Hästar i era stall
Skriv lite kort info om hästarna som står i ert stall, kan vara kul att se vilka olika typer av hästar vi kommer i kontakt med om dagarna =)
T ex namn, kön, ålder, mkh, vad den används till eller nåt annat intressant om just den hästen =) Ta med era egna om ni känner att ni vill det =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag börjar lite då ;)
- Paganini, my love, svart valack, 7 år ca 163-164 cm. Min tränares häst. En väldigt vacker häst som är omtyckt av dom flesta, inklusive mig själv.
- Diamond, brun valack 4 år (eller 5?) ca 167 cm. Också min tränares häst. Ett passande ord för att beskriva den här hästen är galen. Hehe
- Don Henry, fux med bläs och 3 jättehöga strumpor, 5 år (eller 4), helbror med Diamond ovan. Vääldigt fin häst men med nerverna utanpå. Också min tränares kuse.
- Dolores, svart sto, 7 år och drygt 175 cm. Även detta min tränares häst.
- Melody, brunt sto, nån stans runt 10-14 år eller nåt. Gått 120-130 hoppning och ganska höga dressyrklasser. en väldigt fin häst men som är superfet just nu.
- Love you, d-ponny, sto, mörkbrun. 5-6 år tror jag, LB/LA hoppning och LA dressyr.
- Madonna, c-ponny, sto, fux, 6 år(?), MSV hoppning.
- Romeo, c-ponny, valack, brun, ca 10 år, LA hoppning och FEI dressyr
- Timmy, d-ponny, valack, brun. ca12 år, LB hoppning
- Bella, b-ponny sto, skimmel, 5 år och grundriden
- Torsten ;) fux valack som står där tillfälligt
Och så Blacky då, sen kommer det och går väldigt många hästar under året främst under vintern/våren när unghästar ska ridas in =)
Samma ägare till alla hästarna i stallet :)
1. Bonzer, Nordsvensk 14 år, min medryttarhäst, rids allround mest dressyr.
2. Dino, Ardenner, 2 år. Markarbetas, påbörjad inkörning.
3. Teddy, Shettis, 20 år. Körs, rids ett par gånger om året. Pigg som en 3-åring trots åldern, snällaste hästen som finns med glimten i ögat!
4. Gosan, Shettis, 19 år. Fånghäst, svårfödd och mager, blir att ta bort henne om hon får fång en gång till :/
En bild på "liten och stor", Teddy är som en pappa för Bonzer ;)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
1. Kepson, Sv Hbl,valack, mörkbrun, 17 år, LA-MSV dressyr, tränat hoppning upp till 1.40
2. Embla, Islandshäst, sto, fux, 18 år, LC-LB dressyr, grundhoppad
3. "Olly", Engelskt fullblod, sto, brun, 15 år, nyast i stallet. Vet inget om henne förutom att hon varit misshandlad och misskött hos tidigare ägare
4. Miriam, Arabiskt fullblod, sto, flugskimmel, 10 år, LA dressyr, mycket westernriden (tävlar i vissa grenar)
5. Boltic, Arabiskt fullblod, valack, brun, 17 år, LB(?) dressyr
6. Collan, Shagya-arab, sto, svart, 3 år, inriden
7. Tsaritsa, Shagya-arab, sto, brun, 12 år(?), inriden
8. Astra, knabstrupperkorsning, sto, svart leopardtigrerad, 11 år, LC-LB dressyr, grundhoppad (min egen)

Försöker få in en bild på Paganini innan jag går och lägger mig. Skulle ge nästan vad som helst för den hästen. Tyvärr visar han sig inte från sin bästa sida på tävlingar ;)

Ametist maxad D, grundutbildad och ganska sent intriden knabstrupper 5 år. Honom rider jag Western på
Kiara, 6 år, knabstrupper och welsh partbred 125 cm inriden underbar barnhäst och mamma till Karisma, 2 år under inkörning kommer bli stor i förhållande till mamma Kiara och Kahlúa, föl och kommer bli som mamma Kiara i storlek.
Det var alla fyra i stallet/lösdriftet
1 Finnsta Felizia, shetland, sto, svart, 2½ månad. Världens snällaste orädda häst!
2 Assmilla, shetland, sto, svart, 7år. Inriden och inkörd.
3 Bedelia af Jäboruder, shetland, sto, svart, 1år. Följer ibland med som handhäst på kortare turer. Bästis med Felizia.
4 Almnäs Pim Pim, shetland, sto, svart 5år. Nyss betäckt. Inkörd och halvt inriden ( ungarna blir ledda på henne).
5 Finnstas Fabian, shetland, nybliven valack, svart ,2år. Assmillas första föl. Tömkörning påbörjad. Till salu.
6 Semilla, PRE, sto, svart med stjärn, 1 år. En genom snäll flicka som just nu är inne i en enorm växtperiod. Blir STOR.
7 Mantua, PRE , sto, brun, 2år. En enorm dam som blivit champion på alla utställningar hon varit på samt gångarts champion. Håller på att köras in och är helt okomplicerad. Betäcks nästa år.
8 Ritmico, PRE, godkänd hingst, Avblekbar skimmel? eller stickelhårig brun? 3år. Världens snällaste. Tom barnen ( 2 & 4år) kan hålla på med honom! Är under inridning.

