Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 3591 ggr
[LoveNasse]
0

Barfota

1 Kan man låta en häst gå barfota om man rider på ridbanan och skogen och undviker hårda underlag?

2 Vad är för och nackdelar?

3 Hur ofta behöver hovarna verkas på en häst som går barfota..?

4 Hur funkar det på vintern när det är isigt i tex hagen?

5 Eller kan man ha skor några månader på vintern när det är som hårdast och isigast och sedan låta hästen gå barfota?

6 Vad tycker ni om att ha hästen barfota?

Cilla89a
0

1 Kan man låta en häst gå barfota om man rider på ridbanan och skogen och undviker hårda underlag?

Det beror på individen, vissa hästar kan gå barfota, andra inte.

Det bästa för hästen igentligen är ju att gå barfota, hästar är ju inte gjorda för att ha skor på hovarna. Och det är ju det billigaste också.

**
6-8 vecka. **

Då är det ju som bäst att ha en barfota häst, slippa brodda och grejja.

5 Eller kan man ha skor några månader på vintern när det är som hårdast och isigast och sedan låta hästen gå barfota?

Det låter inte som en bra ide, det är oftast en häst som gått med skor, som är svår att låta går barfotad.

Det är ju billigast, och bra om hästen fixar att gå barfota. Min klarar dock inte det.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Animal-3
0

En häst med bra hovar kan gå på alla underlag utan skor. Sedan en häst som alltid haft skor eller har sämre hovar kan inte det. Vissa klarar det på mjuka underlag. Just vid över gång från skor tillbarfota kan hästen öma och bör få gå på underlag den klarar. Går övergången bra kan den gå utan problem på alla underlag.
Har man en häst som klarar att vara barfota i hage kan man alltid skaffa boots och ha när man tränar.

Fördelar är att hästen oftast får bättre svikt och går mer naturligt. Det stimulerar också blodsirkulationen. Ska finnas någon film om detta (mins ej vad den heter) då visar de också i slowmotion hur skor resp. barfota påverkar hästens rörelser.
Enda nakdelen jag kan se är att vissa hästar har hovar som inte håller för det.

ca var 8:de vecka dock olika beroende på häst. Vissa sliter mer och andra minde.

brukar inte vara några problem, har man inte hästen broddad brukar dom säga att det är bättre att den är barfota.

Ej någon bra ide. Att det är hårt behöver inte vara något problem för en barfota häst (lite individuellt men i stort). Men det går att köpa boots som går att broda om man vill ha det vid ridning/körning/annan träning.

Jag tycker det är bra. Det är mkt billigare och i längden "bättre" för hästen, dock bara om den klarar av det. En häst som inte klarar sig barfota (inte slutar ömma eller hovarna går sönder) ska ju klart ha skor men de som klarar sig utan får stora fördelar av det. Hoven stimuleras på ett helt annat sätt. Jag har tur då båda mina killar klarar av barfota livet :)

Lorita
0

1 Kan man låta en häst gå barfota om man rider på ridbanan och skogen och undviker hårda underlag?

Jag, rider mina på barna och grusvägar och har ändå så dom behöver verkas, så det är klar man kan.

Kan hästen gå barfota ser jag mest fördelar då hoven får arbeta naturligt.

Jag ligger på var 6:e-8:e vecka ungefär, man får ha ett öga på hovarna.

Det är bra grepp och brodd ska man inte ha i hagen då dom kan sparka och skada varandra illa + trampa snett och träffa sina egna senor. Man kan ju sanda om man har något extra halt ställe.

Ska du ha hästen brafota så ha den brafota året om, annars så har du skor året om. Att ta av och på skor gör att hästen blir ömfotad vid byte och får spihål i hoven som det kan komma in bakterier i och skada hoven.

Med alla hästar barfota så är det mitt första hands val men behöver hästen skor så ska man sätta på skor.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[LoveNasse]
0

TACK för alla svar :D

lillNasse
0

säger själv att bättre finns inte, det är till och med bättre för hästens fötter. Om du vill veta så fråga olika hovslagare.

