Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1105 ggr
Linjerat
0

Stegring

Igår så hörde jag två tjejer prata om att den enes häst hade stegrat sig under dressyrträningen. Hon lappade till den mellan öronen allt hon hade med spöt så att den gick ner och sprang undan.

Ska man göra så för att en häst ska lära sig att inte stegra? Det verkar konstigt tycker jag, eller vad tycker ni??

Shailina
0

jag tycker man först skall ta reda på varför. Jag red exempelvis en kallblods i norge som stegrade antigen när hon blev redd eller när hon inte fattade signalet och jag inte såg hennes förvirrade små signaler.  Hon stegrade för att tydliggjöra "jag FATTAR INTEEE"

Sen kan det va smärtor nånstans i kroppen förknippat med en särskillt rörelse. Eller nånting som är fruktansvärt fel med utrustningen.

Det kan va hästen stegrar sig i hopp om at få släppa, för att fjanta, av energi… ja altså det finns SÅ många skäl för varför den stegrar sig. Jag tycker man måste ta reda på som bäst man kan, varför.

jag anser alt hästen gjör mitt eget fel till det motsatta är bevisat .) Hur man sen skall åtgjärda problemet… ja, det är en annan fråga.. om man vet varför, så måste man lägga upp en plan på hur man motarbetar. En tränare sa till mig att bästa sätt att undvika en kamp är att be hästen om nåt om man ser signalen på att nu händer "det"

tex min Nikita sparkar några gonger mot gjorden. När jag kjänner hon samlar sig till en spark mot magen så ber jag henne genast trava några steg, eller vända eller nåt som får henne att tänka på nåt annat. Jag vill heller gjöra så enn att avstraffa henne på nåt vis. Men sen finns det säkert tusen andra vis att bota sådana grejer som hästarna gjör som inte jag vet om.. :) och alla kan funka lika bra. Jag tror man måste se på hästen och tilpassa en metod så den passar hästen. Det lär va lättare enn att tilpassa hästen til en metod tror jag!

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Lorita
0

Nej så ska man inte göra, hästen har hjärnan där och det är ju inte direkt lämpligt att slå hästen där och risken är stor att hästen stegrar högre. Man tar tag i ena tygeln och drar huvudet mot rytarens ben så hästen kommer i obalans och hästen måste komma ner på baken för att inte gå om kull. Sen fortsätter man rida som om inget hänt för hästen har redan blivit tillrättavisad.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Yazmine
0

Man ska inte slå sin häst överhuvud taget och framföralt inte i huvudet,finns dem hästar som har tuppat av pgav att man slagit för hårt mellan öronen,inget att rekomendera.Man ska lysna på hästens singnaler det finns alltid en anledning till att hästen beter sig anorlunda.Det finns ingen som har blivit snällare av att få stryk.

steffy
0

jag har hört att när hästen stegrar kan man slå ett ägg i huvudet vet inte om det stämmer?

Lorita
0

Jag fick rådet att om mitt föl (Ametist) sparkade mot mig så skulle jag bita den i hasen, jag har faktiskt aldrig vågat.

Nej ägget stämmer inte lika lite som alla andra huskurer, bra hästhantering är det ända som gäller. Jag skulle vilja se den ryttaren som lugnt sitter på hästen och plockar fram ett ägg och böjer sig fram och krossar det på hästen, jag tror inte man har tid med det och sen brukar jag inte ha råa ägg i fickan och framförallt inte i stallet, brukar du?

NinaToy
0

Min förra tränare red min förra ponny för att han var så jäklig på alla sätt och vis, han reste sig och då slog hon honom mellan öronen och det slutade med att när jag red honom och skulle klappa honom (göra en rörelse frammåt) så vek han undan huvudet och försökte springa iväg.

julia93
0

absolut inte man ska aldrig slå en häst. vet du om hon kollade på hästen när hon slog?  om man inte gör det så blir hästen inte rädd utom den förstår att det var den som gick på. om man kollar så blir den bara rädd och hotad

Eve
0

Usch, vad jag hatar folk som vidtar dessa åtgärder… Varför tar man inte reda på var problemet ligger istället?? Kände en tjej som alltid vände huvudet på hästen motsig när hon satt på och slog den på ganascherna med spöet för att den hade vägrat. Som tur, eller synd (vet inte hur jag hade reagerat) var så såg jag det aldrig själv, men däremot en kompis till mig.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

