Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1931 ggr
tessa
0

cheeses! *ang ridning*

Hejsan!

Idag sken solen och jag som håller på att sätta igång Yrla efter sin viloperiod pga skada (bl.a lindrig hovböld), lyckades locka ut sambon till ridskolan, för att filma Yrla och mig på banan. Red lite allmänt, gjorde bl.a skänkelvikning och fram - och bakdelsvändning eftersom jag länge varit nyfiken på hur det egentligen ser ut och vad Yrla och jag egentligen gör.. ;) 

Vi red runt en liten stund och Yrla Myrvla vart rätt avslappnad och harmonisk. Men… när jag kikade i filmkameran efteråt på vår lilla irdtur, höll jag på att skita ner mig av åsynen av min lättridning!! FörvånadGenerad Ok, jag är medveten om att jag har lätt för att luta överkroppen framåt men att jag lutade mig såå mycket framåt, visste jag faktiskt inte. Kära nån…. hela sitsen påverkas ju av detta, för att inte tala om hästen och ridningen i övrigt. Såg ut som jag red i motvind i en orkan eller något Fot i munnnen

- Skjuta fram höften, vad är det liksom… så har någon bra, konkreta tips på hur jag får bukt på detta hemska, fula ofog, så tipsa mig gärna!!

Tänk vad bra det kan vara med filmkamera ibland! =)

Mvh en generad Tessan

Milli
0

men får inte se filmen? Oskyldig

Snuttan
0

Rida för bra tränare är mitt bästa förslag och att läsa på ordentligt om vad bra sits är… Är vad jag gör iallafall :p

tessa
0

#1: Filmen finns tyvärr fortfarande enbart på inspelningsbandet. har för tillfället inga sladdar att föra över filmen med, men å andra sidan skulle jag nog inte kunna med att visa den GeneradFlört

#2:  Jo, innan ridpasset, pratade jag faktiskt med ett par i stallet om just träning för instruktör. Känns som att jag är redo och taggad för detta nu, nu när Yrla och jag levt ihop ett tag och hon äntligen är på gång uppåt igen.. =) Hade tänkt att önska mig någon bra ridbok i julklapp, funderar på Kyras dressyrbok… något annat tips?

Milli
0

#3 oki :p alltid "roligt" att se på andra när dom rider annars. man lär sig mycket iaf

tessa
0

#4: Absolut! =)

Snuttan
0

Hur avancerat vill du läsa och vad för typ av ridning håller du på med?

Vill du jobba mer på kroppsmedvetenhet och bra sits så skulle jag nog hellre läsa Sally Swifts böcker än Kyras böcker…

tessa
0

jag är ju "hobbyryttare" som rider "allround" - lite dressyr, lite hoppning som varvas med skogsridning. Fast vi är mer åt dressyrhållet, det är inom detta som jag vill att vi ska utvecklas i… Yrla är utbildad ca LA, och själv försöker jag väl fräscha upp mina ridkunskaper som legat på vinden ett tag. och ja, nu låter jag visst jättegammal men är faktiskt "bara" 24 år.. =) Det är ju inte enbart mig själv som ryttare, som jag vill utveckla och "läsa på" om, utan jag vill ju också veta att jag försöker inverka på hästen rätt, för att få den att göra det jag ber den om. I detta fallet är nog Yrla mer utbildad än jag faktiskt, och förstår hon inte vad jag menar, så kan hon omöjligen göra "rätt".. jag vill helt enkelt veta vad jag gör/ska göra =)

Vem är Sally Swift? Hur skiljer hon sig från Kyra? Jag har varit borta från "hästeriet" ett tag, om den kan (bort)förklara min totala okunskap kring kunnigt hästfolk..

Snuttan
0

Kyra är ju en modern tävlingsryttare. Och tävling handlar inte alltid om hästens hälsa eller hålbarhet, utan en hel del om show och att snabbt komma till saker…

Sally Swift håller på något som brukar kallas centrerad ridning. Det handlar mest om ryttaren, att centrera och placera ryttaren rätt på hästen och vara med hästen, inte emot hästen i arbetet. Det går egentligen att använda på alla ridstilar, finns kända tävlingsryttare inom både dressyr, hoppning, fälttävlan, western osv som hon undervisat och som tar till sig utav den sk centrerade ridningen!