HannaT
0

#5 Det finns hästar som inte klarar av att gå barfota, så det är dumt att säga att det är det bästa för alla. Det må vara det bästa för plånboken, och för hästar med bra hovkvalité - men det är inte det bästa för alla hästar.

Jag har haft 3 olika hovslagare på Kalle och de håller alla med om att han ska gå skodd.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Birke
0

Det är vell så att hästar som har gått med skor hela livet har svårt att bli barfota hästar? Kan tänka mig att det är så..

HannaT
0

#7 Jag tror att det är mycket möjligt. Kalle ömmar väldigt mycket när han tappar skor, och han har (vad jag vet) alltid blivit skodd.

Birke
0

#8b Okeey. Jag skulle vilja ha barfota häst sen när jag blir äldre, men det måste nog vara svårt att hitta barfotahästar, då skor är välldigt populärt..

HannaT
0

#9 Fast hästar vänjer sig nog efter ett tag. Tex kan det vara bra att plocka av skorna när hästen går på sommarbete.

Men varför vill du ha just en barfotahäst?

Birke
0

#10 Det är bra för hovarna, dom kan röra sig mer naturligt. inte för att det är ngt måste, men det vore välldigt trevligt. Just nu har jag en barfota häst o tre sommåste ha skor när de används.

HannaT
0

#11 Då förstår jag :)

lillNasse
0

att låte hästen vara barfota är bättre för den, det är inte naturligt att låta en häst ha skor och fötterna mår bättre.

men jag ska vell inte säga något mer, men det är bara vad jag har lärt mig och kommer alltid att fortsätta med. Det spelar ingen roll om hästens fötter är dåliga eller inte (i sånan fall fins det en anleding varför dom är dåliga och det hjäpler inte att ha skor, då ska man ha boots)

boots förstör inte hoven och är enklare att kunan ta av och på.

HannaT
0

#13 Hur ska boots skydda hoven? Och då tänker jag främst på hovväggar som rasar ihop, och ömmande sulor.

lillNasse
0

men som jag sa, jag ska inte säga nått ;) det är bara vad jag ahr lärt mig. för om det händer sånt me hoven så finns det ju en anledning och skor gör det inte bättre.

men jag sak nog va tyst nu.

Marrsson
0

#15 Men det kan finnas väldigt bra anledning till varför man skor hästen också! Ska man strunta i att rida och motionera sin häst bara för att den inte kan gå barfota?

Om "anledningen" är att hästen ofta går på hårt underlag så den sliter på hovarna.. då måste man sko.

Då hjälper skor!

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Lorita
0

#16 du ser först på hoven att hästen inte är mogen för träningen, vad som sker i ben och leder det vissar sig först flera år senare. Därför kan det vara bra om man begränsar träningen till vad hoven håller för för att få en häst som håller i längden.

Marrsson
0

#17 Så du säger helt enkelt att jag ska bara skritta min häst på mjuka skogsvägar och inte göra något mer.

Han är 14 år och skodd runt om för han är ömfotad och sliter ner hovarna om han går barfota.

// Marielle

Lorita
0

#18 nej så enkelt är det inte för du har redan skor på men har man som jag oskodda hästar som sliter för hårt så rider jag också för hårt och hästen behöver mer tid att bygga upp sin styrka i hoven.

Vill man ta av skrna på en skodd häst så får man räkna med minst ett år innan man kan använda hästen så som jag kan använda mina. Man bör tänka sig för inna man skor och skor man en oskodd (alldrig skodd) häst för att den liter för hårt då är troligen träningen för hård för vad hästen är mogen för.

Marrsson
0

Det jag vill säga är att det finns anledningar till varför hästar har skor!

Vi har diskuterat barfota vs skor massor av gånger och det slutar alltid med bråk.

Vi kan väl vara överrens om att barfota är jättebra men det finns hästar som kräver skor av olika anledningar och då är de bra att de finns skor.

Alla vill att sina djur ska må bra och kunna njuta av att rida och ha häst!

// Marielle

lillNasse
0

sissta saken, jag säger bra att hästens hov är inte uppbyggd för att ha skor, så enkelt är det

Marrsson
0

#21 Du får jättegärna svara på de du skrev tidigare, vilket vis va bootsen behjälpliga?

