Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4843 ggr
Peppe
0

Skrittmaskin

Ja vi har ju fått en skrittmaskin till stallet, modell "löpband" för en häst i taget. Stallägaren har börjat traska igenom med sina hästar för att vänja dom men vi har inte testat att låta bandet gå med någon häst i än. kommer bli väldigt intressant att se vad hästarna säger om det sen! XD

Nån mer här som har nån form av skrittmaskin? =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Anna
0

Vi har skrittmaskin på min nya skola… En stor, läskig rund sak som vi tvingades gå runt i när vi var på öppet hus :P

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Peppe
0

# haha! :P

Maria har funderingar på att skaffa en sån istället tror jag, och vi har inte ens använt den vi har nån gång än XD

Alex
0

Spännande. Kan tänka mig att det kan vara lite småknepigt att få upp hästarna på ett rullband i början… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Peppe
0

#3 ja speciellt Marias nerviga kusar ;)

tänkte testa med Blacky idag eller imon =)

Birke
0

Jag aldrig förstått meningen med skrittmaskiner, o tänker på dom som "sånt larv", men det är min egen åsikt.

Elshira
0

För hobbyryttaren skulle jag nog säga att det är mer eller mindre totalt onödigt. Har man däremot någon form av tävlingsstall med högpresterande hästar så är ju både en lång uppvärmning och skritten efter träning väldigt viktiga. Har man dessutom kanske 5-10 hästar som ska tränas dagligen så spar det ju oerhört mycket tid. Sedan är det ju som "latmansgrej" om man har en skadad häst som inte får springa fritt i hagen.

Hakuna matata!

Peppe
0

Är väl jättebra när man behöver spara tid! Sen lata är väl alla människor, förstår inte vad som är fel med det.

Hästar mår bra av att röra på sig i skritt, supersmidigt att ställa den där en stund så den får röra sig än att ställa den i en rasthage där den inte rör sig alls.

Elshira
0

Jag har perfekta skogsvägar som gör att jag automatiskt börjar med 20~ min skritt varje gång, rider man på dressyrbanan är det lätt att man både fuskar med upp och nervärmning… >.< Men som grannen med travare funderar på skrittmaskin, hur roligt är det att åka på en sulky 2 varv på banan och göra ingenting lixom?

Hakuna matata!

Peppe
0

#8 men vi ska inte ha den för uppvärmning/avskrittning?

om jag inte hinner rida en dag är det väl kalas att ställa kusen i skrittmaskinen 40-60 min istället för att han ska stå still =)

Eller både ridning + skrittmaskin som lite extra rörelse. jag ser den som ett komplement, ingen ersättare för framridning…

lisette
0

kan du sätta hästen i maskinen 40-60 min kan du väl likaväl rida? du kan ju ändå inte lämna hästen utan uppsikt.

förvisso kan man ju mocka o fixa mat osv uinder tiden hästen är i walkern. men det tar ju inte 40 min.

Peppe
0

#10 nä men det är billigare att be Maria ställa honom där för kanske 50-100 kr än att hon ska rida honom åt mig för 300. hon är dessutom gravid så hon kommer inte kunna rida honom åt mig i vinter…

Elshira
0

Så du skrittar i minst 20-30 min varje gång du rider och börjar arbeta lite mera?

Jag är nog inte ensam om att om man rider i t.ex ridhus, paddock etc inte skrittar hästen i en halvtimme innan man börjar rida, även om man borde det. En skrittmaskin både innan och efter ridning är väldigt bra då hästen inte behöver en ryttare för att bara skritta i 30 min =)

Hakuna matata!

Peppe
0

#12 vi har klarat oss i många år utan att skritta 20-30 min innan och efter ridpass varje gång. Oftast blir det så mycket skritt innan och nästan lika mycket efter. förstår inte riktigt vad du gjort för helomvändning helt plötsligt, förut verkade du ju inte gilla skrittmaskin och nu hyllar du den?

idag har Maria låtit 2 av sina hästar testa att gå i den och tom den fjantigaste överlevde så ska nog inte va några problem =)

Elshira
0

När har jag sagt att jag inte gillar den? I tidigare inlägg har jag sagt att den är tidssparande och praktiskt särskillt om man har många hästar att träna.

De flesta hästar klarar sig genom sina liv med 10~ min uppvärmning eller tom mindre men precis som för människor blir träningen mer mer effektiv med ordentlig upp/nervärmning + att det minskar skaderisken. Så har man då en skrittmaskin kan man "utan problem" skritta fram osv ordentligt för bästa resultat på träning.

Hakuna matata!

Birke
0

Om man har det för att hästen ska röra sig, vad hände med hagar? O måste man inte byta varv ofta? Måste vara dödande för hästen att bara gå runt o runt o runt.

Alex
0

#14Skritta fram i 30 minuter är knappast nödvändigt, åtminstone inte om hästen går i hage. Hur ofta går en människa en promenad innan h*n börjar joggingturen?

#15 Skrittmaskinen Peppe pratar om är ju ett rullband, dvs går hästen rakt fram.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Elshira
0

Ja rullband och skrittmaskin har väll samma effekt~?

Jag nämnde även tidigare att det framför allt är en fördel för högpresterande hästar. Elit idrottare har 30-60 min uppvärmning beroende på vad man gör ineffattande stretching och någon form av uppvärmning för att börja få upp pullsen sakta.

En normal ridhäst som inte ska gå WM nivå~ har inget behov av så myket uppvärmning, eller rättare sagt de klarar sig utan det. Men för absolut topprestation och effektiv träning är både uppvärmning och nervärnming väldigt vilktiga delar både två!

Men nu utgår jag från att man vid möjlighet göt det bästa för sin ridhäst och att man vill få ut så mycket som möjligt, men som sagt för hobby ryttaren så är det väll inte heller riktigt nödvändigt även om det självklart kan vara en fördel =)

Hakuna matata!

Peppe
0

#14 sorry, blandade in #5 med dina inlägg…

#15 dom går inte ute så mycket, bara ca 5-6 h på vintern och ca 9-10 h resten av året, i små rasthagar. jag vill att min häst ska röra sig mer så jag ställer honom gärna där en timme eller nåt utöver ridningen =)

och precis som Alex säger så är det ett rullband så hästen går rakt fram

Birke
0

#16 Ok. Sån har jag aldrig sett facktiskt.

#18 Vrf går dom dom inte ute längre :O ?

Peppe
0

#19 det är så stallägaren vill ha det

thilda-
0

Skrittmaskin är super! bra att det blir lite variation iträningen och inte bara träning under sadel ;)
Jag har provat skritt maskin på luddan.. men då var det en sån där som dom springer runt i en cirkel med.. men då var det fullt ös som gällde.. men det tyckte inte luddan själv ;) och stod lungt kvar och mumsade på gräs stråna som stack fram i sidorna medans den där armen snurrade runt runt…

Peppe
0

#21 haha ajdå :P

#15 kom föresten på att dom runda skrittmaskinerna byter ju varv automatiskt, var 1-10e minut beroende på vad man själv ställer in =)

thilda-
0

#22 haha ja och hon gjorde det mest för att jävlas med.. för hon vet ju att jag blir till sist less på henne och det slutade med att jag sprang runt och jagade hon själv i "havs sanden" som vi hade som underlag.. Både ägare o ponny fick motion den gången.. Puhh

Peppe
0

#23 superbra ju, 2 flugor i en smäll =)

lennartsdotter
0

#22 - Finns det plats för hästarna att vända i runda skrittmaskiner?

Då kanske hästen vänder medans ''armen'' forsätter snurra… Å det kanske inte slutar så himla bra..?

Peppe
0

#25 klart det finns plats att vända, dom är väldigt stora och självklart finns de säkerhetsannordningar så maskinen stannar direkt om det tar emot (om t ex en häst stannar) =)

lennartsdotter
0

#26 - Jaha, jag tänkte väl!

Jag har faktiskt inte sett en skrittmaskin i verkligheten. Det kan väl vara bra som motion om man inte kan rida. Men skulle aldrig använda det istället för att skritta fram eller av!

Birke
0

#20 Hm, ok.