Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5313 ggr
SSAA
0

Storlek På Täcken?!

Letade lite men hittade inte någon liknande tråd.

Jag ska köpa täcken till en växande c-ponny som i nuläget är ca 135 cm i mkh. hon är smal över ryggen, bogarna och baken och har ganska kort rygg.

Ni som har ponnyer, vilken storlek har ni på era täcken, beskriv gärna storleken på era hästar eller visa en bild så jag kan jämföra!

Tacl på förhn /Anja

[Nesslan]
0

Jag hade 125 på min D-ponny, 147cm. New forest, den smäckrare typen. En lite bredare D-ponny i stallet, connemarakorsning har 135. Så jag skulle satsat på 125 om jag vore du. Lycka till!

SSAA
0

tack så mycket! :)

fridak
0

det är rätt svårt att säga vad din ponny ska ha för stl.

i stallet står en b-ponny, en d-ponny och en liten häst som alla har 125 i stl.

en c-ponny som inte står i stallet längre hade 135, precis som min foderhäst som är häst på 160cm i manken. en annan häst i stallet är mindre än min i manken men har storleken större på täcken, så det är väldigt svårt att avgöra vilken storlek man ska köpa utan att mäta ryggen:)

Rita-S
0

137 hög men riktig grov fjordhäst så 135 täcken måste hon ha annars är dom för trånga i bogen. Sitter som ett smack. jag skulle nog tro din har 120 eller 125, men det måste provast för att va säker. Här på bildenbrevid en shetlandsponny på 1,5 år, runt 90-100 i manken på shettisen.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

SSAA
0

tack för svaren, det är så att hon är en omusklad unghäst för tillfället men jag tror att hon ska ha ganska liten storlek med tanke på hennes korta rygg och smäckra kroppsform.

swedensess
0

man ska mäta från manken till svansroten  och välja den storleken som ligger närmast =)

c/d-ponny brukar ligga på 115-125

Linnea
0

mitt russ som är strax över 130 har 125 i täcke fast det är enormt stort! 115 hade han innan och det satt som ett korvskinn. jag undrar varför de inte kan finnas i 5cm-intervall istället. det är samma med den stora, han har 145 som är jättelångt men 135 räckte inte till svansen ens.

Skynda långsamt så går det fortare.

Rita-S
0

Det finns ju :) Men inte så lätt att hitta, det är inte alla som tar inn det alls.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Peppe
0

jag hade köpt 125 till den ponnyn av din beskrivning =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[chriistina]
0

Jag har en maxad c-ponny, connemara, åt det grova hållet. Hon har 125 i täcke.

SSAA
0

okej, tack för svare, eftersom hon kommer att växa i flera år till och bli kraftigare, (hon är som sagt welsh) så tror jag att jag ska köpa 125, sen ska jag mäta och prova lite olika, ska nämligen köpa begagnade :)

Peppe
0

Min welsh, c-ponny hade 125 så det blir nog bra =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

niare
0

min d-ponny har 145 och vissa 135, hon är den äldre new foresten och grov , så oftast blir dom för små över bogen på henne när vi har 135.

men vår maxade b-ponny har 115 i täcken smäcker i kroppen och lien bog, han skulle nästan helst ha 110 , han e dock 3 år så de blir nog 115 på han.

shettisen drar 110 i sitt täcke. han är mkt grov.

travaren drar 145-155 liten häst men lång kropp.

[Angel88]
0

mitt sto är en ädel varmbilds travare, hon är 152 hög, ja har 135 till henne och 125 i tunnare rengntäcke…

häldre förstort än förlitet

SSAA
0

jag, hellre för stort nu när hon är i en växtfas!

QALM
0

Jag har äntligen fått tag på 140cm. Den storleken passar Quarter perfekt. Konstigt att det är bara vad jag vet i USA man kan köpa den storleken.

Rita-S
0

Shires har då hela och halva storlekar på sina täcken, även då 140, 
Rambo med kommer i hela och halva storlekar. Har för mig jag har sett Finn Takk i hela och halva med i en affär i Ljusdal.

f97lintro
0

Min New Forest "Maxmaxad" C (139,8 cm) har ungefär 125

MalinPandora
0

min arab-korsning ligger egentligen mellan två storlekar. 125 - 135. (D-ponny) jag hade nog köpt 125 till din c-ponny :)

alskadeida
0

Exmoorponny

133 cm. Grov.

115 på täcken men kan vara lite trång beroende på märke osv.

Men kan även ha 125 cm.

Man skall mäta från manken till svansroten.

Men +- någon cm tycker jag bara att den ej blir för stor.

Han är 8 år. Växer nu med musklerna på alla sidor =)

Thorsson
0

hm… jag har 125 till min häst xD Det passar fint! Sedan har jag dock 135 i vintertäcket, och det är förstort! ^^