Som svar på din åsikt i ditt sista inlägg svarar jag:

Man får anpassa utrustning och dyl till ändåmålet.

Hästen är inte gjord för att ha en ryttare på sig från början heller.

// Marielle

Lorita
0
  1. man måste tänka sig för första gången man skor hästen, en oskodd är en oförsörd häst
  2. en skodd häst är jättesvårt att få att gå barfota och frågan är om det inte är bäst för hästen att slippa vara ömfotad i minst ett år. Jag tycker en skodd häst ska få behålla sina skor.
  3. Man måste tänka igenom vad som händer med resten av hästen om den oskoda hästen slits för hårt och måste skos, vi kan inte bara rida tills våra hästar tar slut och sen köpa ny.
  4. Ben är en stor orsak till att hästar går sönder, kanske kan vi lyssna på våra hästar och få dom att hålla längre och må bättre.

Alex
0

Fast riktigt så enkelt känns det ju inte som att det är… Anledningen till att vi satte på hästarna skor från första början var ju för att de skulle kunna gå som vanligt på de hårda underlagen som vi "tvingar" dem till. Skulle de inte reagera när de gick på sånt från början skulle väl knappast nån ha uppfunnit hästskon över huvud taget…

Jag har varit med och ridit in hästar som gått barfota hela livet, men som tydligt ömmat när de reds på hårda grusvägar barfota. Alltså aldrig varit skodda, men ändå fick korta, trippiga steg när de reds på hårt underlag. Och då var det bara väldigt korta stunder. Fick de skor på sig så försvann det.

Så jag tror inte att det är så enkelt att bara de går barfota från början klarar de det. En hästs hovar är inte skapade för att kunna springa på hårt underlag. Det är vi människor som har hittat på det där med asfalt och hårda grusvägar, och vi tvingar våra hästar att anpassa sig efter det. Och alla fixar det helt enkelt inte, utan behöver skor.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Marrsson
0

#24 Bra sagt! Det finns för och nackdelar med de mesta. :)

// Marielle

Loa-bg
0

Bra sagt Alex ;)

Lorita
0

#24 problemet är att resten av hästen inte heller är tränad för underlaget, du tar bort ett symtom utan att göra något åt orsaken.

Nästa symtom kan bli synliga flera år senare och går då inte lika lätt att dölja, att anpassa träningen till hästen är betydligt bättre än att dölja symtom.

Alex
0

Men om det enbart är hovarna då? Hästen har gått på gräs precis hela sitt liv och sen helt plötsligt ska den gå på grus och asfalt som fyraåring. Då är det väl främst i fötterna det sitter? Nu är ju inte våra fötter riktigt likadana, men man vet ju själv hur det är att gå barfota ute på asfalt eller grus när man inte är van, det gör ont. Och inte får vi andra problem för att vi sätter skor på oss…

Vad är det som gör att det blir annorlunda för dem att gå på det underlaget för resten av kroppen, om de har fötterna skyddade? Hur behöver de tränas för att de ska kunna det?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

Jag betvivlar att hästen slutar vid hovarna, leder och senor tar lika mycket stryk som hovarna. Vi får benhinneinflammation om vi tränar för hårt och sätter igång oss för fort på hårt underlag.

Att gå direkt från en mjuk hage till träning på grus, det sliter, jag arbetar upp mina hästar under väldigt lång tid och har inga problem att låta dom gå länge på hårt underlag.

Jag har opererat fötterna i vinter (6 månaders vila)och det syns på dom när jag tränar hårt men känns mycket mer i leder och muskler efter en heldags träning.

Så mina leder och senor (muskler) får lika mycket belastning som mina fötter, det känns. Jag är därför övertygad om att mina ben sitter ihop med mina fötter

Alex
0

#29 Men en unghäst tränar man ju inte hårt, de visar det ju redan första gångerna de bara går på det. Så då handlar det ju inte om för hård träning för snabbt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#30 varje gång hästen landar med hoven så landar den också på benen påfrestningen är lika hård mot lederna som mot hovarna. Har man tränat hästen på hårt underlag redan tidigare då klarar även hovarna träning och då också benen.

