OT jag är så kluven..
jag köpte ju som sagt Brimad för 8 månader sedan och han har verkligen stulit mitt hjärta.. han har verkligen allt det jag sökte, men kanske lite för mycket utav det..
han är stor 175+, med massor av energi och gång och kräver en rutinerad ryttare med massor av styrka och känsla.. och tyvärr har jag bara lite utav varje..
så nu i efterhand känns det som jag är otillräcklig som ryttare för honom.. för att göra det lätt så kan man säga att jag är för kass och han för bra 
problemet är väl att jag älskar denna häst så otroligt, otroligt mycket, han har verkligen stulit mitt hjärta.. så att sälja honom är det inte påtal om..
så jag har funderat mer och mer på att låna ut honom, speciellt nu då jag eventuellt ska börja skolan igen på annan ort, och jag vet att det kommer bli kämpigt, för det dröjer inte länge förrens det blir mörkt vid 16 på eftermiddagarna, kallt och halt, och då är det allt ännat än peppande att komma hem vid 17 och ge sig ut och rida.. jag får veta imorgon om jag kommit in på utbildningen eller ej..
så i alla fall så för någon månad sedan så svarade jag på en annons då, där det är en som som söker dressyrhäst att utbilda och tävla. denna ryttare rider på GP nivå kan jag säga.
och han blev helt frälst i Brimad, och ringde igår, trotts att jag inte ens lämnat nummer i mejlet, så han hade ringt Briars ägare som gett numret till Brimads uppfödare som gett numret till Brimads förra ägare som gett numret till mig ;) haha, lite komiskt.
i alla fall så han vill då jättegärna låna Brimad och göra till en internationell stjärna som han sa ;)
och visst låter det bra, inte att han blir nån internationell stjärna, det bryr jag mig inte ett smack om, utan at Brimad får en duktig ryttare, eftersom jag inte är duktig nog, och visst jag kan säkert bli, men då skulle Brimad väl hinna bli 20 år innan dess ;)
men sedan, det är hjärtekrossande att lämna bort honom, ni vet ju vilket kontrollbehov jag har över honom här hemma ;)
i alla fall så skulle han få stå på en nybyggd anläggning nånstans här i Skåne, då ryttaren bestämt sig för att stanna här i Sverige, är från USA ursprunligen..
jag är kluven och jag sa att jag inte visste, jag blev så chockad när han ringde, och han ska ringa på tisdag, eftersom jag vet hur det blir med skolan då med.
jag vet verkligen inte..
sen vet man ju vad de flesta "toppryttarna" har för hästhållning med..
dock poenkterade jag i mejlet att det var viktigt att han får gå i hage större delen av dagen med hästkompis, då han mår bäst utav det..
jag är så kluven, jag vet varken in eller ut..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ojdå, jobbig sutuation. Men kanske är det som du säger, att det är bäst för er båda just nu, och om du nu kommer in på skolan så kanske det kan vara lite skönt att vara lite hästledig under hösten och vintern också…
Men ja, det är ju bara du som kan avgöra det. Men det är ju inget som säger att du måste låna ut honom flera år, bara att skriva med uppsägningstid på kontraktet så kan du ju ta hem honom om det är så. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag vet precis hur det känns. Dandelion är också mycket mer häst än jag klarar av. Han brinner för hoppning och jag törs inte hoppa. Han älskar att jobba i dressyren, men jag kan inte hjälpa honom för jag rider definitivt inte tillräckligt bra.
Så nu när jag är gravid och ekonomin inte riktigt håller så har jag bestämt mig för att låna ut honom. Har haft en tjej här som provridit två gånger och det känns verkligen helt rätt! Både hon och hennes mamma är toppen och med henne kommer han få komma ut på tävlingsbanorna på riktigt. Det är precis det jag vill.
Så mitt beslut är ganska lätt egentligen… Han kommer att få åka om hon vill ha honom. Men jag kommer gråta floder när han åker, trots att jag vet att det är det bästa för både honom och mig.
Jag har tänkt låta honom vara ute och tävla de närmsta åren och sen när han blir "pensionerad" så tar jag tillbaka honom och återgår till skogsmulleridningen :D

tyckr det låter som om du hittat en perfekt människa att låna ut din häst till! lycka till säger jag, tuta och kör!
Usch, vad jobbigt :( Förstår att det absolut inte är lätt för dig. Du kanske kan åka och titta där han ska stå om han åker iväg till ryttaren? Det kanske lugnar lite om du vet hur det är där borta. Precis som Alex säger så kan du ju skriva en tid då du vill ha tillbaka honom på, vid kontraktskrivandet. Det är ju världens chans för Brimad att få göra det han älskar, men att fortfarande ha kvar dig som ägare. Om du ogillar nya saker så kan du ju skriva med i kontraktet att om det ska ske förändringar ska han kontakta dig först, eftersom han fortfarande är i din ägo.
Det är ett stort steg, och inte är det lätt heller. Men det kanske vore bra medtanke på dina studier.

Problemet är att det verkar som denna ryttaren vill skriva något långtidskontrakt, och inte för bara några månader..
Visserligen tvekar jag inte en sekund att han inte skulle få det bra, utan det känns mest hårt att han inte ska stå här hemma mer, utan någon annanstans, så jag inte kommer träffa han varje dag..
Han är verkligen så personlig och nyfiken, kommer alltid till en i hagen, gnäggar och vill alltid mysa, till skillnad från Japp som bara typ "låt mig vara" ;)
Sen har jag ju inte kommit in på skolan ännu ;) Även om jag nu ställt in på mig det..
Kommer jag inte in, har jag funderat på att leta upp ett hästjobb för att sedan flytta och släpa med mig Brimad.. Så mycket hänget på skolan.. För kommer jag in på skolan är jag nästan säker på att låna ut honom, för jag vet hur kämpigt det var när jag hade Schess och kom hem sent på kvällarna för att rida när det var kolsvart, jag är ju inte bortskämd med nått ridhus precis ;)
Men kommer jag inte in, så har jag som sagt funderat på ett hästjobb ett tag..
Det är svårt, han har ju haft ett slapparliv, 7 år och utb LA, tävlad enstaka gånger. Jag vet inte om han trivs som någon intensiv tävlingshäst, eller om han kanske inte ens håller för det? Det är ju ingen som vet.. Eftersom jag vet att denna ryttaren siktar på de högsta klasserna..
Åh, det är så svååååååårt!!! Han är min "lilla" bebis, jag vill bara hans bästa..
#5. Men lägg det lite på hyllan och fortsätt leta då. Jag känner en som letar storhäst, främst dressyrhäst. Vet inte om hon ska köpa eller ha på foder. Hon har en d-ponny just nu.

#6 att gå från D-ponny till Brimad är inte så optimalt ;) han kräver så enormt mycket styrka.. jag tvivlar på att hon har så mycket styrka som han kräver.. jag tror han är en typisk "karl" häst..
dessutom testar han gärna gränserna i början..
ingen optimal första stor häst..

kan du inte prova några månader o se hur det känns då?
#7. Du har nog rätt! ^^ Plus att den ända som vet det bäst är väl egentligen du med så ;)
Men kan ni inte skriva ett långtidskontrakt, fast med uppsägningstid på ett par månader åt båda hållen?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Han var här idag och tittade på honom, eller vi körde till ridhuset, vår ridbana är så kass, inte rättvist mot Brimad att visa honom där..
Och allt gick jättebra, han har förövrigt bara en arm, helt sjukt att man kan rida så bra med en arm 
Brimad verkade trivas super med honom och han trivdes med Brimad. Och han vill låna honom, men nu vet jag ju att jag inte kommit in i Önnestad, 7:e reserv, det skulle behöva ske ett mirakel om jag ska komma in där..
Dessutom vill han röntga honom, och det har ju inte vi gjort när vi köpte honom, och det har inte heller förra ägaren gjort..
Jag är så rädd att där ska finnas något, så han kanske behöver avlivas (enligt vet då) Jag tror många gånger att hästar inte har några större problem av dessa avvikeleser på röntgen o.s.v. Se på mig, min ryggrad har varit jättesne och läkarna efter röntgen "du måste ju ha jätteont" jag kände inte av något alls….
jag är så kluven, jag vet varken ut eller in.. Dessutom vill han ha honom lång tid framöver, han pratade om att först börja tävla honom till våren….
det känns inte som jag har någon direkt anledning att låna ut honom längre, det skulle ju vara en helt annan sak om jag kommit in i önnestad..
jag vet inte alls vad jag vill alltså :(

"11" Om du inte behöver låna ut honom och det inte känns riktigt rätt så gör inte det. Det är du som bestämmer villkoren inte den som lånar din dyra häst.

Jobbig situation, jag skulle dock lämna ut min häst till denna person eftersom han verkar skicklig.
Ett annat alternativ är ju, nu låter jag säkert hård, varför du inte helt enkelt lär dig att rida hästen? Har du en bra tränare som du träffar regelbundet och ger dig fan på att det ska gå, så kommer det att gå!