Vad Sally är duktig på i sina böcker är att ha jämförelser och prata bildspråk, måla upp tydliga bilder på hur man ska tänka och övningar utan häst… Handlar mkt om kraftcentrum och hur man med många små förändringar kan påverka hästen till det bättre.

tessa
0

Det låter ju onekligen väldigt intressant… är hennes "filosofi och metoder" allmänt vedertagna bland hästfolk?

Fann denna boken: http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9146202439&s=1

Är boken konkret? - Det står förvisso att boken innehåller praktiska övningar men beskriver Swift på en konkret sätt, som kan hjälpa både häst och ryttare i sin utveckling eller handlar det mer om filosofin bakom ridningen, hur man kan se på det hela osv?

lisette
0

hmm lär ni er ngt av att läsa? borde vara betyldigt lättare o smidigare att få en tränare att hjälpa en.

tessa
0

Lättare att läsa en bok, inse att den var något att ha - inte något att ha och slänga iväg, än testa olika tränare.. ;)

Skämt åsido, givetvis är en bra instruktör ovärderlig men jag som gillar och uppskattar böcker, tycker ändå att det är intressant att läsa mig till vissa saker. - I synnerhet sådant som kanske inte finns på hemmaplan sas..

lisette
0

ja det är klart det är lättare att läsa en bok…

hade jag satt mig ner o läst en bok om ridning så hade jag inte fattt kungens s*it måste jag säga.

gejsa
0

Nej, det är samma med mig. För att fatta måste jag rida också. Inte bara läsa.

tessa
0

Självklart kan man inte läsa sig till allt, särskilt inte när det gäller hästar och ridning - men - det är intressant, motivationshöjande och kan ge en bra tips och råd på vägen… tycker jag iaf =)

- sedan har vi väl alla våra begränsningar när det gäller inlärningsförmåga.. ;)

Snuttan
0

Tessa: Den där är  egentligen bok nr 2. Jag rekommenderar att läsa nummer 1, Ett med hästen (adlibris) först. De är menade att läsas i rätt ordning då bok nummer två fokuserar lite mer på hästen än ryttaren, och för att göra saker i bok nummer två rätt (och förstå dem rätt) är det bäst att läsa nummer ett först.

Hur menar du konkret?  Jag tror inte jag skulle säga att den är så jätte konkret jmf med Lussans och Kyras böcker som är överdrivet konkreta och därför inte ger någon bra insikt i det konkreta som breskrivs enligt mig, men det är inte någon ren filosofi-bok, utan mkt om hur du med olika byggstenar/tips bygger upp en bra balans och sits…

Lisette: det finns två sidor av allting. Dels en praktisk, att man kroppsligen ska få in rörelsebanorna och lära sig göra dem. Sedan så finns det den teoretiska, att man ska förstå varför man gör det man gör, exakt vad man gör, hur det påverkar osv osv.

Få ryttare kan sätta sig på en häst och direkt förstå hur allting fungerar och veta hur de ska göra… De flesta behöver Öva in och långsamt tänka egenom och berarbete steg för steg för att lära sig rida.

Sedan så är det ont om tränare som ger särskilt mkt egentlig teoretisk hjälp när man rider… Man betalar ju en rätt bra slant i tim-pris och har oftast inte nog tid för att få i sig all bakgrundsinformation ifrån tränaren som man behöver för varenda sak den ber om. = Är biligare för de flesta att sitta hemma lära sig teoretiskt hur man ska göra…

Sedan så är det som så att de flesta människor behöver lära sig saker teoretiskt innan de kan göra det eller förstå det i praktiken…

Kan bara säga gratis om du är en av få som inte behöver läsa dig till om hur hästar är ihopbygda och fungerar, utan har en naturlig insikt i det, din egen kropp och hur du när du rider påverkar/kan påverka hästen med din egen kropp!

Kan berätta om den enda naturliga tallangen jag känner. Började rida som 14-åring, är idag 20, red som 17/18-åring msv dressyr med placeringar. Har en otrolig känsla, hon bara känner direkt vad som är rätt och inte. Men de flesta av oss andra känner INTE vad som är rätt, utan måste öva på att hitta den rätta känslan och hur man ska komma dit, vi behöver någon som säger till oss när det ser rätt ut till och med.

Haha, svag punkt att trycka på för mig  ;)

emsems
0

haha jag måste säga att jag fick en likadan uppenbarelse igår… fan vad taskig sits jag hade! lutar mig frammåt gääärnet… måste åtgärdas snabbare än kvickt.. men när man ser hur fult det är så lär man sig ganska snabbt..!

Snuttan
0

Ems, lite ot men halft till dig: mina funderingar när jag upptäckte störra fel i min sits var att om jag kan se de grövre sakerna/felen, så som att jag lutar mig framåt och bakåt och drar upp och skänklar med mina hälar, vad för mindre fel finns det som jag själv inte ser…?

Det var deprimerande att upptäckta hur pass dålig man var, att jag var ännu sämre än vad jag själv visste/kunde se…
Men det är en del i människors utvecklingskurva, att man lär sig lite, får lite självförtroende och tror man kan rida för att sedan inse hur mkt det finns att lära sig och tro att man inte kan alls för att sedan få ett par till svängar upp och ner.

Jag kan just nu ingenting alls. Haha.

CarCar
0

#9 Jag har Sally Swift's bok Ett med hästen och jag gillar den verkligen, så Centrerad ridning står högt upp på min önskelista inför julen! Jag tycker att den är rolig att läsa och att det står mycket vettigt i den..

lisette
0

#15 haha jag är knappast en av de som du beskriver. snarare tvärtom, men jag kan ALDRIG i hela livet läsa mig till ngt. måste se det framför mig. har lättare att ta till mig om ngn visar hur jag ska göra.

Murre_Uddiz
0

Om du ska baka av reccept då Lisette? Flört

Mangis
0

Ett annat tips för att förbättra din ridning är boken Ryttare är idrottare av Ulf Johansson (fälttävlansryttare). Den innehåller massor av övningar man kan göra utan häst för att stärka bålen, balansen och öka smidigheten som ryttare. Kan bara beställas via SISU tror jag.

Snuttan
0

Tack för förslaget Mangis, den värkar bra, ska beställa när jag får pengar :D

geea
0

Det är super nyttigt att se sig själv på film när man rider, fast inte alltid så kul ;)

lisette
0

#20 det är lite skillnad, då har man inte med levande djur att göra! ;)

Struten
0

#21 ska gå o kolla om den finns på biblan annars ska ja åxå beställa den;D tack för tipset;P

NinaToy
0

Har inte läst inläggen innan men titta upp det är mitt tips. :P Och känn att du sitter på RUMPAN. :D Jag har oxå lätt för att falla fram ibland i lättridningen för jag är en hoppryttare men jag tänker mig röster i huvet som säger "upp med blicken" "mer ytterskänkel" "volta" jag är inte shchizofren btw, men tycker det är väldigt effektivt! Man får en gratis ridlektion helt enkelt. ;) haha.

För övrigt så är det MYCKET bra att be andra filma när man själv rider. :)

Murre_Uddiz
0

#24 haha, ok :)

Mangis
0

#22 Ja, det är ju det där med pengar… :-(

#25 Vet inte hur stor chans det är att den finns på biblan eftersom den är rätt ny, men man kan ju alltid hoppas!

tessa
0

Vad bra tips allihopa! =)

har nu beställt boken "Ett med hästen" av sally Swift för 188 kr på adlibris, som kommer att dimpa ner hos min far, som ville ge mig den i julklapp, då jag berättade att jag ville ha den - kanon! =)

Snuttan
0

Hoppas den passar dig bra :)

Kan rekommendera vad jag läser nu, är på engelska däremot.. Charles de Kunffy, Dressage Principles Illuminated. Tycker den är mkt vettid och bra :)