Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 1929 ggr
kiwicore
0

för mkt?

Är jättesugen på att tävla dressyr,

Möjligen på en privatponny, men jag vill lix tävla två klasser då? LC ofc och sedan LB kanske? för de är väl inte allt för avancerade??? men hittar inga innon närhet..? och jag tror LA är lite för mkt, ej för den ponnyn  men för mig….

SEN HAR JAG ENN ANNAN FRÅGA:

Har ni tips för stressade ponnier. han blir helt annorlunda på en tävlingsplats… även på hoppningar..

tävlade på skötponnyn 2008. hemmaplanen och på frammridningen gick han trevligt (för att vara honom då han har jobbigt med längre steg) direkt när vi kom ut vid grinden började han som på en hopptävling när en anna tjej tävlade honnom. Han ville inte gå in, stuttsade runt hela banan. Min kompis fattade inte att det var jag utan trodde att det var en islänning eller något? ><' han blev smått stressad! minst sagt!

det var jättejobbigt. har ni några tips?

MalinPandora
0

de är inte jätte avancerade. prova så får du se vad du själv tycker :) de finns program på stallbacken.se där kan du kolla :)

att få bort stressen är att fortsätta tävla fast som träningar. se tävlingarna som träningar för dig och din häst. få hästen att ha roligt och bli inte arg om något går fel. det är bara att träna träna träna :)

Lycka till!

kiwicore
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1   ok (:

jo, det är så synd att han ska ha så brottom jämt, senaste hopptävlingen var han jättetrevlig (:

Thorsson
0

På vilket sätt skulle det bli jobbigt för dig att tävla en L:A?    :)

Invisible
0

L:C är ett bra program att börja med, inte för avancerat. L:B är ju steppet svårare, men egentligen ingen större utmaning än L:C. L:A är dock, tycker jag, ett större steg uppåt, än vad det är från L:C till L:B då det innehåller sidvärtersrörelser/skänkelvikning samt är svårare "tekniskt".

kiwicore
0

#3 jag har ej ridit LA för tränare och det var typ i vintras jag gjorde det…

kiwicore
0

#4 ok tack för hjälpen (:

Birke
0

Att hästen stressar upp sig är nog pga att han inte är van vid den miljön; massa människor, ljud, hästar, massa nya saker. Att vänja hästen vid det skulle lösa problemet enligt mig. Att vistas på sånna platser med mkt rörelse mer än vid tävlingstillfällena. Kanske bara ta med hästen ngnstans o låta honom kolla in. Sen vet jag ju inte om hästen i fråga är van vid mkt liv o rörelse eller om det beror på ngt annat :P

kiwicore
0

#7 det är det som är mitt problem, han är 17år och har tävlat en del, dock bara låga klasser men just hoppning är han van vid. Han står också på en ridskola så ljud är inget problem, men jag vet inte rikitgt ><'

Birke
0

#8 Kan det va möjligt att han känner igen tävlingsmiljön o kanske inte kopplar ihop det med hoppning men åtminstonde får en känsla av upphetsning pga det? Om man skulle ta med honom till tävlingar utan att tävla, bara låta honom kolla o vara lugn då o då? Så att han inte kopplar ihop just tävling med upphetsning jämt? Vet inte hur det skulle funka..

Elshira
0

Åk ut och ofta! Åk gärna till grannen och träna lite eller till andra ridhus. Men åk på så många tävlingar som möjligt regelbundet så att din häst vet vad som kommer hända och inte är "nyfiken". Du kan tom prova att bara åka 10 min i transporten innan du börjar ditt vanliga ridpass hemma om du har lite tid över.

När din häst vet vad som kommer hända på tävlingen, inte förväntar sig tävling varje gång och är van att vara någon annan stans än hemma så blir din häst troligen lugnare. "Övning ger färdighet"

Sedan håller jag med ovnstående inlägg, om du har möjlighet, ta med din häst på tävling utn att tävla =)

Hakuna matata!

kiwicore
0

#9 & 10

jo, men det är just när man kommer in på banan, annars är han som han brukar.

Tyvärr lite svårt att ta med honnom lite här och där då han är en ridskolehäst… nannars hade det varit lättare (:

Birke
0

#11 Att han var ridskolehäst hade jag missat :P Hm, då är det vell bara det att hålla sig så lugnt själv som gäller. Lycka till iaf.