svar ridskola
fortsätter diskussionen här om varför vi säljer ridskolehästar efter 5år.
snuttan. givetvis försöker vi lära eleverna rida bra, men man kan ju inte komma ifrån att nybörjare är nybörjare och de rider inte perfekt, vilkket givetvis sliter på hästen. man kan tien frövänta sig att alla elever rider hästen i form första ggn, eller hur?
givetvis trivs inte alla att tävla, och alla håller itne för tävling. vi skulle ju iten sälja hästen som tävlingshäst om den inte höll. tex skulle jag aldtig någonsin påstå att denna ponny kunde hoppa Sm, för dennes kapacitet är inte där.
vi försöker variera ridlektionera för ponnyerna och hästarna, men det är svårt att göra det. vi rider ute på utebana när det finns möjlighet för detta, i princip till det blir för kallt/hårt. vi försöker rida i skogen med våra elever, men vi kan itne heller göra det allt för ofta, eftersom att det inte utvecklar eleverna på samma sätt. (visst är det viktigt att rida i skogen med, men man kan ju som instruktör inte påverka sits eller annat i skogen). så uteritterna blir kanske 2 ggr/termin. absolut blir det mycket manegetid, men på helgerna försöker vi i mån av tid rida ut hästarna. vi utbildar också vidare hästarna så mycket vi kan, men det är många hästar och lite tid. vi gör detta ca 2ggr/termin och då hinner vi inte med alla, utan de som behöver det bäst. sedan försöker vi lämna ut hästarna över sommaren till elever som kan jobba med dem efter betet. men detta är åxå en bristvara på folk som kan rida bra, ofta vill de inte ta på sig en massa hästar och ponnysar på utbildning utan att få något tillbaka.
jag tror säkert att du är kritisk till ridskolor och hur som styrs. man har tyvärr itne samma möjligheter som man har med en privat häst. och vi är medvetna om detta. därför säljer vi våra hästar efter 5 år. jag tycker det är humant om något.
Svarar Bubbelbubbel i #12. På min ridskola är det ingen förutom 1 som är tjurig. Och hon är snällare nu, går med mer rutinerade. Jag sköter/medryttare på henne. Har haft föl, så hon fick vara lite ledig några månader, blev faktidt lite snällare då. Hästarna som inte trivs gör 'vi' ju nåt åt eller säljer typ.
Har skrivit i nån annan tråd, tror den hette ridskolor hur det är på min ridskola. Alla hästar har minst 1vilodag i veckan, mycket utevistelse, noga med att få mat som belöning efter ridpass. Även unghästarna och den gamla blir bostade o pysslade med. Stora fina hagar med träd i. Hästarna går aldrig själva ute i hagen utan i flock. Går inte heller samma hela tiden. Ridskolehästarna får köras/rids ut av skötarna minsta en gång i veckan. Ibland blir det promenix, om inte, är det hagen. Aldrig så att de står inne flera timmar o gör ingenting.
Ungefär lika mycket sport/jul/påsklov var. Medryttarna får nämligen komma upp på vissa lov (utom sommarlovet) och rida ut i skogen, men då på olika hästar, inte bara favoriten p ga att alla hästar ska få ungefär lika mycket ledighet. Läs mer i den gamla tråden, kan försöka putta upp den.

