Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: raser
Läst 551 ggr
Mandysan
0

Kan nån svara på det här?!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilken färg det här stoet har!
Jag har bara en jättedålig bild (Ska ta nya idag)!
Vi vet inte om hon är appaloosa lr knabstrupper!

MVH
Amanda

Kiara
0

hon är tigrerad, snöflingetigrerad för att vara exakt

Appaloosa och Knabstrupper är raser och ingen färg det har med stammen att göra vilket hästen är.

Citron
0

Ojdå, vad är det för komplicerade färg-namn ni har på hästar igentligen? Jag tyckte mig se att hästen har olika nyanser i brun. Finns det någon lista på vad häst-färgerna betyder och vad som är vad? För det här verkade lite intressant.

Ordet tigrerad  påminner föresten lite om Nalle Puh och Tiger. :)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Kiara
0

Det är väll inget konstigt jag har två hästar som är homozygottleopardtigrerade min andra häst är fux, mycket lättare att stava tillFundersam

En fux är en brun häst med brun man och svans->en brun häst är brun och har svart man och svans det du och att en tigrerad häst är prickig det vet väll allaFlört

Skulle du kalla min två homozygottleopardtigrerade för prickiga så skulle jag inte strypa dig och skulle du säga brun om min fux så är du förlåtenOskyldig

Jag får skriva en artikel om hästens färgerGladdet kommer…

Kiara
0

#2 Du har rätt alla hästar har en grundfärg och dom är:

1. Brun = en brun häst med svart man och svans.
  2. Fux = en brun häst med någon nyans brunt i manen (från gräddfärg till mörkare brun) ordet fux kommer av eng. fox (räv)
  3. Svart = en svart häst med svart man och svans dessa hästar är ovanliga och föds grå likt en älgkalv för att efter första fällningen bli svart.

Sen kan hästen ha ett mönster typ.

1. Skimmel en häst med en grundfärg men som är gråhårig
  2. Skäck en häst som är fläckig som en ko.
  3. tigrerade hästar är prickiga och där finns många varianter men det är samma gen som styr prickigheten. Läs mer
  4. hästar med ett albinoanlag (gulanlag på hästspråk) dom blir Isabel eller bork

Sen finns viltfärgerna som t.ex. fjordingar har, dessa färger är jag dålig på då det är Nalle puh kompisar (tigrar) som jag läst in mig på.

gejsa
0

Fjordingarnas färger är: ljusbrunblack, ljusblack, rödblack sedan vet jag inte om det finns fler.

Carola

Kiara
0

#0 Jag tittar på bilden en gång till och funderar på om inte hästen kan vara melerattigrerad du har möjligen inte en bättre bild.