Övervuxna hovar?
Idag kom jag till stallet och börja borsta på tango och kolla till hans hovar. Då lyfter jag först på fram sedan back och märker att hovarna växt över skorna. Då gick jag och sa till en ridlärare(kvks tjej) hon sa att de inte va så för han skoddes/värktes föra veckan.Då sa jag ja ha för de såg ut som att han skulle behövas skos och värkas.Då blev hon arg och sa men jag tror att hovslagaren kan sit jobb.Tidigare hade den hovslagaren gjort så att han inte kunde ridas i 1mån pga att hade tagit bort för mycket.Så nu kommer tango behöva ha stötdämpande silikon rästen av livet.
Jag tycker de ser ut som de eller har jag fel?
Vad tycker ni?
Jag kommer att säga till en alvaligare lärare som tar upp saker med ägaren ifall de jag tror är rätt.
Tycker det ser ut som att han har en sko utan tåkappa och lite rakare vilket man ibland lägger på för att de ska rulla över lättare? Visserligen brukar man då runda av tån ännu mera men att bara skon är kortare i tån ger ju ändå viss effekt.
Är lite svårt att bedömma av bilderna dock, men skon är typiskt gjord för att de alltså ska kunna rulla över lättare om de haft problem med hovarna~
Hakuna matata!
Jo jag antog det.. ;P Men hade den varit "övervuxen" så hade den nog varit det på sidorna med, att den sticker ut i fram är ju sust för att skon är kortare i tån än en vanlig sko
Hakuna matata!
Jag håller med Elshira, ser ut som en speciell sko som hjälper överullningen. En som stod i stallet förut hade såna, det såg typ ut så då.
tycker inte heller att hoven ser överväxt ut
PÅ knterna ska skorna normalt sett aldrig vara överväxtra, men troligtvis är det nog snarare så att skon var för liten eler dåligt anpassd från början för framhoven du visade är inte för lång i.af. Men som sagt… Troligen för liten sko - inte eftersatt skoning som gäller isf.
Hakuna matata!

den hovslagaren hade inte jag anlitat….
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Alltså en sko ska ju inte vare sig sticka ut eller ligga in under hoven (förutom framskon i tån då) normalt sett brukar man väll runda av kanterna lite, men nu vet jag itne hur mycket det sticker ut om det rör sig om 1-2 mm eller 1 cm.
Men hade hovslagaren verkat den så mycket att den knappt kunde gå förr så skulle jag knappast fortsätta med samma hivslagare :P Men nu komenterar jag bara själva denna skonings runda~
Hakuna matata!

Men alltså det kan väl knappast ligga i ridskolans intresse att ha en hovslagare som skor hästarna halta? Det finns säkert ett syfte med att skoningen ser ut som det gör och jag tror också att det ska påverka överrullningen. Trampar han sig med bak hovarna på framhovarna?
Om det är så så kan denna skoningen underlätta och få en snabbare förflyttning av framhoven så att den "hinner undan" innan bakhoven kommer fram. (svårt att förklara på ett bra sätt)
Du rider väl på en stor och ganska känd ridskola och dem har ju kunnig personal på plats som tar hand om alla hästarna. Fråga den som är stallchef om skoningen så kan hon/han säkert förklara och visa dig varför Tango är skodd som han är.
Det kan ju vara bra för dig att veta om du ska köpa honom i framtiden :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Mja, det där med hovslagare … min häst kom från en ridskola och skulle vara nyskodd veckan innan hon kom, och det såg för sorgligt ut. Framhovarna flöt ut i klockform, bakhovarna var flisiga och deformerade eftersom hon fått gå barfota bak och inte verkats speciellt ofta. Det första veterinären sade var att hon MÅSTE vara skodd runt om om hon skulle arbeta under ryttare. Så den ridskolans hovslagare var inte mycket att hurra för. Tyvärr är många ridskolor väldigt hårt pressade ekonomiskt och väljer billiga hovslagare, som inte alltid är så bra.
Hästen visade sig ha bra hovkvalitet och klarar sig med skoning var sjätte till var sjunde vecka, så det hade inte varit våldsamt dyrt att hålla hennes fötter i vettigt skick, men jag antar att hovslagaren helt enkelt inte var duktigare.

#16 Jo de fattar jag med MEN helt OT så att välja en mindre duktig och billig hovslagare är ju inte ekonomiskt i längden då det blir skador som gör att hästarna blir obrukbara.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
#17: Det beror på vad man har för försäkringar och för ambitioner med verksamheten. En del ridskolor har stor omsättning på hästar.
#15.Nä han trama inte så som du förklarade.Men jag har frågat ägaren hovslagaren trode att han skulle runda av hovarna men han tog fel på häst .Men de är fixat snart.Den hovslagaren är inte så värst bra jag juger inte han har gjort så på tango och 2 hästar till.Men aja nu har de löst sig de är bra med hästen.