Jag behöver hjälp :D
Hejsan!
Jag ska träna en häst som är 16 och han tror att han är 3 -.- Han har inte blivit riden på jääätte länge och jag ska träna han.Och jag har ridit han en gång och han sparkade backut hella tiden. Så jag undrar om ni har några tips om hur jag ska träna han och så, så att han blir "lugnare" och lydig och slutar sparka backut
Det finns padock i när heten och en fin ridmiljö så kom med ett par bra tips på tränings övingar ochså ;D
Varför sparkar han ?
Kul, ont eller inte vill?

Käkar han kraftfoder? Börja med o ta bort allt. Då har du en häst utan så mkt överskotts energie att fokusera på.
jag börjar med den första svaret: han vill väl kanske inte att jag sitter på han 
och nu det andra: Ja han äter kraftfoder fast det är inte jag som ger han kraftforder utan det är hans ägare 

Kan du släppa honom lös i paddocken innan du rider så att han får springa av sig?
Om han inte har blivit riden på länge så är det viktigt att du sätter igång honom långsamt med bara skritt i början, annars kan han få diverse skador.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#3 Om du tror att det är för att han inte vill att du sitter på honom så får du ju börja med att hänga osv. Är det både barbacka och med sadel? Kolla att utrustning passar och att han inte har ont i ryggen. Hur mycket är han riden tidigare? En häst som är väl inriden bör inte börja bocka av anledningen att han inte gillar ryttare även om han inte är riden på massa år.
Jag skulle börja med att gå igenom utrustning och kroppen på honom, har han ont? Om nej gå vidare till att minska kraftfoderivan (hur mkt äter han nu, vad och varför?) Om han är välriden tidigare och föregående två grejer är undersökta så skulle jag prova med att longera honom så han får jobba av sig lite energi för att sedan börja hänga på honom, fungerar det så sitt upp. I början kan det vara smart att bara sitta en liten stund på honom så det inte blir jobbigt. Är han omusklad? I så fall kan det vara att det är jobbigt för honom att ha rttare på ryggen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Men han bockade när hans mamma galopperade i väg med min kompis (eller hon ville alltså att hon skulle galoppera) Och han kan man rida men han bockar så där i bland och han är en rigtig fegis och om man släpper han i tillexempel en padock så får man inte tag på han…