[Quellii]
0

Först och främst så vill jag inte att nån ska missförstå mig nu, jag är inte för att slå hästar, men, skulle ett föl sparka, tex, så bör man sparka tillbaka, precis som i en hästflock, för att fölet ska lära sig, tänk om en häst sparkar när den växer upp? Det gör inte så ont om ett föl sparkar, men vänta bara tills dom blir större xD

Ett bra tips är att läsa om hur hästar beter sig mot varandra, och läsa lite häst psykologi. Hästen är ju trots allt ett stort och kraftfullt djur som man inte bara kan leka och kela med, men det är jättemysigt och göra det ;)

--> I dethär fallet så tycker jag som dom flesta här på tråden, att man ska ta reda på varför hästen stegrar sig, men man ska absolut inte slå den på huvudet!

lisette
0

ok… igår kväll när jag fodrade hästarna så hade brago dragit ut allt höet och lagt sig på det. så medan han käkade tänkte jag plocka upp det och lägga det i baljan igen.

när jag puttade på brago för att han skulle flytta sig lyfte han på bakbenen och sparkade mig. rakt på låret, jag är glad det inte tog högre upp. han gjorde detta två ggr snabbt efter varandra.

min reaktion på det hela var att han fick sig en knytnäve i baken och jag skrek på honom…

var det fel av mig att reagera så? hur skulle jag ha gjort om det var fel?

han har ALDRIG gjort något sådan innan, kan tänka mig att han blev lite putt för att jag ville flytta honom när han åt. men sparkas ska han ju absolut inte göra. hade det tagit längre upp så hade det ju itne varit bra alls.

Eve
0

Lisette - Din reaktion tycker jag var bra.Du har rätt tt reagera som du vill och på det sättet skulle en häst i flocken också göra.. När hästar i flocken lär andra så biter de oftast till hårt och sedan smeker på det stället efteråt, som att säga "det där var fel, visa respekt, men jag är inte farlig"

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

gejsa
0

Du gjorde helt rätt lisette. Själv använder jag rösten rätt så mycket med mina hästar. Brukar fungera oftast. Men när Gobban höll på att bita mig mycket när han kom så bet jag tillbaka. Det gjorde honom väldigt förvånad. Nu för tiden så låtsas han bara att bitas. *ler*

Alex
0

#10 Jag håller med Eve och gejsa. Visar man inte att det är fel beteende, utan tillåter hästen att sparka, så lär den ju bli farlig tillslut..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Quellii]
0

#10 Bra reaktion! Det finns ju dom som "låter" hästen sparkas och bitas, men då blir ju hästen tillslut farlig som Alex säger.

E_hjo
1

#4 Hahaha!
Ska man ha med sig ett ägg varenda gång man rider då eller?
Hihihi ;)

Murre_Uddiz
0

När jag bet tillbaks på en häst som bet mig (det var inte så jättehårt så att jag börja gråta precis, detta var en unghäst,) sa dom andra i stallet ååh, vad äcklig du är! Haha, hästen blev iaf förvånad.

När en annan häst sparkade mig sparkade jag också tillbaks, inte så hårt då, men den blev förvånad och jag kunde fortsätta borsta utan sparkar =)

lisette
0

vad bra att det var rätt reaktion. jag tänkte faktiskt inte över hur jag handlade utan det var vad som kom… jag blev bara så paff att han gjorde så…

#15 tänkte samma sak… D:

Alex
0

Det där med ägget har jag hört i alla fall ska vara för att hästen ska tro att den har slagit sig så hårt så det rinner blod, eller något, och den inte ska våga stegra igen pga det. Stämmer det? Förstår i så fall inte hur det skulle hjälpa faktiskt..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

steffy
0

15# jag vet inte med jag har hört att man kan göra det om man har en häst som stegrar.

Lorita
0

Nu var det så att Ametist han sparkar inte, det var det fantastiska rådet att bita hästen i hasen om den (fölet) sparkar som jag reagerade på. Jag har inte vågat och kommer nog aldrig att våga heller, inte på något föl eller häst.

Skulle en häst göra något fel så måste man reagera, då är rösten och kroppsspråket fantasiska hjälpmedel, Lisette helt rätt man kan ju inte vara menlös mot sin häst heller.  Bita, sparka, knö och stegra (om det inte är på befallning) är helt förbjudet i mitt stall och det vet hästarna och det ska alla hästar veta.

Ägget kan inte funka, det skulle ta för lång tid att få fram ägget ur fickan om hästen stegar och man har 3 sekunder på sig att reagera sen är det kört då är hästen inne i nästa moment i livet.