Vart tvätta täcken??
Hej vart kan man tvätta häst täcken?…
Min tvätt maskin va förliten, den tar bara 6kg
och det är ett vintertäcke ja behövr tvätta.

Du kanske har någon i din närhet som har en matt tvätt? Eller kanske en KEMtvätt i närheten?
Kem brukar inte vara så dyrt och det är inte helt ovanligt att lämna in saker på "vanlig" tvätt på en Kemtvätt :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

kolla på blocket.
snyfft finns inget…
köpte ju det rosa vinter tecket, och dom sa att det va tvättat, men när hon kom fram här sa hon att hon inte orkat tvätta det, och det är super smuttsigt..
vad kan ett bött 300g vinter täcke i stl 135 väga?? över 6 kg?

lägg det i en påse och väg på din personvåg! =)

Tvätta med vattenslang och såpa?
// Marielle

det finns väl en ridskola i närheten? de har säkert täckestvätt.
bor du i lägenhet med tvättmaskin i källaren så borde den klara av ditt täcke. annars så känner du kanske någon som kan tvätta det åt dig?
bor i hus.. ridskolan här är dom dryga i dom ska säkert ha massa pengar för att tvätta det..
nä känner ingen som har en så stor tvätt maskin..

Va synd, jaja de går ju inte att trolla. Men som jag skrev några inlägg upp.. prova med handtvätt och slang.
// Marielle

det är värt att kolla upp ivf. i en ridsportbutik i närheten av mig tar de 150:- för att tvätta täcke. det är nog vad det kostar.

Åker du till "Lenas" vet jag att det är en lapp om täckestvätt på dörren. Tog själv numret men har det inte här. Har för mig det kostar 50: -
#10 vart ligger det???

"Lenas" ligger i Hofterup:)

I Göteborg kan man få sina täcken tvättade för ~100 kr på Tre Hästar i Kungälv.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#12 är där fortfarande lika billigt som tidigare? sist jag var där fanns det inte alls lika mkt ridsport som innan.

Tvättare ett regntäcke i våras: Blötte ner det med vattenslangen och hängde upp den på staketet innan jag gnuggade in såpa med en rotborste. Sedan spolade jag av täcket medd slangen igen och vände på de och gjorde samma sak igen;) Det blev rent!
jag trycker in täcken i våran tvättmaskin ändå ja ;)

jag tvättar alltid mina vintertäcken och regntäcken för hand, trots att jag har gratis wascator maskin (stor tvättmaskin) just för att då försvinner inte impegneringen lika lätt.. jäg lägger täcket uppoch ner, lägger mig på alla fyra och skrubbar med varmt vatten och tvättmedel med en piggborste. gör om proceduren sedan utan tvättmedel, avslutar med att spola av det med kallvatten när det hänger sedan. är täcket jättelerigt eller smuttsigt av urin kan jag "tvätta" allså skrubba med piggborsten och kallvatten för att få det lite fräschare. Det är väl ändå inte utsidan utan insidan som vi har mot hästen vi vill ha något rena, och varför förstöra impregneringen. jag har vintertäcken som håller i 7-8 år utan att läcka igenom (inga superdyra täcken)
Alla svettäcken, fleece och innetäcken tvättas dock i vanlig maskin.

Jag tvättar också mina täcken för hand. Hurra för vattenslang+såpa.
Marsvin 4-ever
.
Ja men detta var ricktigt skitet och efter som att det inte är Granda som gjort det vill ja få det rent.. ska leta efter en kemtvätt

Att skura med en riktig skurborste och såpa samt spola ordentligt gör ingen sämre skillnad mot tvättmaskinstvätt. Snarare att man bibehåller impregneringen.
Men som vissa sagt i tidigare inlägg, lämna det hos Lena i Hofterup.
Marsvin 4-ever
.
Grov tvättmaskin,om man inte har råd att köpa kanske man känner någon som har, de flesta som bor i hyreslägenheter har ju en tvättstuga där det finns grov tvättmaskiner.. annars finns det ju dusch och badkar som går att handtvätta i eller som de andra har sagt, ta slangen.
äää ja knödde in det i tvätt maskinen endå… hihi
fast inte blev det renare ändå
.
är facktigst riktigt sur på dom ja köpte det av.
dom lovade att tvätta det innan, det var aldrig använt i hagen. och häsen hadde bara haft det 3-4 gåpnger.
men det har använts i hagen för det synts, och det hr varit blött när som stoppat undan det.
kommer få lämna det på kem för att super imprignera det…
täcket är riktigt riktigt skitigt, tråts att ja tvättat det. det har rost fläckar efter spännena med så ja tycker 300 vart dyrt för detta, då det inte kan kostat mycket nytt då det kommer från ullared..