Hm sommarbete ännu ju men till hösten kommer det att se ut så här:
Stallet hemma hos oss:
1) Grabina e:Granith U:Branita ue:Brabant Svenskt halvblodssto, svettfux m bläs, 165 cm (ca). Född 1986. Använd till avel o har haft en heldrös m föl. Ngt riden och mest i dressyr.
Världens tjurigaste häst som aldrig vill komma t en i hagen. Jag har ett trampmärke på min arm efter hennes inridning 1989 fortfarande..hrm!
Ägare: jag o 4 till
2) Ludde-92. Varmblodstravare,valack, fux m bläs. E: Lord Quick U: Mirja Way. Rids i skog o mark.
Mkt personlighet i den hästen, stundomsinnad o hatar min dotter.
Jag som ägare.
Stallet på sommarbetet:
1)Kefir-96. Shetlandssto. Fux, e:Almnäs Origo U:Östertorps Effie. avel,utställning, ridning, körning, myspys i hagen. Världens goaste snällaste lillaponny. Alldeles för snäll mot sina föl enligt mig;-)
2) Kelda-07 e:Kölnäs Camillo U:Kefir. Fux. Shetlandssto. Används t utställning just nu men ska köras och ridas in nästa år och även användas t avel.
Äger dem båda också.
Kasebackens Keso-08 Shetlandshingst. Svart.e:Perigueux v Isala u:Kefir. Utställning än så länge bara men såsmåningom inkörning o inridning.
Kasebackens Keso har jag ingen plan för ännu men troligtvis klipps han så fort det går i höst o då kanäven han sammanstrålam sin syster o mor i sommarhagen. Men inget är bestämt ännu.

I stallet står tre varmblodstravare och en shettistjej. En av travarna springer på travet, min travare rids och den tredje går mest som sällskap. Shettistjejen står som sällskap till den aktiva travaren.
I sommarhagen;
1. Tjalle korsningsponny av modell a född 2006 sällskap och barnponny.
2. Milli Music halvblodssto född 2008 e Carland - Camaro M- Ahorn liten skimmeltös som nog blir ca 1.70 mkt smidig och sportig.
3. Fogerty halvblodsvalack född 2008 e Highcruiser- Weltbürger-Bellini. Fux med ljusare man blir väl ca 1.70-175 en stor men ädel sportmodell.
4 Garcon en Rouge halvblodshingst född 2009 e Highcruiser- Weltbürger-Bellini Fux med stjärn och helbror till Fogerty.
5 Gabrielle halvblodssto född 1996 Mörkfux 1.63 e Weltbürger- Bellini - Cyrano används som avelssto och blev A-premierad i år. mamma till Fogerty och Garcon. Dräktig med Dalwhinnie!
Samtilga ägs av oss.
En ska säljas inför uppstallningen.
1: Den viktigaste, min delfoderhäst Sartorius, kallas Storis. Vamblodsvallack född -92.
2: Jasmine, Halvblodssto, tränas bara i PNH.
3: Alpha, Halvblod/Fullblodssto, född -03 tror jag. Nyinflyttad, allroundhäst.
4: Loopie, flyttade in igår. Vet inget alls om den.

