Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3252 ggr
anaprincess
0

häst springer in i bil

Otroligt att den inte gjorde illa sig :O LÄNK

bubbelbubbel
0

men gud. vilken syn.

stackars förare, undra vad man tänker?

anaprincess
0

#1 Jag skulle nog vara väldigt chokad. Men det är ändå konstigt att hästen inte vicker undan ist för att hoppa rätt äver bilen.

lisette
0

jag tyckte det var konstigt att hästen klarade sig med lindriga skador. ser ut som om den har i sönder hela vindrutan och taket?

anaprincess
0

#3 Bil rutor är ju konstruerad så att det inte blir glasspliter på samma sätt som en vindruta. Dom är mer seg så att säga.

lisette
0

jag vet, är gift med en glasmästare. ;) men likväl så är det väldigt konstigt för den kraften som blir när det smäller är ju enorm,

Marrsson
0

Men framgår de hur hästen mår efteråt? Den trycker ju ihop hela taket och den bör ju skadat buken då? Såg klippet på AB igår och där sa dem ingenting om hur de gick för hästen.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

anaprincess
0

#6 dom sa ju att hästen och föraren klarade sig med lindriga skador.

Birke
0

Oj h****e!!! Skulle velat ha sett hur hästen rörde sig efteråt, för det där med lindriga skador låter lite fl enligt mig om man kollar på bilen :O

anaprincess
0

#8 Det var ju mest vindrutan som trycktes in. Sen får dagens bilar bucklor för minsta lilla, jag råkade bakain i en bil en gång och det förstörde hela bakluckan på den medans min bil som är en gammal bil inte hade en skråma ens. Så det gick nog bra för hästen förutom ytliga sår kanske.

Alex
0

Som #9 säger så behöver det inte ha vart så illa. Bilen såg ju inte ut att köra värst fort i alla fall, och en bil är ju konstruerad för att "gå sönder" vid kollision. Och hästen ser ju ändå ut att glida rätt bra över bilen, den verkar ju försöka hoppa över. Så skadorna behöver nödvändigtvis inte vara så illa.

Men obehagligt ändå…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Birke
0

#9 För hästens skull får man hoppas på det :)

petronellaa
0

Men gud, stackars häst! och bilförare….

Birke
0

Undrar om hästägaren får betala stora pengar för allt hästarna har ställt till med….

sthlmsjenna
0

#2 konstigt är det allt, men min häst hoppar också framför bilar/lasbilar när han blir rädd.

#13 hästar går först i trafiken, dvs. om en olycka händer så är det aldrig hästens fel. därför behöver aldrig, enligt lag, hästägaren betala något.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

Birke
0

#14 Men det ÄR va ägarens fel som inte har koll på djuren. Bilägaren kan vell inte gå ur det där utan ersättning :O ?

Marrsson
0

#15 De är lite underliga regler men i princip kan en bil stå parkerad och du kan rida förbi den. Hästen kan då bli rädd och sparka till bilen. Då är det faktiskt BILÄGARENS fel!

De hände min kollega förra året. Bilägaren va såklart jätte arg och min kollega ville inte ha ovänner på "byn" så hon betalade faktiskt bilägarens självrisk.

// Marielle

Birke
0

#16 Okey.. Det är bra att veta! Tack. Knäppa regler enligt mig.

anaprincess
0

#14 gåller inte bar det om det är en ryttare med? Sen är det här utomlands så tror knappast att dom har samma regler som här.

#17 tycker det är bra då jag själv stött på så många knäppa människor på diverse fordon när jag ridit. Hade inte du blivit arg om du ridit och nån tuttat bakom hästen så den blir rädd och sparkar på fordonet och du får stå för det? Fanns inte reglerna så är det ord emot ord, och det slutar aldrig rättvist.

Birke
0

#18 Nä som tur har jag aldrig det, men jag tkr det är fel i just detta fall när bilägaren inte har ngt med det att göra.

jackiejohn
0

Ojoj här gick de undan :O ja hade fått en hjärtattack om de va ja som satt i bilen, men de är lite samma som, har ni aldrig kört på en älg? De har vi iaf den sprang rakt över vägen kom från ingestans vi körde på den den rulla upp på rutan/takt spräckte hela rutan och bilen blev bucklig, älgen glider ner igen reser sig upp igeg kollar sig omkring och springer sedan iväg. Vi körde på benen så han flög upp och han klara sig (vi hade givetvis eftersök på älgen men fan varken blodspår elr nån död älg) - Så ibland ser det mycket värre ut än det är! :) men nog såg de lite konstigt ut..

Gronstedt
0

Ännu en olycka, betydligt värre Gråter.

anaprincess
0

#21 citat från artikeln"- Jag vet inte hur många hästar jag mötte men jag såg två. Hästen kastades upp på framrutan och träffade sedan stötfångaren där bak, säger Villagra till lokala medier."

Han hade ju inte koll på nått hästen nuddade inte ens bilen efter att han körde på den.

jackiejohn
0

Usch! Läste ni alla kommentarer då?

Gronstedt
0

Undrar hur det gick för de andra hästarna, det ser nästan ut som om de springer in i sidan på bilen.

anaprincess
0

#24 dom vände ju.

Birke
0

Hämskt att olyckor händer, men en vildhäst mindre är bättre än skadade männiksor.

Marrsson
0

#26 rätt tänkt. De kunde vart en "flock" människor..

// Marielle

Gronstedt
0

#26: Jag håller faktiskt inte med.

Birke
0

#28 Vad gör en vildhäst mindre för skillnad i världen? Visst, synd om hästen, men tur att det var den där hästen istället för ett gäng människor.

Gronstedt
0

#29: Jag förstår att du tycker det, men jag håller som sagt inte med. Det finns betydligt fler människor än vildhästar och förlusten av en vildhäst är en större olycka för världen än förlusten av en människa. Inte för människans nära och kära förstås, men för världen i stort.

Birke
0

#30 Så kan man se det ja.

Birke
0

#30 Skulle du förresten hällre köra på en häst lr en människa? :O Lr hällre se att ngn av dina nära o kära blir mos i stället för en enda häst? Vet inte hur du tänker, o är lite nyfiken ;)

Alex
0

#30 Skulle du se det på samma sätt om det var någon familjemedlem till dig som körde på en häst och dog? Säg t.ex sambo, barn, förälder, nära vän eller liknande. Skulle du tänka "tur att hästen klarade sig i alla fall" eller "Bättre att h*n dog än hästen"?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

kan ju känna att det är idiotiskt att ha ett rally där man vet det strövar vilda hästar. det kan ju bli dödsolyckor både på människor och djur, inte bara djuret som i detta fallet.

men jag håller med ovanstående, bättre med en häst än en människa faktiskt. även om jag kan tycka man får skylla sig själv lite om man kör i de hastigheterna på sådana ställen.

Birke
0

#34 Vi har rally här bland vilda älgar o galna elefanter (skoj om det sista ;) ) Men dom har nog ingen annanstans att ha rally kan jag tänka mig, då vilda djur är så gott som överallt.

cordenia
0

usch vad hemskt det är med sånda här olyckor :(
skulle nog få en hjärtattack om det var jag som framför ratten om det hände en själv

JMax
0

Fy så otäckt! Vilken vidrig bild på "rallyolyckan" hästen bara flyger som en vante…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!