Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1314 ggr
f97lintro
0

Problem med sadel...

Har en häst på foder och kommer till att börja med ha honom i ett halvår pga. utomlandsflytt. Så jag vet inte hur länge det blir då.

Problemet är hans sadel! En gammal Sübben rex. Jag har nu börjat få väldigt ont i rumpan och har kommit fram till att det ev. kan ha med sadeln att göra eftersom att den är för hård.

Så vad gör man? Köper man en ny sadel för ett halvår eller kör man vidare i den man har eller något annat?!

CelsiusT
0

Lägg ett fårskinn i sadeln så blir det mjukare och bekvämare. Jag skulle aldrig gått och köpt en sadel för ett halvårs tid, men det är ju väldigt tråkigt att rida en häst om man är obekväm med sadeln. OM du får för dig att låna/hyra sadel av någon så var nogrann med att se till sadeln pasar ordentligt innan du börjar använda den, så hästen inte får skador.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
0

Hööks har en gelsits, köp en sån. Då blir det mjukt för rumpan. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

cordenia
0

jag hade med köpt en gelesits, de är väldigt bekväma Skrattande
Den går ju att använda till andra sadlar sedan med

f97lintro
0

#2 tänkte fråga min kompis om jag får låna hennes och bara provaa först…

Får man tävla dressyr i gelsits?

f97lintro
0

Hittade en sadel för 700:-

http://www.hastannonser.se/showHorse.aspx?id=142555

Vad tror ni om den? Jag tänker på sadeln på bild och text nummer 1.

Jag har hästen med en kompis och hon kommer att ha honom hela året. Du kan man ju betala 350:- var.

fridak
0

#5 sadeln måste passa hästen först så köper du den och den inte passar så är det 700kr fattigare och har en sadel du vill bli av med och har fortfarande samma problem med för hård sits i den passande sadeln.

Arkan
0

sadel ska man inte snåla med, det käns lite misstänksamt att den bara kostar 700kr. Passar den sadeln hästen har nu på hästen, men är för hård, köp en gelpad eller en rumpvärmare, för snart är hösten här och sde är skönt att ha! Jag själv letar sadel till ny häst och tänker inte betala mindre än 3000 för en beg, dressyrsadel.

Linnea
0

#7 det där med priset är svårt, har en nästan oanvänd sadel som jag vill ha 1700 för (kostade3500 som ny) flera har bjudit 800 för den för den är "så gammal" (3 år). lågt pris innebär inte automatisk dålig sadel.

Skynda långsamt så går det fortare.

f97lintro
0

Får ev. en ny av hästägaren!

Får man tävla dressyr med rumpvärmare eller gelpadd?

Marrsson
0

Nej det får du troligtvis inte, men du kan ju alltid plocka av den under de 4-5 minuterna du rider programmet.. :)

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

f97lintro
0

#10 smart:)

Får ev. en ny av hästägaren. Men det blir krångligt att åka dit med honom för att prova ut en sadel och han har mest gamla av märket stübben.