Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1934 ggr
NinaToy
0

Exteriör

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om min ponnys exteriör? FRAM MED DET.:D Jag vill höra både kritik och bra saker.

NinaToy
0

Bild nummer 2. :)

NinaToy
0

Huvudet. :)

Robinsnel
0

sicken konstig ögonfärg! O alldeles för stora näsborrar! :P lol (kikade in en sväng från iller i fokus o detta var ju sannerligen ingen iller..)

Maja
0

Har inte så stor koll på hur "vanliga" hästar ska se ut, men jag tycker att han ser trevlig ut!! :)

NinaToy
0

#3# Haha ;) snyggare än dina illrar iaf..:D

Robinsnel
0

u wish :P

Murre_Uddiz
0

putt. Ska ingt säga, dålig på exteriör..:P

Snuttan
0

Jag kan öva lite mer :p Men du får ta det men en nypa salt eftersom jag är nybörjare och håller på att lära mig…

Tycker han ser ut som en välmående ponny, bra hull, fin päls, fint musklad.

Tycker han har en fin rund överlinje över baken och ryggen, men är inte helt propetionelig då rygg-linjen är längre än överlinjen i baken.. Har även ingen naturlig välvning i halsen, utan den är lite lågt ansatt och aningen kort i överlinjen.

Bogen tycker jag är bra när man ser till helheten, men när jag sitter och stirrar på den för sig själv skulle jag vilja ha den lite mindre sluttande, lite rundare. Rundare bog och mindre slutande ger överlag runda steg och högre steg - bra minnes regel :p

Tycker han har fina överarmar och framben.

Hyffsat lång rygg och länd, väldigt sluttande kors. Borde med den vinkeln på länden få lätt att få en rörlig rygg om han kan släppa till framtill i bogen…

Tycker has-bäcken-höft vinkeln är bra, är lika långa linjer emellan, möjligtvis lite längre ifrån bäcken till has, vilket borde ge mer påskjut än samling. Bra böjning i has, lite rak i bakkotorna.

Som dressyrhäst hade jag kort önskat lite mindre raka kotor både bak och fram, rundare bog, större bak och lite längre framben.

Som hopphäst skulle jag vilja ha aningen längre mer välbalanserad/ande hals och större rundare bog.

Tycker det ser ut som en hållbar häst. Bra ben, ser raka ut framifrån också?

NinaToy
0

#8# Jag är också nybörjare och skulle vilja lära mig mer vilket jag gjort av ditt inlägg! ;D Tack för att du tog dig tid att skriva det. :P Har du några tips på hur man ser att has-bäcken-höft vinklarna är bra? Han har inte särskilt höga steg fram faktiskt.. :P hehe.

"men är inte helt propetionelig då rygg-linjen är längre än överlinjen i baken" vad menar du med det? ;P Tacksam för svar! :D

Snuttan
0

Gjorde en bild som visar båda sakerna samtidigt :p Är lite slarvigt gjort så det är inte alltför exakt nu…

Först höft-bäcken-has vinklarna (röda mojjset) och propotionerna emellan dem…
Helst ska dels de två spetsarna ha samma grad-vinkel, alltså hur brett det är emellan dem, och strecken ska helst vara lika långa. De är inte riktgt det på din häst, men jag tycker det inte är alltför stor skillnad.. Jag är inte så säker på hur pass mkt skillnad det är som börjar påverka orndentligt, men men.. :p
Iallafall så har din häst lite längre emellan höftbenet och sittbenen än emellan sittbenen och bäcknet och än bäcknet-hasen.  Men jag tycker vinklen ser rätt mkt detsamma ut. Iallafall jag kan bara de grövre sakerna i hur det påverkar hästen sedan.. :p Din häst borde ha rättså lätt för att bära vikt, inte oödigt svårt iallafall så att det är anmärkninsvärt.

Sedan så har vi den där helhets-grejen.
Det det blåa. är så enkelt som att de mest balanserade hästarna av naturen går lätt att dela upp i tre lika stpra delar. Jag kommer just nu inte ihåg om huvudet ska räknas ihop med halsen, men jag har inte för mig det eftersom det då nog skulle bli ojämnt på alla… Är iallafall som så att man vill att alla delar i stort sett ska vara lika stora, din häst har exempelvis lite liten bak. Att man vill att hästen ska vara propetionelig är för att balansen blir bättre då och hästen får lättare för att både samla sig och trycka ifrån på ett bra sätt. - är alltså något man borde vilja ha inom all hästsport.
Jag hade alltså enligt den principen fel när jag tyckte att han borde ha längre hals.. Men kollar man på lite andra saker så vore det bra med aningen längre hals (om man tar med halsplaceringen, välvningen osv i beräkningen).

horspawer
0

#10 vad kunig du låter =) och värkar inte som att du bara pratar på häller. Var har du lärt dig detta? Har vet att man kan gå kurser som kalas "en hållbar häst" men jag tror det är mycket mer grundläggande.

horspawer
0

Sedan måste jag ochså säja att jag tycker din häst är jätte läcker. Brukar inte gilla vita hästar med råsa ögon, men dena var ricktigt snygg =)

Snuttan
0

Horsepawer: Jag har varit sjuk mkt (& är sjukskriven nu) så jag har mkt tid att läsa :p

Jag läser massor rättare sagt, både böcker och vad andra säger, så tittar jag och testar på hästarna jag rider och jämför med dem och så har jag tur så jag har en duktig tränare som är väldigt hjälpsam och kontakt med ett par andra duktiga personer jag kan komma med frågor till och lyssna på.

Jag har ju ingen egen häst, utan rider bara andras och på ridskolan jag jobbar, så jag har ju många hästar att leka med och prova mina teorier på… Är en fördel med att inte ha häst om man ska vara positiv :p

Linda
0

Tycker du kan ta kontakt med ponnyavelsföreningen och titta när de har öppna visningar för att få en bedömning.

Vänligen/Linda

NinaToy
0

#14# Usch nä, så seriös orkar jag inte va, men tack för tipset! :D

NinaToy
0

#10#, Tack så jättemycket för förklaringarna! Nu har jag lärt mig supermycket på en kväll bara. ;) Så alltså ska hästen inte ha så sluttande kors om det ska vara en rak överlinje? Sluttande kors menar jag med när du mätte från högsta punkten på baken o sen ner till svansroten börjar. :P

Snuttan
0

Inte rak överlinje, men en så mjukt rundad som möjligt, tänk stora mjuka kurvor…

Spelar inte så stor roll om korset är sluttande eller inte i "mätningen" utav överlinjen, den som är i tre delar. Utan där tittar man bara på hur långa de tre delarna är i jämförelse till varandra. Det sluttande korset gör kanske att baken får en annan vinkel och därför blir kortare, är inte riktigt säker på hur det ser ut med det…