Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 3075 ggr
petronellaa
0

Vaccinera hästen, mot vad?

Hej!
Ska nämligen snart åka med bookie och vaccenera honom igen, mot hästinfulensan,botulism och stelkramp blir det nog.
Undrar vad ni vaccinerar mot och vad era priser ligger runt för det?

Sry om det redan finns en tråd, men vill gärna ha svar (:

Siberit
0

Ja vaccinerar inte mot botulism, men resten. Typ 500:- tror jag

Glad

petronellaa
0

#1 okej :) 500 :- för stelkramp och hästinfulensa sammanlagt?

Siberit
0

Hmm, nej tror 500:- var bara för hästinfluensa men minns inte till hundra :P

petronellaa
0

#3 okej :P hur länge sen var det du vaccinerade ?

Siberit
0

Snart ett år sen, han är hos en fodervärd just nu och ska vaccineras igen nu i sept.

isabelle_
0

Jag vaccinerar för öhm.. någotting, för hästinfluensa i alla fall. Det kostar 500;-

isabelle_
0

samt stelkramp ingår i priset.

HannaT
0

Jag vaccinerar mot influensa, botulism och stelkramp. Har kostat lite olika, mellan 500 - 800 kr.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

MalinPandora
0

vaccinerar mot samma som HannaT :)

[Angel88]
0

granda vaccineras mot botulism, stelkramp tror ja ochhäst influensa.. har inte gjort detta ännu, det är ej dags fören den 15 december, har bara ägt henne i knappt 5 månader nu..

petronellaa
0

Många säger att det är dåligt att vaccinera hästen både fysisk och psykist :S
Att dom kan bli sjuk av det.. är det sant?

HannaT
0

Tänk på att man måste vaccinera sin häst mot hästinfluensa om man vill ut och tävla.

Thorsson
0

Jag har mot stelkramp, och snart en fulländad hästinfluensa, och snart en fulländad botulism! :)

Du bör vaccinera mot dessa 3! Precis som du själv sa.

isabelle_
0

Dock om hästen inte äter ensilage,är det ingen idé att vaccinera mot botulism.

HannaT
0

#11 Det har jag aldrig hört, sa de varför det skulle vara dåligt?

HannaT
0

#14 Även om risken är mindre, så kan hästar få botulsim av hö också.

isabelle_
0

Sant,då jag ger hö/diverse hämtar löst märker jag sånt..

HannaT
0

Det är egentligen en väldigt liten risk att hästar drabbas av botulism, det är helt enkelt ovanligt att det händer. Det krävs dock bara en liten, liten mängd dåligt hö/ensilage för att hästen ska bli sjuk. Jag personligen tycker att man bör vaccinera sin häst mot botulsim, för råkar det hända att hästen insjuknar i det så möter den en hemsk död av förlamning som i sin tur leder till att hästen kvävs ihjäl.

Thorsson
0

#17. Det kan vara sporer kvar, sådant ser man inte. Så man bör nog det, lika gärna som stelkramp, och hästinfluensa! :)

[Angel88]
0
Gronstedt
0

Mördarsniglar, som finns överallt, kan ju tydligen orsaka förgiftning och sjukdom hos i alla fall kor - är det någon som vet om det är fråga om botulism? Eller är det något slags snigelgift?

Alex
0

#22 Botulism kommer ju från en jordbakterie, som behöver växa till sig i en syrefattig miljö för att kunna ge botulism, så det är väl tveksamt om det skulle komma från sniglar…

Däremot om det handlar om sniglar som hamnat i ensilage/hösilagebalar, då kan det orsaka botulism, precis som ett annat dött djur som hamnar i balen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Alex
0

#11 Dåligt är det ju absolut inte. Psykiskt märker ju knappast hästen av det alls (om den inte är spruträdd då, men då är det ju bara en kort stund ändå) och fysiskt har den ju större chans att klara sig från att bli sjuk om den är vaccinerad. Och om den ändå skulle bli sjuk så blir det oftast lindrigare.

Sen kan de reagera på vaccinet, ja. Det är ju trots allt sjukdomsbakterier som sprutas in, dock bakterier som inte kan föröka sig, så någon kraftig sjukdom blir det inte av det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

petronellaa
0

#24 okej ..

okej nu behöver jag eran hjälp.
jag har ju bookie ( en underbar varmblodskille jag har nyss fått på foder) och han är inte vaccinerad fick jag reda på av ägarna nu!
Men dom vill inte vaccinera honom för han aldrig har blivit sjuk, men han kan ju bli det!
Sen vill dom inte avmaska honom då han aldrig har haft mask. (är dock avmaskad nyligen)
Hur ska jag göra? =o

HannaT
0

#25 Äger du hästen eller sköter du bara om honom? Tyvärr är det ju så att det är ägaren som bestämmer…

petronellaa
0

#26 jag äger inte honom - än iallafall.
Jag har honom på foder , och han står uppstallad hos min kompis.
Så det blir ju som att jag äger honom - nästan.
Och dom (stallägarna) vill ju ha honom vaccinerad och så .. gud vad jobbigt det blev:/

HannaT
0

#27 Då är det säkert fritt fram för dig att se till att han blir vaccinerad om du vill det, hör med ägarna.

Du kan ju fråga stallägaren om numret till den veterinär som brukar vaccinera i erat stall?

Här kan du läsa om vaccination.

petronellaa
0

"28 Jo, vet vilken vetrinär det är och så.
Men grejjen är att dom inte vill då dom tror att han kommer bli skadad fysisk o psysiskt! :'O

Alex
0

#29 Är du intresserad av att tävla? I så fall måste hästen vara vaccinerad mot hästinfluensa. Skada sig kan precis vilken häst som helst göra när som helst, och är hästen då inte stelkrampsvaccinerad så kan det hela bli väldigt otrevligt…

Säg det till ägarna, och så säger du helt enkelt att du inte kan ha kvar honom om han inte kan vaccineras, eftersom extremt få inackorderingsstall vill ha ovaccinerade hästar där. Och kommer det och går hästar där, antingen nya eller att de som står åker iväg ibland, så ökar risken att det kommer någon smitta dit.

Och angående avmaskning finns det ingen anledning att avmaska om han inte har mask. Det ska bara göras efter träckprov, om hästen har konstterad mask.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

attika
0

Min vaccineras mot hästinfluensa, botulism och stelkramp förstås

petronellaa
0

#30 alltså tävling är inte det viktigaste men helst vill jag tävla.
Jo, stallägarna har sagt att om han inte är vaccinerad så vill dom inte ha honom inhyrd..