Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1715 ggr
Linjerat
0

Undrar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag såg på lite Rollkurfilmer från ett annat inlägg här och jag tycker att de här världsrankade dressyrryttare gör fel! Visst kan man väl böja lite i halsen för att mjuka, men att hästen ska gå med huvudet ihopkrullat mot bringan i en onaturlig form är helt knäppt!

En annan sak jag undrar är: När en häst är lösgjord så ska den ha en fin ryggverksamhet och svansen ska pendla med i rörelserna. På stora dressyrtävlingar så piskar hästen jämt med svansen, då måste väl hästen vara spänd??

Jag älskar dressyr och jag hoppas verkligen inte att världstoppen tvingar in hästarna för att de ska vara så snygga så möjligt.

E_hjo
0

Men bara för att hästen piskar med svansen så behöver den ju inte vara spänd, den kan ju va arg också ;)
tsss =)

Snuttan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var filmerna jag la upp :D

Lustigt ang Hyperflexion/Rollkur och dressyrryttare i världseliten, detta är en skärmdump jag tagit över FEI's statesik över de världsledande dressyrryttarna/ekipagen och jag har markerat ut de namnen som är kända för att de öppet använder hyperflexion… Är rätt många!

(Rödmarkerade namn är alltså såna som är kända att de rider rollkur offentligt, finns kanske ett par som gör det i smyg eller så även…)
Lustigt är även att det finns en del namn med på listan som inte är markerade nu (som råkade bli gulmarkerad nu.. vet inte helt varför :p) som av vissa skulle defineras som att de rider väldigt nära rollkur och är på väg in i det… (och i detta fallet vet jag att det är en del amrikanska och tyska medier och ryttare som anser det om honom efter att han hållit i clinics…)

En lite ovanligare sida om hyperflexion (antar att de flesta intresserade utav ämnet läst en del på Sustainable Dressage…) 

Halsen ska inte böjas… Böjer du hästen så ska du böja den i bålen, inte halsen… Finns ingen anledning att böja någon kroppsel mer än någon annan, då blir det på än gång överböjning eller går över till hyperflexion (flexion = rörelsehet, böjning, hyper = väldigt mkt, snabb).

Jag är som du, jag tolkar piskande svans som en spänd/irriterad rörelse… Då krävs det ju att hästen snärtar och håller den spänd för att få till den rörelsen, och hästen ska ju bara genom att den använder ryggmusklerna  och slappnar av, ha en lätt fjädrande svans som går i en naturlig linje ut med ryggraden…