Simona - sv halvblod 11 år, ridhäst och avelshäst
Madonna - sv halvblod 20 år avelshäst
Dark Angel - lettiskt halvblod skogsmulle
Metallica QL - halvblodskorsning 10 månader
Kära Gunwald - travare 7 år, omskolas till ridhäst av sin ägare
Lukas - gotlandsruss 28 år, ridhäst
Jamaica- shettis 16 år , ridhäst och avelshäst
Dalsgårds Cassandra - shettis 12 år, rid/körhäst avelshäst
Vivacia QL - shettis 3 år, ska bli körhäst

Brimad, svenskt halvblod, 7 år, Briar-Martini-Utrillo, c:a 175 cm hög, utb LA dressyr, tränas och tävlas dressyr.
Japp, korsningsponny (D), 26 år, utb LA/LA, numera pensionär på heltid.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Vi har ju 20 på jobb, som jag räknar som mitt stall… Tar inte med alla utan bara ridskolehästarna eftersom det är dem jag jobbar mest personligt med. Ponnies allihopa av olika raser.
* Carlow Breakdown, kallad Carla, född 1994. irländsk import. Stor, snäll men rädd för trånga utrymmen typ dörröppningen.
* Flower 2, new forest född 98. stallets surkärring, en riktigt elak ponny i boxen/stallgången. Vi kommer inte alls överens.
* Freddie Bim, Freddy kallad, russ född 1990. En riktigt busig liten sötnos.
* Hildie, new forest född 92. Stallets snällaste och mångas favorit.
* Munsboro Frosty Jump, irländs import född 89. Stallets näst äldsta och mycket snälla men pigga ponny, hoppar som en gud med rätt ryttare.
* Nickolina, new forest född 94. Huvudskygg och rädd för höga ljud i stallet.
* Solajka, belgisk import född 98. En häst som ständigt vill ha uppmärksamhet och alltid ska vara med där det händer saker.
*Stella, russ född 84. Stallets gamling som fortfarande går med nybörjarna. Snäll, lat och en aning tjurig i boxen.
* Wilhelm 2, även kallad Wille, haflinger gissningsvis och jag vet inte åldern. Stallets klumpigaste och buffligaste häst, men ack så mysig han är.
* Zolita Solblink, shettis. En riktigt bråkig sådan, sparkar gärna och bockar gärna.
Det var ridskolehästarna på jobb, sen har vi även 10 privathästar av allt från new forest till svenskt halvblod med alla olika humör. De flesta privathästarna och ridskolehästarna är mest inriktade på hoppning och tävlar då och då.

Pebblis - Äldre kallblodstravare. Stallägarens häst.
Aurora - Jennifers häst. Arab/halvblod, född 2003.
After 8 - Tinker/varmblod född 2003 (?)
Och så har jag ju min Kalle.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Tribbe - född 1992 ce 155cm travare som jag rider ibland
Celine - Liten stor häst skäck och ca 150cm
Preben - Dressyrhäst ca 170cm
Tuffe Dressyrhäst ca 160cm (?)
Danne - Allround häst ca 165cm
Lisa och hennes föl Pigge Lisa är allrund häst medans Pigge ska bli en dressyrpålle
Lilleman En liten busig shettis ;)
Jag vet inte vad alla hästar heter än, men dom som min kille går tillsammans med i lösdriften är:
- Mackan, valack, halvblod, stallägarens tävlingshäst
- Chappe, valack, halvblod, 5år tror jag, blivande tävlingshäst, ledare i flocken och tar hand om alla.
- Spader, valack, halvblod, 3år, nydligen inriden (min favorit)
- Lasse, hingst, halvblod, 2år, min killes lekkamrat
- Winnie, hingst, Welsh Cob, 1år, min pojk!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Anja Crown - Vbl travare, ej körd, 11år, sto.
Viktor W - Klb travare, klev av banan när han var 9, nu 17år, valack.
Holmslunds Alva - sto, 6år, shettis, ej startad, ej inriden e: Maxmer u: Hanne-Kim
Birke - Russ, 9år, valack, tävlad i ponnytrav.
Skogsmullar hela gänget. Alva görs det tyvärr inte mkt med, så den som behöver en liten shettis - hör av er ;) Birke har jag vuxit ur, så lika så här. Viktor skulle bli glad för en medryttare lr fodervärd. Nyköping.
Alla hästar i mitt stall är för tillfället Welsh Mountains
Acrobat II 26 år - Gammal tävlingsponny upp till seger L:A hoppning som numera är avelshingst och pappa till Betty Shine och Ackelina. Är förövrigt utställd med fantastiksa 44 p (10-9-8-8-9), och blev trots det "endast" Res. BIS.

Betty Boop II 17 år - Främst avelssto (mamma till Betty Shine, Ackelina och Betty Girl) som är väldigt lat av sig men har hon draghälp är hon jätte snäll och gör bara precis som hästen framför! Förövrigt är mat det enda som spelar roll i hennes liv! xD Ungstochampion, flertal BIR och bästa fölsto är några titlar hon lyckats kamma hem trotts att hon varit ute så få gånger.

Molstabergs Lord Milligan 4 år - Köptes in av mig som föl och har sedan dess gjort fina prestationer i utsällningsringen! Championföl, Res. BIS, Unghingstchampion och hingstchampion är bara några av alla de titlar han redan lyckats kamma hem. Rids för tillfället och utbildas för att nästa år kunna tävlas samt vara avelshingst.
Betty Shine 3 år - Gör egentligen inget särskillt för tillfället, inridning ska påbörjas till vinter/våren, löshoppad med god marginl över 1 meter. Utställd med guld. Avelsmaterial för framtiden samt tävlingsponny.
Ackelina 2 år - Gör ännu ingenting mer än bara går i hagen som sälskap. Utställd som föl med silver.
Betty Girl 6 år - Utlånad som ridhäst 2008-2010, mitt första "egna" föl, visad med guld på utställning. Blivande tävingsponny.

Förhoppningsvis får Betty Boop och Acrobat ett föl till nästa år, annars är det även tänkt att Lord Milligan ska få betäcka ungstona och få några trevliga avkommor ^^
Hakuna matata!
Jag har inte koll på precis alla hästar i stallet Sylgja står i nu, kommer och går hästar en del bl.a, samt att det är en del… Men kan ju räkna upp några jag vet står där nu i alla fall, varav de flesta permanent dessutom.
Forkur frá Austurkoti - Islandshäst, 8 år gammal, 143 cm hög, fux med flax. 1:a klass hingst som väl främst verkar som avelshingst, men tävlas en del också. Den hingsten Sylgja är betäckt med.
Draumur frá Minni-Borg - Islandshäst, 10 år gammal, brunskäck. Drygt 140 cm hög, 2:a klass hingst. Tävlas samt verkar lite som avelshingst.
Samherji från Konga - Islandshäst, 5 år gammal, rödskäck. Hingst som en dag ska bli 1:a klassbedömd.
Bedömdes i våras men var inte riktigt klar och blev därmed inte godkänd, tyvärr. Så han tränas väl främst för att bli riktigt bra.
Óskar från Torstensbacke - Islandshäst, 7 år gammal, mörk fux med flax. Obedömd hingst.
Viðja frá Brekku - Islandshäst, 17 år gammal, mörkbrun. 2:a klassbedömt avelssto som jag tror är betäckt med Forkur nu.
Laufa frá Minni-Borg - Islandshäst, 10 år gammal, svartskäck. Obedömt sto som nu har ett föl efter Forkur, och tror hon betäcktes med honom igen i år.
Stóri-Rauður frá Hrútsholti - Islandshäst, 16 år gammal, fux. Stor valack, runt 150 cm hög. Väldigt fin valack som verkar som tävlingshäst.
Galenbys Monnet - Fuxfärgad shetlandsponnyvalack som körs.
Nikita - Shetlandsponnysto (ev. minishettis?), liten är hon i alla fall.
Och mörkfux. Körs hon med.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Stora stallet…
1. ponnygaloppören/gp.ponnyn Fragansia en dam på 28 år somfortfarande ser ut som en unghäst =) arab/halvblod
2. Alwin. en liten storhäst som inte gjort något annat än gått i en liten jordhage innan en i stallet fick honom som 8åring. nu hoppas det för fullt okänd ras
3. Stina. min mosters "lånehäst". en 4 åring som man hoppas ska bli en bra hopphästhalvblod
4. Lisa. unghäst med hoppstam som tränas i både hoppning och dressyr halvblod
5. Gandalf som snart kommer till stallet är en vit c-ponny som ska ridas av skötarna till min lilla Pajas. Tjejen satsar på gp.ponnyn inom de närmsta åren =)
lilla stallet.
1. Dusty Dee som är min mosters unghäst efter Robin Z. en lovande hopphäst som tyvärr kan bli lite stressad ibland.
2. Libertas efter Levantos. Dustys storasyster som är en egenuppfödning på nu 10 år. ägs och hoppas av min moster på elitnivå. högsta dom startar är 1.50 eller 1.55 men e har även kommit 3a i en höjdhoppning
3. Bismark ox =) stallts äldsta. en gammal sm ponny som förfarande beter si som en unghingst =) arabistk fullblod
4. Pajas =) min gamla ponny på 26 år. rids av de två flickorna som ska få hem Gandalf
5. Who Cares eller Wilma =) min egna lilla hoppstjärna efter Cardento. för oss är målet att ha så kul som möjligt och bara bli bättre
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3