Det är en fråga om hur förberedd hästen är för uppgiften, jag har aldrig haft problem med mina och hovarna, jag går från det dom är unga på promenader på vägarna här runt om kring och stärker unghästarna för sin uppgifter. bara 10 minuter kan åstadkomma skad om hästen inte är tränad för underlaget.

Man kan då stoppa symtomet med slitna hovar genom att sätta på stumma skor. Men belastningen på resten av benen finns kvar och man kan då fortsätta pressa hästen mer än vad den är förberedd för.

För mig är det en fråga om respekt för hästen. Sen så om man tar av skorna på en skodd häst så är det en annan sak, där är skadan redan skedd och då tycker jag man ska behålla skorna på om man inte ska ställa hästen länge pågrund av skada eller föl.

Alex
0

#31 Men om man inte har hästen sen den är föl, eller föder upp hästen på ett annat sätt, där man inte hanterar och tränar den dagligen från födseln, då är det inte så mycket att göra åt eller? Då måste det väl vara bättre att sätta på hästen skor när den ska börja tränas på hårt underlag?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

Det krävs inte daglig hantering från födseln det krävs att man lyssnar på hästen. För faktum kvartår leder och senor sitter på benen vars hovar inte klarar belastingen och det är ett tecken på att resten av hästen inte heller klarar det fast symptomen kommer senare.

Jag väljer att stoppa när jag belastar hästen och låta uppbyggandet ta längre tid för att få en hållbar häst. Du kan vist ta en femåring och träna den så att hovarna/benen håller man det tar tid, tid som många inte vill ge sina hästar.

Alex
0

#33 Men belastningen, nu menar ju jag att det är underlaget som gör hästen öm, det blir väl ingen mer belastning på hästen för att underlaget är hårdare? Utan det är ju hovarna som ömmar…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

det först symtomet av för hård belastning är att hovarna inte orkar och hästen ömar, varje gång hästen sätter ner sina ben belastar den dom också dom symtomen kommer senar långt senare men grunden läggs redan nu.

Alex
0

#35 Men hård belastning, kan det komma av enbart underlaget? Jag syftar på hästar utan ryttare, som ömmar ändå.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

jag syftar på resten av benen, det som finns ovanför hovarna, det är den delen av hästen man ska tänka på.

man ska fundera på varför och ge hästen tid. jag vill behålla mina hästar friska länge och den grunden lägger jag nu.

Alex
0

Kan hård belastning komma av enbart underlaget? Om hästen går på hårt underlag utan ryttare, sliter det på benen?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lillNasse
0

jag får helt enkelt ta reda på mer från den person jag hört allt jag snackar om från, eller i alla fall få reda hans namn, för att jag hörde allt det här från hans fru. men tills dess känns det som att jag ska nästan till vara tyst (:

Rexona
0

Såg att några inte förstod hur boots kunde vara bra.
Jag tror nog hon mena easy boots, old macs mm

HannaT
0

#40 Jag tycker att om hästen har så dålig hovkvalité, eller på annat sätt inte kan gå barfota, så är det en bättre idé att sko än att sätta på easyboots. Men smaken är som baken :)

Rexona
0

#41 Ursäkta men jag förtydligade bara typen av boots.
Och ja ska vi diskutera boots så är det bättre att använda easy boots än att fortsätta spika sönder ett par dåliga hovar.

HannaT
0

#42 Det var inte min mening att reta upp dig, så ursäkta för det. Det finns lika många åsikter som hästägare, men jag personligen är för skoning för hästar som behöver det.

Rexona
0

Själv har jag boots, inte pga dåliga hovar, utan pga att det är bäst för just de hästarna. De får gå i gräshagar barfota och rids med boots. Jag har efter många års skoningar bytt till detta, inte heller för plånboken och inte för bekvämlighets skull, för då hade jag haft skor. Det tar nämligen en liten stund extra att sätta på och ta av dom men det gör jag gärna. Dessutom kostar en uppsättning drygt 2000 kr så det handlar inte om snålhet utan om hästens bästa.

