Instruktör till häst
Inom hund är det så att det finns ingen "legitimering", eller vad man ska säga, vad gäller instruktörer vilket gör att vem som helst får kalla sig instruktör, hundpsykolog, problemhundskonsult osv. oavsett utbildningsnivå. Det gör det väldigt svårt att veta om en instruktör är bra eller inte (man måste helt enkelt ta reda på varifrån h*n fått sin utbildning).
Jag har för mig att det är annorlunda inom häst? Måste man ha någon speciell utbildning för att få lov att hålla träningar och kalla sig instruktör? Är det olika beroende på vilken "inriktning" man ska hålla kurs/lektion/träning i? Gäller samma regler om deltagarna sitter på hästens rygg under lektionen som om deltagarna är på marken (alltså om det är ridlektion eller markarbete)?
Jag är ju igentligen mest nyfiken på hur det fungerar kring westernridningen, NH, playdays osv. men vill gärna få förklarat hur det fungerar inom andra inriktningar.
Medarbetare på westernridning.ifokus

Det finns inget som hindra att man kallar sig instruktör utan utbildning även inom häst, se bara på hovslagare alla är inte utbildade.
När det gäller tränare och rid lärare så finns olika utbildningar som också är olika meriter (A-B-C tränare också vidare).
Men vill någon köpa en tjänst av dig så behöver du inte vara utbildad. Däremot så kan man som kund fråga efter utbildning på sin tränare
Jo men vissa saker finns det ju faktiskt en examen för, vem som helst får ju inte kalla sig för veterinär ex. och nuför tiden tror jag även kiropraktorer har en egen legitimering så inte vem som helst får kalla sig det (bara för att man får kalla sig hovslagare så betyder inte det att samma gäller för ridlärare/instruktör osv). Jag har hört att det samma gäller ridlärare, alltså att det finns en godkänd examination som gör att man inte får kalla sig ridlärare (därremot får man ju såklart hålla lektioner om ngn väljer att betala, men man får inte kalla sig ridlärare)- Jag får ju såklart välja att rida för min kompis eller stallägare och såklart får jag ge dessa människor betalt för det, men frågan är om dom får kalla sig ridlärare bara för att dom håller lektioner för mig?Och om det nu är så, var går gränserna? Vad är det som det finns legitimering för? Men det kanske bara är att man inte får kalla sig A-B-C tränare? Är det svenska ridsportsförbundet som har hand om frågan?

jag tror inte att tränare är en skyddad yrkestitel. däremot om någon kallar sig A-B-C-tränare så är det väl rätt lätt att kolla om de verkligen gått utbildningen?
Ridlärare är jag rätt säker på att vem som helst får kalla sig för. Lär man ut ridning så är man ju ridlärare, oavsett om man är utbildad eller inte.
Dock är väl de flesta utbildade till antingen A-, B- eller C-instruktör, eller A- eller B-tränare. Och det är den delen jag tycker är intressant, vilken nivå av utbildning de har. Om de kallar sig för ridlärare eller inte är rätt oväsentligt, för kunskapsnivån kan variera nåt enormt, även bland de utbildade.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Okej, jag har alltid hört att det är skyddad titel, men men.
Jo det som är det viktiga är ju bara vad instruktören kan och om kemin passar. Jag skiter fullständigt i utbildning osv, för mig är det viktiga att den jag rider för har något att ge mig och att det passar med kamin så att det blir roligt att rida.
Men därremot vet jag att det är något med att om man är instruktör så får man inte tävla på amatörnivå, så är det iaf inom westernridningen. Hur fungerar det? Någon som vet?