Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1229 ggr
Thorsson
0

Blir galen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju haft riktigt otur ett längre tag, minst sagt sedan jag fick honom. Nu trodde jag att det var slut med det. Men gissa vad. Idag innen vi skulle slänga in Lord i transporten och allt, så skulle jag rykta och ge pencilin!

Så när jag skulle börja borsta halsen ser jag att han har blivit svullen som i utslag under huden på honom. Stenhårt och ömmande. Båda sidorna med… Sedan när jag skulle spruta honom, att sätta nålen gick super! Sedan så var han tvungen att rycka till när jag sprutat in halva och såklart så så lossnar ju bara behållaren eller hur man ska säga från kanylfästet? Så han och jag blir fulla av det. Men det var bara att stoppa in den i kanylen igen och spruta in det som var kvar. Pga att han har ryckt till så har han nog lyckats stöta till något, för när jag drar ut kanylen och gnuggar som veterninären visade så när jag släpper fingrarna där som som jag tuckit så börjar det rinna blod, då blir jag jätte nervös men när jag la tryck på det så försvann det tack och lov!

Han var jätteduktig sedan när vi kom fram till Gamleby, dock så märkte jag när jag kom dit senare att det hade spridit sig mot bogen, magen/ryggen och värst på båda sidorna av rumpan! Han ömmade lite på det men verkade inte hängig. Så vi höll kvar vid planen att hänga med dom andra 4 ekipagen att rida i ridhuset. Såklart skulle vi ju bara skritta. Så vi passade på att arbeta massa lösgörande i skritt och han blev super. Han verkade pigg och så så vi gjorde massa övergångar till trav och i slutet blev han jättefin och avslappnad och blev jättefin i nacken så han gick i form och på tygel stundvis som han orkade. Klart levde det ju monster vid portarna in och i väggarna så man var ju tvungen att kolla hela tiden! ;D
Men! Så fin och avslappnad har han aldrig varit! Så han trivdes nog i ridhuset, fri från blåst och oljud! ^^

Gissa dock vem som får ringa disktiktsveterinären imorgon bitti? Jo, Linda Thorsson! Klart att jag måste få ut dom och kolla vad fasen han har fått för något. Men visst är det typiskt? Otur igen!

[Angel88]
0

Han är inte alärgisk mot antibotkan??

det är väldigt vanlig

nässel utslag

ringorm

Thorsson
0

#1. Han fick samma antibiotika förra året. Men han kan ju mycket väl skapat en allergiskt reaktion sedan efter den kuren.
Hoppas att det bara var nässelutslag, men kan det fortsätta att sprida sig efter kontakt med det?

Peppe
0

Är det små svullnader det handlar om, som små "bubblor" eller insektbett?

Blacky tål varken pencillin eller butta, det börjar med bubblor på vänstra bogen/bringan, typ som miljoner insektsbett på samma ställe. han ömmade skitmycket vilket var väldigt besvärligt eftersom det var på vintern och täcket ju tryckte där, så han fick stå inne. några dagar senare blir bubblorna torrare och torrare och "skrumpnar" och pälsen faller av, sen kanske 1 vecka senare är allt borta och så småningom kommer pälsen tillbaka.

ska slänga in bild senare innan jag går och lägger mig, datorn hänger sig ju så tar det när jag ändå ska stänga av =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Denna kommentar har tagits bort.
Peppe
0

Nehe det var visst lättare sagt än gjort, jag hittar inte bilderna i datorn och jag hittar inte tråden om det heller! :/

Thorsson
0

#3&4. nej, det är stora svullnader. Tyvärr så envisades min bror att låna min kamera så jag kan tyvärr inte fixa bilder på det! :( Som om det skulle vara bölder, stooora bölder. Fast dom här är stenhårda!
Usch, hoppas inte det. Pälslös har han redan varit ett par gånger innan. Kan även förmedla att Tove har båda hästarna med sig, den gamla damen var urfin i dressyren! :D Mattis red hon inte idag dock!

#5. Vad synd, det hade ju kanske kunant hjälpa!

Peppe
0

#6 oki, Coprina är lite för tung för min smak och bukig, gillar mer modellen på Mattis ;) har inte sett Coppan riden så mycket dock

Thorsson
0

#7. Hm, ja. hon är grov. Jag kände mig som en mygga när jag och lord hamnade brevid både Coppan och Mattis xD

Peppe
0

Mattis är hög men en trevlig modell =)

Thorsson
0

#9. han var verkligen trevlig! :) Tove blev glad när jag sa att jag kände dig, eller. ja. Vet vem du är iaf! ^^

Milli
0

Min häst fick svullnader över hela kroppen förr förra året. Blev som blaffor, några små andra större. Vet ju iofs inte om det är samma, men hade ute veterinär och hon trodde att det var allergi mot knott. Gick över efter några dagar.

Men om det inte blivit bättre tills imorgon skulle jag nog ta ut veterinär. Lycka till och hoppas att det ha blivit bättre tills imorgon =)

Thorsson
0

#11. Jag ringer vet. oavsett imorgon bitti! :) Då jag endast åker ut till honom efter skolan just nu! :)

Thorsson
0

Jaha, 600:- fattigare bara för att han skulle komma och endast konstatera att det var en allergisk reaktion och att jag inte skulle ge penicilin… Deras station ligger bara 10min bort med bil typ. Vilket ja tyckte blev lite dyrt.
Passade på att fylla på lite spån i boxen, ställa in vattenhinken och fösröka sätta fast saltstenen! ^^

Arkan
0

ser svullnaderna ut såhär?
http://helenasbilder.blogg.se/images/hemma_041_1155534312.jpg
Bilden hittade jag på Google, det är nässelutslag. Jag har haft det själv över hela kroppen så jag vet hur det känns Skrikandes. Orsakas av allergisk reaktion, kan vara mot vad dom helst som dom fått i sig. Helt ofarligt om det försvinner efter några dagar.

[Angel88]
0

Ja hadde rätt  med andra ord…

Thorsson
0

#15. ja du hade rätt! :)