Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketttävlingar
Läst 1474 ggr
Cilla89a
0

tävlingsdags igen.

jupps, idag var det dags för tävling igen, vår 2:a lokala..
LB:1 och LB:2 denna gången..
brimad har börjat få lite extra energi nu, vart den kommer ifrån vet jag inte, märkte det på träningen i tisdags att han var extra pigg, antagligen är det för det börjar bli höst, även om det är ganska varmt på dagarna är det inte alls samma värme som innan, inte alls så tryckande..

så i onsdags blev det skritt, torsdag vila och i fredags (igår) så var det planerat att jag skulle rida ner till fältet och rida igenom honom ordentligt, dels för det lösgörande och dels för att känna om han fortfarande var väldigt pigg.. MEN i torsdags kväll så tappade han ena framskon när han skulle in från hagen..
så igår morse var det att ringa hovis som skulle komma 13-14, men kom 20!!!! så det blev ingen ridning eftersom det blev alldeles för sent, skulle hinna fixa Brimad sedan, smörja och dona..

så idag hängde mitt liv på en skör tråd hela dagen ;) visste att han var pigg så jag började rida fram en timme innan start, så oooootroligt bra känsla jag hade, annars när han är pigg så brukar han gärna vilja lägga sig i handen, eftersom jag vet inte hur jag ska rida energin, så jag rider för mycket med handen och då blir han sur och lägger sig i handen istället.. men idag var han SNORFIN! det var bara att sitta och njuta..
och han var lika fin inne på banan, men eftersom han var så på hugget så hade han svårt att stå stilla i halterna, så det drog ner på poängen avsevärt, men det var väl de enda problemet vi hade i LB:1, så vi fick 66.9% och hamnade precis utanför placering.. lite surt, för hade han bara kunnat hålla sig i skinnet och stå stilla och fint som han annars alltid gör i halterna så hade vi säkert blivit placerade.

sedan var det 3 timmars väntan och jag hoppade åter upp när det var 1 timme kvar till start och jag tänkte "nu måste han väl chilla lite" men ack så fel jag hade ;) lika på hugget fortfarande, om inte lite värre faktiskt!! fast han var fortfarande JÄTTEFIN, men vi fick problem inne på banan, det började med att han tyckte vi skulle avancera och inridningen blev i galopp ;) och sen tyckte han vi skulle fortsätta i galopp och inte alls hälsa på domaren, så halten blev sen och han dök i halten.
sen vågade jag inte riktigt sattsa i mellantraven för jag var rädd att han skulle slå om till galopp. och sen i galoppfattningarna som han annars gör klockrent, FATTAR FEL!
snacka om att ha noll koncentration på matte ;)
så det blev ynka 62,3%, fast domaren var ganska återhållsam med poängen för alla.
vi slutade i alla fall 4-5 utanför placering.
men trotts hans bristande koncentartion är han förlåten ;) för känslan var verkligen toppen!! så lätt och fin och framme för skänkeln hela tiden :)

men nu blir det lugnt några helger, var ju iväg senast 9/8..
är ganska gott om tävlingar här i höst, så det är bara att välja och vraka ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Thorsson
0

Synd att ni inte blev placerade, men kul att det kändes bra iaf! :) Himla kul att han var taggad både första starten och 3 timmar efter! :D

Cilla89a
0

#1 lite irriterande, för annars kräver han inte särskilt mycket ridning innan han blir trött, och jag tänkte hej och hå jag rider han trött, men icke, trotts att jag suttit på honom 2,½ timme sammanlagt så var han lika energisk när vi travade av ;) haha!
kanske är det höstvibbar, eller så börjar han helt enkelt bli starkare och starkare, så han orkar mer och kräver mer aktivering ;) fast det har kommit från en dag till en annan, så jag tror nog det är lite höstvibbar.. ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Yessica
0

Tycker det var bra gjort att få över 60% i båda ändå! Glad Du får tänka på att om han skulle vara helt slut skulle det kanske inte gå alls istället. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi