Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 3275 ggr
Elshira
0

Namn tävling!

Jag har för tillfället ett litet stuteri och har tidigare haft mycket hästar, men vill nu alltså start upp ett Welsh Mountain stuteri!

Problemet är bara att av vissa skäl så kan vi inte ha vårat gammla stuterinamn (Solhaga), och jag behöver då alltså ett nytt!

Jag har försökt med något som förknippas med plattsen här vi bor, initialer på mig/hästarna och kasta ihop till ett namn osv. Även funderat på "EE, Elina's eller Elshira's" stuteri men tycker det blir lite fantasilöst.

Därför blir det nu en tävling!

Jag vill alltså att ni dröser in med förslag på namn som jag skulle kunna använda! Främst vill ja att namnet har någon form av koppling med mig/hästarna/platsen men annars något man förknippar med sverige t.ex snö~ Namnet ska heller inte vara för långt då det ska vara lätt att komma ihåg och få platts med.

För övrigt så håller vi främst på med utställnig och sattsar på snygga rastypiska ponnyer med mycket steg!

Vinnaren (dvs med det bidrag jag ev. väljer att använda) kommer att få ett litet pris i form av träns eller likande från min tråd där jag säljer begagnade saker (finns i alla möjliga storlekar, former mm), finns inget intressant där får du gärna några bilder av mig till din hemsida kanske?

Men annars får du väldigt gärna komma med förslag bara ändå!

Här kommer lite info om mig och mina hästar:

Namn: Anna Elina Maria Elovsson

Bor: Klev Solhaga 224 - Alunda

På våran gård har vi en damm och för övrigt har vi massa blommor/träd så som rosor, pardisbuskar mm

Hästarna (Samtliga Welsh Mountains)

Acrobat II, hingst 26 år "grund till stuteriet"

Betty Boop II, sto 17 år "grund till stuteriet"

Betty Shine, sto 3 år e. Acrobat u. Betty Boop II

Ackelina, sto 2 år -"-

Molstabergs Lord Milligan, hingst 4 år, "framtida stuterihingst, inköpt som föl"

Är det något mer ni förslagsvis vill veta om mig/mina hästar så fråga! ^^

Acrobat II

Hakuna matata!

Zaphix
0

Soldammen

Rosendammens

Rosengårdens

Ice Montains

Snow Montains

Äh, jag vet inte. Kass på sånt här.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lisette
0

solhage på engelska kanske? blev solhage eftersom haga inte finns på eng.. =)

sunfield

sungrove

lisette
0

vad heter er gård? finns det andra ställen omkring som är lite speciella. tänker på sjöar, berg osv?

lisette
0

Stuteri Alunda kanske?

Alundas Mr Bean tex…

Elshira
0

Solhaga heter ju stället där vi bor men vi hade företag med det namnet (och har förtfarande) men ändå har man godkänt Solhaga som stuterinamn för någon annan… :P

Alunda får man inte heta då detta är ett ortsnamn, möjligen Klev (=området där jag bor, dv min fulst. adress Elina~, Klev Solhaga 224, Alunda

Några speciella plattser finns det itne här, är ett väldigt trist ställe att bo på egentligen xD

Mera förslag! :D

Hakuna matata!

lisette
0

Klev Solhagas Mr Bean då?

Elshira
0

Det är nog ett lite för långt namn ;) Jag vet inte om det är en egentlig regel eller en riktning, men ponnyns namn + stuterinamn sk inte vra över 19 bokstäver tillsammans. >.<

Hakuna matata!

AnnaLundin
0

#5 - alla stuterinamn som godkäns publiceras i tidningen ridsport (och ev. någon annan stans?) för att ge allmänheten möjlighet att invända mot namnet. det är inte omöjligt att en protest mot namnet hade godtagits iom att ni har ett företag med det namnet.

Sen en helt annan språklig kommentar - i sverige använder man inte genitivapostrofer! På korrekt svenska heter det alltså Elshiras och inte Elshira's… Du gör givetvis som du vill med den saken, själv är jag en sån som får "pricksjuka" av apostroferna Tungan ute

Och några förslag:

• Klevdammens
  • Kleva / Kleve
Alex
0

Klevhaga?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

isabelle_
0

Jag är kass på sånt här men jag testar:

Snow Betty's Welsh Mountains..
Snöhaga..
Elunda's
Mabba's (Dina hästars första bokstäver)

SSAA
0

Rosens

Snöhagen`s

Rose Hill`s

Rose Pond`s

Molnets

El Mountain   (Elivra + Welsh Mountain)

Montañas

Paradisets

Flowering

Solbergets

Soldammens

Sunflower´s

Eliss

Kanske någonting om stället på latin eller annat språk? Te. x

Florea (att blomma)

Floreus (Blomrik)

Lacuna´s (En Damm)

Paraíso (Paradis på Spanska)

ska försöka komma på fler :)

Elshira
0

#8 Haha ja du har helt rätt! :D Är ju mer i engelska man gör så… SKa försöka att inte blnda ihop det (A)

#11 Här var det många roliga förslag! :D

Hakuna matata!

Caspianowner
0

Vad döpte du din första egna uppfödning till för namn ?

Elshira
0

Vi hade "Solhaga Arabstuteri HB" och det i nästan 30 år, sedan har pappa min "Solhaga maskin och lantbruk" som fortfarande är aktivt. Araber brukar ju itne ha några pre/suffix utan vi hade bara själva stuterinamnet som stog som uppfödare till hästarna.

Men sedan någon gång så ansökte ett connemara/shetland stuteri inte långt ifrån oss om namnet "Solhaga" och det var då helt godkännt efter att ha publicerats i ridsport~ Efter som vi inte höll på med samma raser bryde mamma sig inte efter x antal år då de fick reda på att hon använde sig av solhaga som prefix. Sedan lade vi ner stuteriet men ville nu igen ta upp det. Dock ka vi ju inte ha solhaga trotts att plattsen vi bor på heter så vilket ju är synd.

Det är därför jag nu behöver nya idéer :)

Hakuna matata!

lisette
0

Solhagas WM kan det väl heta?

Alex
0

Eller bergshaga? Dvs berg som i welsh mountain. Flört

Alternativt Solberga?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Elshira
0

WM får man tyvär inte, kommer inte ihåg exakt men var en som hade ansökt om det som initialer och det var tyvärr itne tillåtet, Solberga är troligen för likt Solhaga för att få bli godkänt (man ska inte kunna "ta miste" på stuterinamnen).

Hakuna matata!

Alex
0

Fast Solberga och solhaga borde vara tillräckligt olika för att kunna godkännas. Annars borde ju ingen annan kunna ha något med 'sol' i alls? Däremot Solhagen kan jag tänka mig kunde vara för likt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Elshira
0

Tyvärr brukar folk vara rätt petiga på sådant ibland "Solberget" skulle nog bli godkänt.

Hakuna matata!

Alex
0

Ja jag tror ju inte det, men då kan jag ju bara jämföra med hur det är inom Islandshästförbundet. Nu finns det ju i och för sig extremt många godkända gårdsnamn där, så det vore ju nästan omöjligt att hitta namn som inte liknar något annat alls.

Men samma regler finns där, att det ska inte gå att förväxla det med ett annat gårdsnamn. Ändå finns Björkänga, Björkängen och Björkängs, Österäng och Östanäng, Vattnadal och Vattnagård, Solbacka och Solbacken… För att ta några exempel. Flört

Nu kan det ju vara annorlunda i Welshföreningen, men jag tror ju mest det handlar om mer extrema likheter, som att man kanske bara lägger till ett 'h' i ett namn så det uttalas likadant eller liknande. Men jag kan ju ha fel.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Elshira
0

Ina (som jag ville ha) och Ias (som redan finns) var för lika varandra x3

Hakuna matata!

Alex
0

Ja okej… Då är de väl lite hårdare kanske. Men Solberga tycker jag ju inte vore några problem bara för att Solhaga finns.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Caspianowner
0

Starhorse´s !

Moonstar´s

man måste ju tro på det man har

Elshira
0

Jodå vi brukar kalla oss för "Alunda Guld" när vi e på utställningar :D Jag + grannen Medelen med brorsan till min skimmel ;)

Hakuna matata!

Caspianowner
0

Wildfarm´s   XXXXXX

Stabelfarm´s  XXXXXX

Smalhoof ´s  XXXXXX

Snowfarm´s  XXXXX

lisette
0

fhur kan de få ina o ias till att vara lika?

[Angel88]
0

Sunny mountains

Wild and wondeful

Wonderful mountains

Elina's Welsh Gold

Frihagens Welsh

Golden Mountains

Solhaga Welsh

Solhaga Mountains

Proud Mountains

[HeartQueen]
0

är dålig på sånt här men kan ju skicka några förslag iaf…

Hästguldet eller guldhästarna

Goldenhorses eller Horsegold

Golden mountains

Sungolds horses

Sunny mountain

Sunshine Mountains

Sunshine horses

GoldenWelsh Mountain

Eame Welsh

Solhagens, eller är det för likt kanske?

Alunda Golden Horses

Golden Acrobats

Mountain of Acrobat

Mountain Golds

Bergsguldet

ja jag vet inte…. hoppas att du hittar ett bra namn som passar dig :)

WinterPrince
0

Som welshentusiast tycker jag om walesiska namn, som inte ska vara för svåra.

några exempel

Haul=Sol

Aur=Guld

Haulaur, eller en engelsk variant Sun Gold

Eira=snö (kanske för likt eirian)

Mynydd=berg

Naf=Lord (som i lord milligan)

Sglein=shine (er första avkomma, lite klurit uttal men hade kanske passat då det också översätts med look of high quality)

Rhosyn=Ros

Pwll=damm

Sen ett långsökt alternativ… Båda grundarna till stuteriet har ju II i sitt namn. Två = Dau, kort och meningsfullt

Elshira
0

Här ser jag många intressant bidrag :D

#28 de flesta av dina namn är lite väl långa för att kunna användas som stuterinamn/prefix, nemnen på hästarna skulle då i sin tur tvingas bli väldigt korta då ett rekomenderat namn bör vara under 19 bokstäver, men i övrigt var de kreativa!

