Hästens syn
Att hästen har en utmärkt hörsel vet man ju om, men hur bra ser som egentligen i mörker…som vi människor, som en katt…???
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

det enda jag har hört.. vet inte om det är sant..
är att det tar lång tid för deras ögon att ställa om sig från ljust till mörkt och tvärt om.. vid snabba växlingar.
Hästar är ju stäppdjur/hovdjur/flockdjur, de har väll inte så väldigt bra syn, borde vara ganska jämnlik våran med mörker och så… Vet inte riktigt.. De flesta hästar blir ju hoppigare när det är mörkt ute, borde ju betyda att de ser sämre då…

Vad jag vet ser dom ungefär lika bra som vi, lite bättre i mörker men tar längre tid på sig att ställa om ögat.

#3- så har jag fått lära mig också
Det stämmer att hästar har bättre mörkerseende, och det stämmer också att de tar längre tid på sig att vänja sig vid mörkret än människorna.

Stackars hästar om de inte ser mycket bättre än oss i mörkret . Nu ska jag inte jämföra med mig ifs för jag har riktigt dåligt mörkerseende och är näst intill blind då :o/
Att köra bil i mörker är super jobbigt för jag får väldigt lätt stressade ögon av de mötandes lampor.
Jag är djupt imponerad av dessa hästar som ändå lyckas ta sig fram till tex vårat foderbord och ligghallar då hagen lutar och inte är helt jämn.

Syn: Hästen uppfattar omgivningen på ett annat sätt än vi människor. Hästen har ett vitt synfält som är betydligt större än människans. Den ser framåt men också åt sidorna och snett bakåt. Minsta sak som rör sig får en häst att reagera blixtsnabbt. En häst kan se olika färgnyanser men hur den upplever färger är ännu ej helt utforskat. För att fokusera och se klart höjer och sänker hästen sitt huvud, med sänkt huvud ser den bra på nära håll och när den höjer huvudet är det för att se på långt håll
- Närsynt
- Inget djupseende (vet inte hur långt det är till marken när den är över hindret)
- Ser separat med båda ögonen, ser alltså två olika bilder
- Kommer ihåg "tavlor
- Hästens öga förstorar allting 50%
Från artikeln 'hästens fem sinnen' här på ridsport
#7 Men det är ju inte så svårt att hitta till foderbordet, de följer bara hödoften hahahah!!!

#9 Så sant ;o)
Ja då när man lyser där med lampan ser man massor av små ögon som plirar i mörkret och lyser man tio minuter senare är alla de där små ögonen någon heeeelt annanstans ;)

#11 I logen och blundar ;o)