att dom har diarre om man inte går och tittar under svansen. Ja, jag förstår faktist ingenting. Fille däremot fick ju magsår av all medecin när han stod på Strömsholm i våras i 12 nätter. Men han fick inte diarre av det.

Var kan man fråga SLU har du telefon eller mejl?

Äntligen fick man se Soya. Tack! ´Men jag kommer när hon fölat var så säker. Skrattande

Rökkvadis! Ja, det verkade så bra men så vart dom lösa efter ett dygn utan colicure.

Jag la i ca 2 dl proviva nyponsoppa i deras matskålar till kvällen. Får se om det hjälper.

Carola

gejsa
0

Linda! Nu när jag tittade igen på fotot så såg jag, vad då? Jo, vojlocken är samma som jag har till Gobban. T o m samma färg. Köpte den på Hööks. Tyckte att den passade Gobban som är fux som Soya så jag köpte en till för en vecka sedan. Den ska jag ha när den andra blir så sliten. Tänk vad lustigt!

Har alltid haft grönt eller vinrött förut.

Carola

gejsa
0

Mandysan! Vad är det för "spökhäst" du visar? Förvånad

Carola

Kiara
0

Jag tycker att du ska börja med att skicka in ett träckprov på hästarna, just för att ta reda på att du är av med all mask.

Sen får jag en känsla av att dina två problem är samma problem, vildsvin. Det kan inte vara så att vildsvinen söker sig närmare stallet när jakten börjar och att dina hästar störs av lukten på nätterna. Lukten av gris är något som dom flesta hästar hatar, är det så att det smyger små nassar kring ditt stall på nätterna.

Vildsvin går att hägna ut genom att man har en låg el-tråd på 10-15 cm över marken runt stallet, det skulle jag pröva med.

Halmstrå, ja det är bra om du kan ge hästarna halm att äta om du inte redan har halm och försök att räkna en foderstat med så mycket hö/hösilage som möjligt och lite kraftfoder som möjligt för att få lugna hästar som får mycket fibrer för magen att jobba med. Har du problem att få tillräckligt med protein så pröva med lusern hack, inte pellets. Försök att överhuvudtaget undvika pellets då bindemedlet oftast är skellatin (djurben) och hästar är vegetarianer och ska inte äta köttprodukter viket skellatin är.

När jag räknar foder så räknar jag fört ut hur mycket hö/hösilage dom kan äta för att täcka energibehovet sen kollar jag att proteinet räcker om det inte räcker så drar jag bort lite av hö/hösilage och fyller på med lusern och ev. annat kraftfoder i år fick jag komplettera med soja till unghingsten. Jag ger mina hästar fritt med mineraler och köper hinkar dyrt men enkelt. Om du tänker börja med mineral hink så börja efter jul jag gjorde misstaget att börja före jul det året jag började med mineralerna och eftersom hästarna äter mer i början så rök 1800 kr av mina julklappspengar till mineraler. Nu så äter hästarna en mer rimlig nivå så jag lägger ca 450kr på mineraler var 6:e vecka och det tycker jag är ok till tre hästar.

gejsa
0

Kiara tack för ditt svar. Men räknat foderstat har jag redan gjort. MItt hö är analalyserat och jättefina värden i. Det räcker gott och väl att dom bara får hö. Dom tål inget annat. Dom kan inte äta hösilage, kraftfoder eller morötter, äpplen, mineraler ingenting. Deras magar tål inte hö just nu ens.

Sedan det här med grisarna har inget med att göra att dom är lösa i magen. Min fjording har alltså haft det i 3 vintrar nu. Det går över så fort dom får gå ut på bete. Jag kan fodra dom med bådet betfor och kraftfoder när dom går på bete utan att dom ens blir lite lösa i magen. Sorro har haft det blir andra vintern nu.

Nej, det är något som stör tarmbalansen när dom blir avmaskade. Det är ju så starkt medel avmaskningen.

Halm får dom äta hur mycket dom vill. Dom står på halm i boxarna. Men lilla Sorro som bara är 153 cm i mankhöjd, alltså liten häst. Äter ca 17 kg torrt hö per dygn.

Grisarna är inte runt knuten vid vårt stall utan dom korsar vägarna där vi rider på flera ställen. Dom går ju samma ställen varje kväll. Det har blivit stora lerstigar där dom går. Men dom går utefter skogen vid ena hagen.

Men jag är lite förhoppningsfull i dag faktist. Gejsa var inte lös i dag. Men sorro fick jag tvätta. Gejsa hade ätit upp provivan men inte Sorro. Vet inte om det inte var colicuren som iaf har börjat att verka på Gejsa. Vi får se om ett par dagar. Kan ju köpa en kur till åt sorro om det verkligen släpper för gejsa. Det är det ju värt om det fungerar.

Carola

Mandysan
0

#8 Det är en liten gullig Golden Isac som undersökte kameran när jag hade hängt undan den! Jag fattar inte hur han lyckades ta den bilden själv!Förvånad Men vem vet han kanske fick lite hjälp….

MVH
Amanda

Kiara
0

#11 Satsa inte på att bli fotograf men jag tror den är tigreratmelerad Fundersam

gejsa
0

Ja, du ser det var ett spöke som tog kortet iaf. Skrattande

Mandysan
0

#12 Nä, det ska jag  inte och lilla Easy borde inte bli fotomodell hellerGlad!

#13 Aaa, det måste de ha varit!

Jag skickar me en till bild!

Amanda