HannaT
0

#44 Jag menade inte i tidigare inlägg att alla som har sina hästar barfota har det för att de är snåla. Men jag vet dock att det kan vara så ibland.

Det låter som att dina hästar har det bra och att du tänk igenom ditt val. Själv hade jag inte orkat sätta på easy boots inför varje ridtur, så jag "beundrar" dig för det.

Men ni som säger att det är bättre för hästen att gå barfota: exakt hur menar ni? Det är väl inte så att hästen mår dåligt av att gå skodd? Det må vara "naturligare" med barfotahästar, men om man tänker vidare i den banan så är det inte särskilt naturligt för hästar att stå i box och bli ridna heller?

Rexona
0

#45 Jag tror inte heller hästar mår dåligt av skor,
men dels bytte jag för att hästarna rids oftast bara
1 timme så 23 timmar om dygnet slipper de skor
och kan vara naturligare, jag tycker det ger bättre svikt än järnskor, och jag slipper brodda på vintern, har vinterboots med brodd,
slipper sparkskador i hagen, slipper tappskor.
Fast har som sagt haft skott under 30 år så det är bekvämt,
men träffade en kvinna som hade detta och blev frälst.
Hon tävlar mkt dressyr med easy boots så det är inget hinder för
steget. Jag håller med om att riktigt naturligt kan man inte nå.
Men man kan sträva efter det så mkt som möjligt.
Jag är inte motståndare till skor men detta är min grej nu.

Elshira
0

Alla mina hästar går efter principen att om de kan så går de barfota. Att bara slå på skor med brodd 2 månader när det är som isigast för att de inte ska halka brukar vi ändå göra och de har inte blivit ömma efter pga det.

Endel klarar det, men många hästar som blivit skodda en längre tid klarar inte av att gå barfota och bli riden direkt, utan behöver då kanske en månad eller två för attt ställa om sig.

Men över lag är det ju bra med barfotahästar tycker jag men tyvärr är skogsvägen som leder till den lite finare grusvägen ganska stenig med flera vassa stenar så här är de skodda om de rids mer.

Men för tillfället har min 4-åriga welsh Mountain hingst inga skor och har blivit riden lite från och till nu men då bra på åker/travbana/dressyrbna så då behövs inte det.

De flesta av våra hästar rids dock inte utan är för tillfället för gammla/för unga eller är i avel. Men hade jag haft råd skulle alla mina hästar fått ha skor med snösula och brodd när det är isigt då våra hagar blir väldigt hala ibland… Vissa flöckar kan man ju sanda men när det är STORA pölar så går inte det så bra, särskillt inte med 20 cm snö på det heller… Är livrädd att någon av dem ska halka om de råka gå på isen men än har vi inte haft någon skadad på många år.

Hakuna matata!

Rexona
0

Vill göra ett litet tillägg till mina tidigare inlägg
Har inte tidigare brytt mig om att tänka på ekonomin när det gällt hästarna men blev själv lite nyfiken att se på skillnaden.

Min uträkning

Jag verkar 6 gånger/år a 300 kr x 6 = 1800 kr
Köper 2 st uppsättningar easy boots/år 675 kr x 8 st = 5400 kr

Vanlig skoning inkl verkning 6 gånger/år a 800 kr =4800 kr

Så med facit i hand betalar jag för verkning + easy 7200 kr/år/häst

Hade jag verkat och helskott med järnskor hade jag bet 4800 kr/år

Linnea
0

min travare går barfota, även på grusväg (nu rids han ju inte så mycket) men han sliter ner hovarna för mycket. problemet är att han har så pass dåliga hovar så när han trampar av skorna går hovarna sönder så man knappt får på en ny. efter några gånger så är det omöljigt att sko. han har väldigt långt baksteg så han trampar ofta av skorna. innan var han ömfotad men inte numera, nu märks det bara när han går på vägar med mycket rullgrus.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

Köp senaste numret av tidingen Hästen, där står det mycket om fång och hovvård, mycket läsning i det numret.

Gronstedt
0

Jag tror också det är så, att många moderna hästar är för stora och tunga för sina hovar. Detta är något som aveln har ställt till.