#13 det är absolut inte så att jag inte kan rida min häst.. han själv sa att det var en stor skillnad på filmklippen jag mejlade i Maj, och hur det faktiskt såg ut idag.. därimot är det mycket häst och en smart och känslig häst, så det går sakta framåt inte i den takt jag önskat.. trotts 8 månader så lär jag fortfarande känna honom..
det är lite skillnad att rida en "vanlig" häst och en häst som har kapacitet för GP.
http://www.youtube.com/user/Cilla89aa#play/uploads/2/X9coOPOKdR8

Jag hade lånat ut, inte minst för anledningen att han kommer få en riktigt bra utbildning och tävlingsmeriter och förmodligen stiga i värde nåt kopiöst!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ett alternativ för dig kunde ju vara att låna ut honom, och kanske ta en annan häst på in/tillridning/försäljning eller liknande, så har du ju att rida på och kanske kan tjäna lite pengar med. Om du nu ändå har tiden!
Förstår att det är svårt men som sagt när en så duktg ryttare vill "låna" hästen så är det oftast för längre tid. Har han talat om hur lång tid?
Så man kan se det på olika sätt.. varför ska du sponsra med en så bra häst i flera år? För bra är han annars skulle inte en GP ryttare vilja ha honom..
Men å andra sidan så får du honom utbildad dock är det också ett slitage på hästen.. Det är därför de vill räntga s å inte han går sönder och det sen uppstår en tvist mellan er samt för att de ska veta att han håller får hård träning och ridning på högre nivå.
Hästen mår heller inte dåligt av att inte på GP utan han är nöjd att gå de klasser du väljer åt honom

#17 han har inte sagt exakt hur lång tid, men han menar på att han ska ta tid på sig och komma ut först i vår på tävlingsbanorna..
och jag vet inte om jag vill skriva på ett kontrakt för flera år..
och dessutom tänk så trivs inte Brimad ens som tävlingshäst? man vet ju själv hur hårda påfrestningar dessa hästar har både fysiskt och psykiskt med hårda träningar, och sedan åka långa sträckor för att vara borta flera dagar och tävla o.s.v.
jag kallar han knappt tävlingshäst när vi åker iväg 1-2 ggr i månaden och chillar rundor i LB klass ;)
han har ju haft det ganska chill dessa 7 åren han levt, han är ju verkligen sparsamt tagen.. och jag är rädd att det kanske blir för tufft för honom om han nu helt plötsligt efter 7 år ska bli "GP häst" för jag bryr mig inte ett smack om några pengar, att han kommer stiga i värde o.s.v.
och jag tycker ju inte han verkar så missnöjd över att chilla i gräshagen hela dagarna istället för att åka och tävla ;)
MEN det hade ändå varit roligt att se han utvecklas, jag själv har ju inga ambitioner att vi ska bli något GP ekipage, haha ;)
och jag vet att han är bra, och det kan ju kännas lite slöseri på en bra häst..
jag funderar och funderar och funderar och kommer inte fram till något vettigt alls ;)
hade jag kommit in på skolan hade det varit väldigt annorlunda, då hade det inte finnits så mkt att tänka på, då hade jag varit tvugnen att låna ut honom, men nu, så är jag inte tvugnen till något..
hur långt ifrån dig bor ryttaren?
Du kan ju skriva in krav om daglig utevistelse i si o så många timmar osv i kontraktet. Viktigt är dock att du också skriver i att om inte kontraktet följs så är du i din fulla rätt att häva det..
måste bara fråga en sak :P vad menas med "GP häst"??

#20 en häst som går Grand prix, dvs de högsta dressyrklasserna =)
#21 ahaaa okej haha ;)

Vill bara säga att det tar olika lång tid att lära känna en häst. :)
Har ridit min sköthäst i ca 3 år snart (!) och kan inte säga att jag känner honom helt ännu. Har tagit lång tid att kunna rida honom i krot trav ens… Så det kan ta lång tid, eller så klickar det direkt.
Har han ingen häst som passar dej då? Så kan ni byta..?

Fick kontraktet mejlat nu och allt lät jättebra till sista punkten:
"The loan time is for the duration of the horse's life" 
Det känns för extremt, hade kännts bättre att förnya typ var 6:e månad eller så….
Men visst jag kan förstå att han inte vill lägga ner all tid och energi i en häst som jag som ägare kanske bara tar tillbaka en dag när kontraktet gått ut….

Vill han ha en häst under hela hästens livstid så är det väl bättre han köper en? Hur många köper häst för att låna ut så länge?