Hakuna matata!

HannaDahl
0

Klevhagen´s xXXXXx

Klevberget´s xXXXXx

Klevbergen´s xXXXXx

Klevsol´s xXXXXx

Kleven´s xXXXXx

-HAHA kände att jag hakade upp mig på ett ord xD

f97lintro
0

Hmm…. näst intill hopplös på sånthär. några förslag här:

- Solbacka

- Stallbacken

-  Alundaberget

- Alundabacken

- Ponnysolens stuteri

- AlundaSolen

- Sunmoutain

- Solens Welshponnier

- Hagen

- Haga

- Alunda Sol

- Hagasol , haha skojja

kommer inte på något mer

tantnett
0

Ett förslag: SOLROSENS.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

WinterPrince
0

Jag gick och funderade på detta på jobbet igår…

Jag vet inte vad ni har för smeknamn på Acrobat, men en god väns mammas häst hette acrobat och han kallades för Baten.

Så dom två första i Acrobats smeknamn, och dom två första ur Betty Boops namn, blir Babe.

Elshira
0

Tyvärr är han till vardags kallad för "Acke" ;) Men fyndigt förslag! Kanske någo annan som vill få ihop något av

Acrobat

Betty Boop

Betty Shine

Ackelina

Lord Milligan

;)

Hakuna matata!

WinterPrince
0

Labbas? ska fundera vidare…

WinterPrince
0

MacBebes

M=Milligan
ac= Acrobat+ackelina
Be=Betty Boop
bes= Betty Shine

Nu tänker vi "outside the box"

Kallar ni Betty Boop för Betty och Betty Shine för Shine, eller har dom andra smeknamn? Milligan kallas väl för mille?

Elshira
0

Acrobat = Acke

Betty Boop = Boopan

Betty Shine = Bebis

Ackelina = Samma

Lord Milligan = Mille

Hakuna matata!

Alex
0

M'Babs Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

f97lintro
0

Stuteri Acrobat? t.ex Acrobats Bebis

WinterPrince
0

Beca Ponnystuteri

WhoCares-01
0

är gården gammal?? för då borde det finnas info om vad den hette från början =) gården jag har mina hästar på heter t.exHolan så nu heter den Holan gård

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Elshira
0

Ja vårat hus heter "Fridhem" men det är tyvärr upptaget

Hakuna matata!

Alex
0

Solfridens då? Som en kombination av Solhaga och Fridhem…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

WhoCares-01
0

#43 tråkit =( för det var ett fint namn… #44s förslag gillar jag =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

f97lintro
0

Skriver alla mina förslag:

- Solbacka (Solbacka's Polly)

- Stallbacken (Stallbacken's Polly)

-  Alundaberget (Alundaberget's Polly)

- Alundabacken (Alundabacken's Polly)

- Ponnysolen (Ponnysolen's Polly)

- AlundaSolen (Alundasolen's Polly)

- Sunmoutain (Sunmountain's Polly)

- Solens Welshponnier (Solen's Polly)

- Hagen (Hagen's Polly)

- Haga (Haga's Polly)

- Alunda Sol (Alunda Sol's Polly)

- Hagasol , haha skojja

- Acrobat (Acrobat's Polly)

- Frid (Frid's Polly)

Arkan
0

Jag har alltid velat driva ett stuteri med Gyllen i namnet, typ, Gyllendal, Gyllenfrid, Gyllensvärd, Gyllenbo, Gyllenwhatever, and so on. Jag kanske gav dig en liten klocka :)

[HeartQueen]
0

Solfriden? :)

tantnett
0

Jag som är "galen" i musik kom att tänka på den gamla gruppen Electric Ligth Orchestra, då jag såg ditt efternamn Elovsson.

Gruppen kallade sig ELO. Kanske varit ett tips? Samt vid visningar m.m kunde ju toner från denna grupp spelas.

Eller: Welsh Aur.

Akerberg
0

Taborca

IdaT
0

Järnängeln
Järndammen
Gjuteridammen
Gjuteriängeln

Du bor ju inte så långt ifrån Järngjuteriet, och ängeln är väl deras populäraste produkt? Så kanske något förknippat med det? Gillar personligen Gjuteriängeln.

Gjuteriängelns Acrobat
Eller Kanske bara Acrobat GÄ eller likande skulle fungera som prefix/suffix,

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

tantnett
0

Järnsaxa. Kanske?

Järnsaxas Acrobat.

Invisible
0

Solgård

Roshem

Solee (ee för ditt namn dåra) ;

Wee (W för welsh, ee för namn)

Babe (blandning mellan hästarnas namn, samt ditt)

Weeba (W welsh, ee ditt namn, b och a från hästarnas namn)

å tja, jag är kass på det här! xd HAHAHAHA

Elshira
0

Har varit borta i 3 dagar nu men oj nu har det ramlat in flera förslag som hamnat på "intresselistan" :D

Men senaste var väll ändå Wee. Tycker det är "personligt och beskrivande" efter som det står för mig och welsh, samt att det är kort och enkelt + fungerar i england ^^

Hakuna matata!