vilka fina bilder! fler som kör?

Jo, vi brukar ju köra Gejsa. Men i år har det inte blivit något. Vi måste minska skaklarna först. Har bytit rockard.

Jag blir riktigt riktigt illamånede när jag ser alla dessa stackars hästar. Varenda bild här använder man fast brösta, inga draglinor, ingen svängel, ingen baksele… 
Stackars stackars hästar…
Ja, jag håller med dig delvis. Men kör man bara lite sporadiskt, någon gång ibland så behöver man inte baksele och draglinor. Bara vagnen är bra balanserad och inte är för tung eller för stor tyngd i skaklarna. Däremot tycker jag på något foto att draglinjen är katastrof och att man kör rockard i en travsele. Det sliter mycket på hästens rygg.

Vadå behöver inte, har du nånsin kört med en riktig sele, det finns billiga selar som inte kostar alls mycket… Fortfarande är jag tacksam för att jag inte är någon av dessa hästar….
Jadå. Jag har kört hur mycket som helst, min man har tävlat i körning dessutom. Fortfarande skadar det inte någon häst om man kör någon gång då och då utan draglinor och baksele om man har en lättare vagn. Vid körning då och då är det viktigt att det är väl avvägt med draglinje osv som jag skrev där uppe. Travsele förkastar jag däremot att köra rockard med om man gör det flera gånger i veckan. De är för körning på raka spår och plant underlag med sulky.

Berätta, gäller det min bild? Jag är inte rädd för kritik eller att lära mig för den delen.
Det där med draglinjen gäller min bild #7 va?
Jag vet inte egentligen så mycket om att köra hästar, lärde mig hur man selar på i travskolan och har följt samma stil hos min häst som jag lärde mig där.
Men berätta gärna allt som är fel på mina bilder, jag vill ju för guds skull inte gå omkring och skada mina hästar!

När man kör skall man ha en sele med lös brösta, ingen av bilderna här visar bra selar att köra med… Draglinor, baksele, svängel… Det finns billiga bra selar för 1500 kr… www.equilex.se Där säljer de bra selar, men finns andra bra ställen… INTE hööks, börjes osv som har fast brösta…

#18 Med risk för att låta dum
Varför är det så synd om hästarna? Alla jag känner har liknade selar som vi, bild 10… Tjejen vi köpte Savannah av var mycket duktig travtränare så jag antar att hon vet vad hon gör, och hon körde Vannah med den selen vi har nu +rockard. Nu kör ju vi iförsej mest ute på grusvägarna och ev. på stubbåkrarna på hösten, men jag har aldrig märkt att Vannah mått dåligt, rört sig konstigt, sett missnöjd ut eller på annat sett visat att hon inte trivs med utrustningen, och då har vi haft henne i 4 år snart. Och om Vannah inte gillar något så visar hon det MYCKET tydligt…

En sele med fast brösta den skaver. Man skall använda svängel, draglionr och baksele.. Eftersom du inte har tetsat att köra med bra sele så vet du ju inte skillnaden…

skaver? Det är det jättehemska… Borde inte det bli märke i hårremen på hästen då, om den skaver så hemskt? Hade faktiskt planerat att köpa baksele, men nu är det punka på kärran så nu kommer vi ingenstans iallafall…

Bröstan sågar eller så dras däckeln framåt/bakåt i stegen. Sitter däckelgjorden för hårt sågar bröstan, sitter den löst glider däckeln och gjorden skaver. En bra sele har ju två gjordar det har inte en skitsele…
När hästen går framåt rör sig ju bogarna. I en bra sele sitter inte bröstan fast i däckeln utan bara löper genom slejfar och då påverkas inte däckeln av att bogarna rör sig. Hästen drar med draglinorna, bogarna rör sig men däcklen ligger still…
Baksele skall man ha för att den bromsar vagnen, annars får hästen bromsa med svanskappan…

#22 Våran sele har två gjordar, en för däckeln och en för bröstan. Borde de inte sälja selar med "inbyggd" baksele? Varför säljs sele och baksele inte tillsammans då? Då är det ju mindre risk att det blir fel…

Det finns kompletta selar att köpa som är billiga och bra… Att det säljs selar som inte är kompletta och som inte är bra är för att folk köper dem helt enkelt… Det är ju "bara körning det handlar om anser vissa personer" så då är det inte så viktigt vad man använder för nåt. Och man har fått selen för nästan ingeting, en sele som man måste bygga om för att få den någorlunda funktionsduglig…

Svar på inlägg 26: Rimfrost är himmla fin…

Nej, men titta! En till från Eskilstuna. Välkommen hit Tirala!

#29 , vilken snygg häst :D:D

Ha, ha rimfrost är ju Stefans häst. Känner du honom? Han bor bakom Röllagg det gör jag också kan man säga. Några km därifrån.
Har du häst? Var isf?

#29 herregyd vilken vacker sak…

#29# Jo, jag såg att det var därifrån. Men en bild var väl från hans hage hemma tyckte jag. Vi bor ca 4 km från Rölagg och kanske 3 km från Stefan. Förbi Stall Stenbro om du vet var det ligger?
fina bilder =) men känns som om jag inte har nån större lust att lägga ut några med tanke på vad man får för kritik om man har sele med fast brösta =(
#13 Jag skulle vilja säga till Lilla_My's försvar (#2) att hon faktiskt har en "komplett" sele med draglinor och så…..
#26 Vilken snygging =)

Jag tyckr att rent generellt finns det på tok för litet kunskap om körning. Man borde få lära sig mer om det på ridskolor och inte bara behöva söka sig till kurser för körning.
på min ridskola där jag började rida engång i tiden (på KRK i kristianstad) så körde vi med ponnyn oskar, o det vr med bröstsele och rockard. Inga bakselar vad jag kudne minnas, o det var det jag hade emd mig sen nrä jag skaffade mig ponnyer o körde med dem så var det det enda jag kände till, em nsen köpte jag böcker om krönign från hööks o blev väldigt mycket klokare.
men jag vet inte hur jag ska anpassa en loksele på en ardennerkorsning, jag vill ju absolut inte att han ska få skav elelr obehag av en loksele sen när det är dags att köra in…

På bilden #39 var det givetvis Rimfrost i hagen hemma med älskade Amorina. Som ska få en bebis nästa år om jag förstått rätt? :) Han retade henne för att jag uppmärksammade honom mest eller så var han trött på min eviga knäppande :P

som svar på inlägg nr 37… Fölåt så himla mycket, men jag har lärt mig att köra via väl utbildade kuskar, tränare i körning, inte trav. Jag har fått lära mig hästkunskap, körkunskap, vad det innebär att göra saker och ting. Framför allt SÄKERHETSMEDVETANDET som tyvärr saknas bland många som är ute och leker. Jag blir mörkrädd för mängder av saker som jag läser om via både här och bukefalos, hur man kan komma på tanken att bara spänna för utan nån som hellst kunskap. STACKARS hästar som blir lidande…

Fina bilder Nikki!
Kul med körekipage :) Mer körning åt folket! :D
/V

#7 man behöver INTE ha Hjälm ifall man är över 15 år bara huvvudbonad som räcker !!! Står i Kör TR
Jätte fina Ekipage ni har Mamma har laggt upp ett på mej å syrran
inte det bästa tycker jag…
Så här kommer det en bild där våran Ponny ingår i spannet går framför Höger Stånghäst
(stånghäst är den hästen som är närmast vagnen)
Spannet körs av KG.

#47, hm tror du glömde bilden ? ^^

jo jag gjorde det men den finns nu^^

okej ^^ :)

mhm men ifall jag ska lägga upp t.ex. när jag är ute och tävlar i körning och jag kör i keps. får inte jag lägga upp den då?

Kopierar texten från första sidan:
Bilder på Ridsport i fokus…
Vilka bilder är okej att visa?
Varje medlem ansvarar över att bilder denne väljer att publicera inte är tagen otillåtet.
Det är heller inte okej att ta bilder utan att fråga fotografen.
Vi här på Ridsport iFokus har kommit överäns om att inga bilder på hjälmlösa ryttare får förekomma oavsett om det visas i artiklar, iforumet eller i fotoalbum.
Detta är för att vara en godförebild för yngre medlemmar.
För frågor kontakta gärna någon av oss som jobbar med sajten.
Då får du retuscera bilderna, sudda ut ansiktet, som bild nr 7 gjort…

det spelar nog ingen roll om man tar bort ansiktet. för det första tror jag inte nån tänker att "åå, hon rider utan hjälm det ska jag oxå testa" och för det andra skriver ni ju så gott som alltid "jag tog bort mig för jag hade ingen hjälm", då vet ju denne att ni inte hade hjälm ändå…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
OJ!… detta har jag ju missat… Vad kul med körbilder på Ridsport.ifokus!!
Bilden är borttagen
Blandat komplott på mitt shettissto Fia-Maja…
Bilden är borttagen

Jag har några kör bilder på mig och Susand men tyvärrär det utan hjälm….
geea - sätt en svart plutt påditt huvud, beskär eller blurra det.. jag kan hjälpa dig om du vill..
Jag har inga körbilder på mig ohch Lykka tyvärr, hon har ju demolerat våran rockard.. Men så fort den är fixad så ska jag visa er :) Kör bilder på Uno kan ni få så fort isen är borta och hans sele är inköpt :)
#37 Va bra, så ser d ut på hästarna när dom körs på min rid/körskola:) Bild nr #2 alltså..

Sussi: visst är det en finnhäst du har? va söt den va :) har själv 2 stycken..

#61 Tack! Den är ett 17årigt sto.
Jag vet, har snokat lite på din sida, vi är de enda med finnhästar här

#62 rolit me nån annan som har samma ras
ja slipper inte in på din sida, sku va skoj om ja slapp så ja fick titta på din pålle (om du har mera foton där) 

#52 OM bilden är tagen under en tävlingsklass har man dispens MEN då ska det finnas en text till bilden som förklarar vilka regler som gäller inom den ridgrenen!!
Tex inom körning (ej travet), western och dressyr hör hatt till tävlingsklädseln.
Andra bilder där kusk/ryttare inte har hjälm tas bort!
Mvh Charlotte Medarbetare på ridsport.ifokus
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#68 ja jag vet, men jag tycker att det är en fånig regel vid körbilder iaf….då kan man ju lika gärna va tvungen att ha hjälm när man ska leda hästen eller borsta den…

#59 ja det vore snäll om du kunde hjälpa mig med det!!

Oavsett så gäller alla bilder att man har hjälm innom ridning/körning om bilden är tagen på tävling etc där TR påpekar att man får det vill jag att man markerar det i sin text och hänvisar till det.
Vänligen/Linda
Tänk på att det är för att vara en god förebild för våra yngre medlemmar.
#74 - Måste man ha hjälm på en bild om man tömkör också?

Nej det tycker inte jag men vad tycker ni andra medlemmar?
Om vi måste ha hjälm på bilderna när vi tömkör borde vi väl också föregå med gott exempel och ha hjälm på oss när vi leder hästarna, när vi ryktar elelr det ens finns en häst i närheten…..
Tycker hjälmnojjan börjar gå litet väl långt nu…..
Som ridsportsförbundet uttrycker det (inte här nu ordagrant eftersom jag tine kan slå upp det själv) så sak man i all hantering av hästen ha ridhjälm på sig…..
Så jag tycker att vi nöjer oss med att låta ryttarna och kuskarna ha hjälm på. Ananrs börjar vi nå en ganska så löjlig situation om man måste ha hjälm på precis alla bilder.
Då måste ju ävne ridinstruktörer ha hjälm när dom står i mitten av paddocken/ridbanan. Likaså så bör vi då inte heller visa någon ryttare/kusk utan säkerhetsväst…..
nu överdriver jag en hel del, och det med viss sarkasm….. Men ni kanske ser vart det barkar hän?
/*en mycket uppgiven LinaN med rosa långkalsonger*
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Hej Lina
Hjälmfrågan togs upp med alla medlemmar och alla var posetiva till att stödja att alla ridbilder skulle vara med hjälm, för att föregå med gott exempel.
Givetvis tycker jag inte att man ska överdriva men med säkerhets frågor kan man nästintill inte övredriva, särskillt när ridsporten fortfarande står högst rankad som farligaste sporten.
Jag vet inte vart du hittar informationen från svenska ridsports förbundet men, vi har alltid sagt till våra stallflickor att bära hjälm och handskar när de hanterar våra unghästar för att vi själva valt säkerhet före osäkerhet.
Men jag vill att alla medlemmar ska känna att de kan yttra sig och får vara med att bestämma.
Ang att ha hjälm vid tömkörning etc så tycker jag att det är intressant men kanske som du nämnde att kanske "gå för långt".
Men diskutera detta gärna då jag tycker att allt för många spelar med sin säkerhet.
Vänligen/Linda sajtvärd

jag kan tom berätta om vad som startade den här reglen. det var när jag skrev om madde som hoppade upp på calippo utan någon utrustning alls och hon ramlade av och fick en riktigt hemsk hjärnskakning… tror att det var det som startade det hela.

vi har faktiskt gjort så här: har vi inte hjälm när vi tex hoppar upp på pållen, å kommer på att vi vill lägga ut bild, då får den som e på marken springa å hämta hjälm. (så e de med hjälm ni ser ;-) )
#74-80 mfl Kan ni inte starta ett nytt ämne om hjälmdiskussionen om ni känner behov av att diskutera det? Jag tycker iaf att ni är lite väl OT just nu….. Jag vill inte klaga på nån =) Det är bara det att de som inte är intresserade av körbilder inte ser denna diskussion ju =)
*skulle vilja lägga ut en körbild för att få tråden på rätt spår men kör utan hjälm*

ja men varför skriver ni att ni inte har hjälm å bilderna när ni sätter en plutt över eller beskär bilderna? om det nu är nån som sitter och kollar på bilderna och läser att ryttaren/kusken inte har hjälm så har det ju ingen verkan…svårt att få fram det jag vill men allt detta känns helt meningslöst när ni skriver att ni inte har hjälm.

#86, tjusig färg på pållen :P

Zebben: Vad är det för vagn?

#93# Det var värst! Har ni varit här och tävlat på Röllagg?? Var bor ni? Jag bor ju bara ca 3-4 km därifrån. Har varit och tittat på deras körtävlingar förr om åren. Ni kommer inte från Flen va?

#94 Menar Du den jag har i dressyren? Den är ett hemmabygge. En fin sådan. :-D
Den jag hade i maraton är en "speciallare" från Roslagsvagnar.

#95 Oj oj, många gånger har vi tävlat på Rölagg! Superfin tävlingsplats.
Är ju nästan hemmabana
Bor i Stockholm, men tävlade faktiskt för Eskilstuna under ett år, då jag bodde och jobbade i Ärla på en privat ridskola.

#97# Ok, trodde att du bodde här i stan eller så. Kul med körning men ack så dyrt. Tänkte gå med i E:a körsällskap men kom på att jag inte har råd med alla vagnar och selen som man måste ha när man tävlar. Det var synd!

#98 Ja, det är fasligt dyrt! Men EKS har väl vagnar som man kan få låna, om man vill vara med på deras blåbärstävlingar i alla fall.

#99# Det sa dom inget om. För jag var med i Ekeby ridskola för några år sedan när det var möte för jag tänkte bli med. Då sa dom att man måste ha så mycket bra grejer så jag ångrade mig.
Sedan åkte jag till Vilsta och tittade när dom hade träning förra året tror jag det var. Men det var inte så många som sa något. Tyckte inte att man kände sig så särskilt välkommen faktist. Men dom har ju varit lite osams har jag hört. Många avhopp osv.

Jag känner mig lite efter.. Kan inte någon visa en bild på när man kör med fast brösta och en där man inte gör det? Vill se skillnaden =)

Jag blir mörkrädd när jag ser alla fina hästar som körs, selar som inte är intsälla efter hästen, ingen baksele, inga draglinor och ingen svängel, inte konstigt att många hästar är stela i bogen. Så upp till kamp nu alla kuskar, skaffa er kunskap om körning och selens inverkan på hästen, för vem vill ha en häst som har ont i bogen. Baksele används för att tyngden från vagnen ska tas upp av hästens bakdel vid nerförskörning i backe, svängel och draglinor är till för att dra vangnen och skaklaen är endast till för att styra vagnen. Skaffa er gärna en bok om körning eller ta hjälp av en duktig kusk.
MVH ciklidtrixan
vi kör väl inte maraton heller! :P
#126 På travhästar kan jag förstå att man inte använder baksele och draglinor men all annan körning så kan jag inte fatta varför, det är ju inte snällt mot hästen att inte använda baksele och draglinor. En häst som körs utan draglinor får tillslut sönderdragna bogar och vad för nytta har man av en sån häst.
Hej hej!! Har själv en liten foderponny , som jag kör med travsele och rockard nu… Men hon har både bröst och loksele, men hon är lite för rund för dom, ska kolla om det är med fast eller inte på bröstselen, vill gärna ha riktiga saker till henne.
Funderar själv att börja med körning nu när dom har träningar i Bollnäs för Maria Henriksson.
Nån som vet var man kan köpa en någorlunda billig vagn med svängel?
//Gill
#124 ruskigt snygg baksele! var har du köpt den?

#130 Hela selen är speciellbeställd och uppsydd av en vän som går på sadelmakeriskola i tärnsjö…

#125 Jag tillhör väl kanske "Travfolket" i den här tråden och med regelbunden stretching, massage, kiropraktor och laserbehandling har vi sällan problem med stela/ömma hästar..
//Mickan

Vad är det för vagn du har hittat där? Den är väl inte din eller har jag missat den?
#127 min ponny har då aldrig haft problem. men ända sen hon började bli riden mer aktivt och la travselen på hyllan ett tag så kom alla hennes problem.. stel överallt

# 137 Jo du Mille, den var min. Sålde den tillsammans med min lille Bonzo Z våren 2004. Vagnen är endast 80 cm bred och väger max 80 kg. Den höll inte måtten om jag ville tävla så jag sålde den och köpte min gigg. Annars var den fin och trevlig att köra. Tävlade faktiskt maraton med den!
#136 vad fina ni är du o din lille Bajazzo
Gejsa bor du i Flen? isf nära mig:)

#145, läckert!

Här tycks det bara finnas bilder på antingen travekipage eller klssiska körekipage. Skulle vara kul att se bilder på brukskörning också. Kan nämna att tidigare nämne Rimfrost deltog i Bruks-SM i somras. Det är verkligen en häst som kan allt och har tävlat på hög nivå i både trav och körtävlan (och alltså även Bruks). Sedan tycker jag att diskusionen om modell på sele och om man skall ha draglinor och baksele, är lite missvisande. Det beror ju helt på vilken vagn man har och vilken typa av körning man ägnar sig åt. Det räcker inte att ha en tjusig specialsydd sele om den ligger fel på hästen. Skulle inte rekomendera att köra släde med en giggsele, funkar inte alls. Det är som med sadlar, ingen rider väl western i galoppsadel, eller hoppning med westernsadel?
Här en bild på mina barnbarn och några av våra shettisar. Hästarna används till alla former av körning. Här gör de en uppvisning i maratonkörning på travbanan i Kalmar. Den ena hästen deltog också samma dag i ett travlopp.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
jag har både kört trav och dressyrkörning. Har tyvärr inga bilder på något av de ;(
Körde iaf ett litet russ på 1.19 cm, Efter Bus 479. Och hon hade all kapacitet i världen att komma till SM, men.. jag hade inte tid att träna och tävla så de blev inget av med det där SMet.. 

härliga bilder Jenca! :)
Kul att se att hästarna används i lite gammalt hederligt arbete! :D

Åh va härligt me hästar som arbetar =)

#158- vi använnder hästarna i jordbruket o pappa jobbar med dom i skogen :) härligt att gå tillbaka i tiden o annvända saker som fanns då:)

Jag & Fiona på precisionen i lagserien från i somras
groom emelie gustavsson
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Hur är det? Är det bara ridbilder - eller även körbilder - som kräver hjälm? Ni pratar ridbilder - men detta är en körtråd.
Jag vågar aldrig lägga upp bilder eftersom det är så mycket regler man inte vet om man bryter.
Bilden jag la upp tidigare i tråden är supergammal eftersom barnen var små då och hade hjälm (som det också är enligt TR för barn).
Min son äger ingen ridhjälm längre eftersom vi inte hittat någon på marknaden som passar - vi har letat och tar gärna emot tips. Därför blir det heller inga bilder från hans körekipage (han har tre svarta shettishingstar på foder).
Kanske skall starta en egen tråd om det!
Numer pensionär i Nynäshamn

vi har tagit bort reglen om hjälmlöshet margareta, så det är bara att tuta och köra! :D

#165 Vilken härlig bild! Ni ser superstaka ut. Det var nästan så jag ville börja hoppa och ropa HEJA!
Tack! Jag är så glad över min lille häst, med den stora kämpar andan. Han har en riktig vinnarskalle. Trots att han bara är 85cm så drar han lätt 2vuxna + vagn.

Oj, så många fina ekipage. Blev speciellt förtjust i #26. Vad är det för ras? Welsh Cob?

#170. Det är en kallblodstravare.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Jag blir så sugen på att köra när jag ser alla bilder. Har bara gjort det ett par gånger men det var så himla roligt.

Trojkan

Hej!
En till bild på Mallte.