#25 det är ju inte många toppryttare som köper hästar, utan dem blir sponsrade.. ett GP häst kostar ju ofta mer än vad man har råd med..
hade varit kul att se ur deras kontrakt ser ut, dem ägarna som lånar ut sina hästar till GP ryttare, fast det kanske är så att man skriver på för resten av hästens liv?
för jag kan verkligen förstå det, det hade ju inte varit alls kul att lägga ner massa tid och träning på en häst som ägaren sen en dag kan ta tillbaka, då står man där på ruta ett igen..

#26 hade det varit ett sto så, så det blir avelsvärde sen men en valack… tvek alltså. då har du ju i princip köpt en häst åt honom som du själv aldrig kommer ha nytta av… jag trodde det typ handlade om kanske 5 år eller nåt

#26 jovisst men det är väl konstigt att du ska sponsra honom? Vad får du ut av det? Han stiger i värde men det spelar ju ingen roll när kontraktet är på livstid…

#28 Håller med.
Till TS: Det hade varit en annan sak om du var uppfödare/försäljare av något slag, och ville göra reklam för dig. Nu är det ju en häst som betyder väldigt mycket för dig, och om det är för livstid han vill ha hästen så låter som en dålig deal.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Jag tycker du ska satsa på "er" inte ryttaren.. du och din häst såg mycket fina ut, och han värkar trivas bra med dig… han vet inget om GP tävlingar så han lär ju inte sakna det…'
Tycker mer det låter som om ryttaren vill komma undan billigt, ta en häst på livs tid utan att behöva betala för det,, för det fixar sponsorer.
nä djur du och din häs tillsammans, och utvecklas ni har så många år på er, lär känna din gulle gris..
jag har haft min granda i 5 månader och ja känner värkligen inte henne helt.. det tar lång tid att bygga förtroende och ett starkt band.. men det är det värt..
håll hårt i din polle, håll hårt och låt ingen lura dig…

nu kom det ju i ett helt annat ljus tycker jag. aldrig att du ska låna ut honom resten av hans liv!
Ja jag håller med de andra, låter det så får ju inte du ut någonting alls av det, då är det ju bättre för din del att i så fall sälja Brimad till honom.
Och vill du inte sälja Brimad så ska du ju inte heller låna ut honom på livstid.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Förstår inte heller varför du skulle låna ut din häst på livstid? Som sagt varför skänka bort din häst vilket är i princip vad du gör då..
Samt många topryttare har visserligen sponsorhästar men de säljs ibland också och beroende på avtal så får de flesta ryttarna en andel av de pengarna.
Har hänt flera elitryttare att de "förlorat" hästar då ägarna sålt dem.
Nice try…

Låna ut livstid då tycker jag att man i sånna fall kan ta betalt av den som lånar hästen då de är dom som sliter på hästen iaf när de handlar om GP tävling ect, hade jag fått välja så hade jag som sagt haft ett kontrakt på 6mån till och börja med för och se om de är nått som passade , så har vi haft tidigare 6 månader åt gången med 1-2mån uppsägning från båda hållen, och om inte de dom kraven ect som stått i kontraktet följts eller farit illa så har vi lagt till att vi har rätta att ta hem hästen samma dag som detta ev. upptäckts. med en disskution med värden samt att vi oanmält hyar rätt att komma och hälsa på hästen…
ojoj nu bli de nog lite rörigt från min sida

Jag tror att du kmr ångra dig om du lånar ut hästen utan att vilja det innerst inne. Men som många andra säger så kmr säkert hästen stiga i värde.
Tycker absolut inte att du ska låna ut på dem villkoren..om du nu inte kommer in på utb(håller tummarna att du gör) så kan du inte hitta ngn som kan träna er tillsammans så att han lär upp dig så att ni så småningom funkar tillsammans o har samma utb?
bara en tanke…;-)
kanske finns ngt ridhus ni kan köra t o träna under vinterhalvåret?

Det förstår jag fullt ut, men vad har du själv för mål med din ridning? Jag tycker att 8 månader fortfarande är rätt lite för att ha lärt känna sin häst, ett år minst brukar jag tycka. Jag antar att du har höga mål eftersom att du köpt en häst som kan gå GP, sedan är han ju också ung fortfarande. Du kan inte tänka dig att gå i den här takten och vänta på framgångarna, för då får du trots allt behålla din häst och förhoppningsvis nå de mål du satt? Om det nu inte blir någon utlåning med tanke på kontraktskraven.
EDIT: såg nu att ridningen krockar lite grann med skolan, så du har säkert tänkt i dessa banor (: