Stel unghäst.. eller?
Jag jobbar nu med att ställa min fyraåring men han är så stel. Han vill inte böja sig genom kroppen utan ställer sig på tvären. Efter ett tag så släpper det och han ställer sig men är inte helt bekväm med det, stretar emot lite.
Är det vanligt att dom är såhär i början (han är riden i två månader och sätts igång nu efter semester) eller är han ovanligt stel? Har funderingar på att ta ut massör men eftersom jag bara är hemma på helgerna blir det inte föräns till hösten.
Tänder är kollade. Han kan visserligen ha någon lös som irriterar.

Det är mycket vanligt att dom ju blir stela då dom inte jobbas.
Men varför har du inte tagit vara på betessässongen och ridit honom kontinuerligt över sommaren?
Bättre att han fått vila senare under året. Eller strax innan han skall in på stall.
Marsvin 4-ever
.
Han kanske är stel, stretchar du honom någonting? :) Det kan hjälpa dom att bli smidigare, mjukare och hjälper till när det gäller vid att stella och så. Har du kunnat ställa honom tidigare? Om det är nytt för honom, kanske han inte riktigt förstår och då är det lättast att börja från marken. Eller ha honom stilla stående samtidigt som man försöker forma halsen på honom. Om det är i halsen han är stel, bör du nog stretcha honom, ifall du inte redan gör det, sedan börja från marken så han förstår vad du vill. :)

min femåring (som inte är mycket riden) är mycket lättare att böja när jag har lite längre tygel så inte yttertygeln är sträckt när han böjer sig. tror han känner sig lite fasthållen när tygeln är sträckt. men din häst kan ju också vara stel. hur länge har han haft semester? de blir ju inte stela av att gå på bete. däremot om man jobbar de varje dag och sen helt plötsligt bara ett par dagar i veckan så kan de reagera lite.
Skynda långsamt så går det fortare.

Det är väldigt vanligt inan balans och muskler är med hästen.

Jag har inte ridit honom eftersom jag jobbar 20 mil hemifrån, han har varit skadad och jag har varit sjuk.
Jag har tänkt det med att det kanske är för att han inte förstår riktigt än.
Han har haft semester i drygt två månader.

om han har haft semester så änge behöver han nog friska upp minnet lite.

Han var stel även innan vilan.

du kanske borde ta ut en massör. då får du veta om han är stel eller om stelheten sitter i huvudet, dvs han är kanske osäker eller liknande.

Det tar långtid innan hästen fått kläm på ryttaren och dess vikt/balans/vilja innan hästar kan och förstår så mycket att den också blir lätt formad och mjuk. 2 månader är alldeles för kort tid

Jag misstänkte det med. Jag sätter ingen press på honom men blev lite orolig när han inte ville ställa och böja sig, bättre att kolla en extra gång. Men det blir att massören kommer ut iallafall. Bättre en gång förmycket än en gång förlite.