ems - jag tycker det låter som om ni bryr er om hästarna. att göra sig av med dom efter fem år sliter ju på barnen som rider hästarna, men man får ju tänka på hästens bästa.
kolla på min oskar. han har ju gått där i minst femton år. hur roligt har han tyckt det var tror ni?
precis vad jag känner med…
Tycker också det är väldigt bra. Tror inte man kan se på alla hästar om de trivs eller inte, en ridskola är ju en stressig miljö med tanke på alla som springer runt där hela dagarna.. Och hästar hanterar stress olika. Det finns ju s.k aktiva och passiva hanterare. Det är de aktiva vi ofta ser som stressade då de verkligen stressar upp sig och blir "galna" (dålig på att förklara..). De passiva däremot kan "frysa fast" eller också bara bli apatiska, finna sig i det de gör utan att bry sig.. För att de liksom inte är riktigt med på vad som händer, stänger ute allt liksom. De skulle ju kunna ses som "perfekta barn/nybörjarhästar som trivs" fast de egentligen är stressade och tycker miljön är jättejobbig.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Alex, jag tror det du beskriver är inlärd hjälplöshet… "…." pratade en del om det, och i FEI's dressage forum komité's utredningsrapport står det en del om det.
Tycker det verkar bra att sälja hästarna efter 5 år (såvida man inte gör som min första ridskola som köpte in unghästar, och hade nästan bara dem, fast de såldes tidigare än efter 5 år)
Men man får se lite till individen också, det finns ju de hästar som älskar att vara på ridskola (även om de förmodligen är rätt få) och då tycker jag att man ska låta dem vara kvar.
#6 Nejdå, jag kanske har formulerat mig lite konstigt, är väldigt dålig på att förklara och det här var väldigt svårt.. Men det finns faktiskt hästar som hanterar stress på det viset. Det är väldigt vanligt hos islandshästar, bl.a.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
jag tycker också ni gör rätt ems.
på min tid på ridskola, det är ju iof många år sedan nu, men då stog hästarna påklädda i boxen och gick in och ut därifrån till ridhuset, fram och tillbaka, vettesjutton om dom hade några vilodagar eller inte, men det kan inte varit ett roligt liv.
och jag kan inte heller minnas att det fanns skötare på dom hästarna, men vad vet jag. det är många år sedan nu…
..det är ju dock lite svårare när det gäller hästar och människor om man ska göra en jämförelse, en människa kanske trivs med att gå och stampa och göra samma sak i 40 år, medans andra hatar det, samma sak är det väl med hästar, problemet är ju bara att dom inte kan säga det. därför tycker jag det är mest humant att dom säljs vidare, för ett mer varierat och kanske mer lustfyllt liv. med förhoppningsvis en och samma person, eller två, eller tre, men inte 100 olika ungar på en vecka…
vi har vilodagar på lördagar, plus en dag i veckan till när eleverna har teori. så totalt 2 dagar i veckan. de har bete i 5 veckor och sedan igångsättning hos någon som känner dem. vi har även en veckas vila under hösten coh en under våren. dessutom får dom vila några dagar under julen.. jag tror att ridskolans hästar har det rätt bra. ridskolor har höga krav på säkerhet, hur stallet är, deras skötsel m.m. jag menar, hur många hästar står inte ensamma i en liten hage som vanvårdas? ridskolans hästar är alltid i toppskick och skos, klipps, vaccineras, avmaskas osv regelbundet. hur många andra hästar kan skryta med att utbildade ridlärare kollar dem varje dag och att de blir kikade på av 2 st hippologer varje dag?
de är ute i hage i flock mellan 7-14 varje dag.
Ni gör helt rätt!
Har inte följt diskussionen innan, men vadå "sliter på barnen"? Hästar säljs och hästar dör, välkommen till verkligheten. Det behöver man lära sig som barn också.

sliter på barnen - det är jobbigt för en 10 åring att deras favorithäst försvinner iväg! ;)
#12 Som sagt, lika bra att börja lära sig. Dessutom ska inte hästarna få lida pga att ett barn inte vill att dess sköthäst ska säljas. Hela saken är ju helt absurd!

tro mig jag menade inte att det var synd om barnen. det var ett litet ironiskt skämt. och som sagt, jag tycker att ems ridskola gör helt rätt. så jag förstår inte riktigt vad du blir så upprörd för?
#14 Jag trodde på fullaste allvar att någon i den förra tråden hade "barnslitaget" som argument för att man inte ska sälja hästarna efter fem år ;)

#15 *fniss* nej så var det ju inte… :D

det är ju även bra för vissa hästar och ponnyer att vara på ridskola i några år, att känna på ridskolelivet kan vara bra för vissa hästar och ponnyer.

hur kan det vara bra för ngn häst att känna på ridskole livet?
undar jag med..Om jag var hä'st skulle jag inte välja det ;)